»Gambler-politik« på Lynetteholmen: Eksperter savner overblik og overvejelser

Plus10. januar 2020 kl. 11:2011
»Gambler-politik« på Lynetteholmen: Eksperter savner overblik og overvejelser
Illustration: ingeniøren.
Det er svært at få et overblik over Københavns mega­projekt og konsekvenserne for resten af landsdelen. Fagfolk vil have genetableret et uafhængigt organ for planlægning i hele hovedstadsregionen.
Artiklen er ældre end 30 dage

Byplanlægning Konkurrerer kæmpeø med letbanen?

anl@ing.dk

Borgere og eksperter, som ønsker et samlet overblik over planerne for den kunstige ø Lynetteholmen i Københavns havn og dens afledte projekter til næsten 80 milliarder kroner, kommer til at lede længe.

Faktisk fremgår det intet sted, at der samlet er tale om anlægs­investeringer i den størrelsesorden. Og ingen steder præsenteres øen sammen med de øvrige projekter, heriblandt ringvej, havnetunnel og metro, som hører med til de 35.000 nye borgere og arbejdspladser, øen skal huse.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
11 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
11
2. marts 2020 kl. 11:29

Det er tydeligt, at der mangler en koordineret planlægning af Hovedstadsområdets udbygning . Hvem tager initiativ til at for det igang? Bent Aagaard Nielsen

10
17. januar 2020 kl. 00:14

Ja - grafikken er dårlig og overblik savnes - der er en ommer til ING. DK

9
14. januar 2020 kl. 12:06
  • det nyeste forslag til metro-alternativer i ing.dk 13/1.

Der mangler i sandhed en visning af en en helhedsplan. Måske eksisterer den, men den er ikke synlig. utilstrækkelig journalistik.

Hvorfor, på denne artikels skitse, kan man ikke se at punkerne 5 og 5 er tilslutning til Sjælland-Sverige motorvejen - hvorfor skal JEG selv finde et kort for at forstå det ? Og mod nord tilslutning til Helsingør-motorvejen ?

8
10. januar 2020 kl. 14:58

Hej Andreas

citat " ..Vi har en udredning i gang sammen med Malmø, så det er vi ikke helt på plads med endnu, men metroen skal ramme cityområderne i Malmø og København.« .. "

https://ing.dk/artikel/overborgmester-metro-i-havnetunnel-skal-fortsaette-til-malmoe-158842

Har du links til mere opdateret viden om tunnel planerne mellem KBH og Malmø ?

https://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=1010070

og ovenstående link - som beskriver at hastigheden i en tunnel forventes at blive ca 160 km/t hvor maglev kan nå 400 km/t ..... hvilket vi give meget meget mere attraktive rejsetider.....

7
10. januar 2020 kl. 14:50

Fint link tak

6
Journalist -
10. januar 2020 kl. 13:25
Journalist

Hej Erik og Ole

VVM er ved at blive sat i gang, men kører ikke endnu. By & Havn oplyser til mig:

Lige nu er proces som følger:

- VVM-proces er sat i gang

- Vi afventer at modtage bestilling fra Miljøministeriet på hvad, der skal belyses i VVM – medio januar

- Derefter Belysning og udarbejdelse af VVM frem til oktober

- Derefter VVM i høring i 8 uger

- Derefter politisk behandling

-- Venlig hilsen

Andreas Lindqvist Journalist, transport og forsvar +45 2189 4774anl@ing.dk

3
10. januar 2020 kl. 12:01

Laeg gerne et- link ind/tekst om- den vvm proces.

2
10. januar 2020 kl. 11:58

Der mangler overblik - i flere år har der vaeret faglige møder om en tog tunnel mellem KBH og Malmø - med en station i det nye område. Trist hvis ministeriet ikke har oplyst andre om hvad Trafikverket i Sverige ser af tog tunnel muligheder. Kan oplyse at også kinesiske Maglev tog og boret tunnel muligheder har vaeret samtale emner.

1
10. januar 2020 kl. 11:54

I den anden artikel om dette emne (se "Læs også" i toppen af artiklen) står der at en VVM-undersøgelse for Lynetteholmen allerede er i gang og afsluttes til efteråret.

Så kan man da ikke fra kommunen tale om at det er "tidlige tider". Så er løbet sandsynligvis allerede kørt.

Hvis der først ligger en VVM-undersøgelse kan man næppe forestille sig at projektet skrottes - uanset hvad der kommer frem under høringer.