Gaddafis luksus-IC4 sidder fast i ørkenen

Gaddafis luksus-IC4 sidder fast i ørkenen

Et af DSB's IC4-tog er fortsat strandet i Nordafrika. Ansaldobreda har anmodet om at få toget tilbage fra Libyen, men hidtil uden held.

Ét af DSB's IC4-togsæt er fortsat strandet i Libyen. Det erkender DSB i sit seneste statusnatot over den skandaleombruste togleverance fra italienske Ansaldobreda.

I redegørelsen står helt kortfattet, at ét IC4-togsæt 'stadig befinder sig i Libyen'. DSB gør sig i redegørelsen ingen overvejelser om, hvorvidt det er realistisk, at dette sidste og 83. IC4-tog nogensinde bliver leveret til DSB.

Underdirektør i Ansaldobreda, Alessio De Sio, fortæller til Ingeniøren, at virksomheden har anmodet jernbanemyndighederne i Libyen levere toget tilbage til Italien, men ønsker ikke at fortælle, hvilket svar IC4-producenten har modtaget.

Ansaldobreda har hidtil forgæves forsøgt at få Libyen til at tilbagelevere et IC4-togsæt, som angiveligt skulle være en gave til Muammar Gaddafi. Det er indrettet noget anderledes, end de tog, der kører i Danmark.

Læs også: Tjek selv - Gadaffis Luksus-IC4 afsløret på Google Earth

Ansaldobreda-toget blev givet som en gave til daværende diktator Muammar Gaddafi. Siden har der været stor tvivl om dets skæbne, og den seneste melding levner ikke stort håb om, at toget kan komme ud at køre med danske passagerer.

Libyen-toget er ikke den eneste tilbageværende udfordring for IC4-projektet. På overfladen ser det ellers fint ud, fordi Ansaldobreda ifølge DSB nu 'kun' mangler at levere 13 af de Pininfarinadesignede togsæt.

De IC4-tog, som Ansaldobreda i sin tid sendte til Danmark, men som DSB nægtede at overtage, er tilbage i fabrikshallerne i Italien, hvor IC4-producenten arbejder med at opgradere dem til aftalt standard.

Dermed er der i teorien ikke noget til hinder for, at de 83 IC4-tog - minus toget i Libyen - kan være i hænderne på DSB ved leverancedeadline i september 2013, sådan som det blev aftalt ved det seneste forlig mellem DSB og Ansaldobreda kort før jul.

Ansaldobreda mangler materialer

Der er dog en risiko for, at tidsfristen ikke bliver overholdt, for ifølge DSB mangler italienerne materialer til at færdiggøre togsættene.

Materialemanglen gælder først og fremmest IC4-togets regionale lillesøster, IC2, men den seneste redegørelse giver ikke et klart svar på, om Ansaldobreda har de nødvendige reservedele til at producere de 13 sidste IC4-tog i henhold til de aftalte specifikationer.

DSB har tidligere skrevet, at Ansaldobredas underleverandør af skræddersyede eltavler til IC2- og IC4-togsættene er gået konkurs.

Læs også: Konkurs hos underleverandør sætter IC2-produktion i stå

Ansaldobreda mangler at levere 14 IC2-togsæt, og DSB har tidligere beskrevet manglen på materialer således:

'Grundet materielmangel er de ni leverede IC2-togsæt i en konfiguration, som ikke svarer til den aftalte leveringsprofil, idet der mangler indbygning af fem ændringer.'

DSB forklarer i redegørelsen ikke noget om, hvorfor DSB har overtaget IC2-togsættene, når de ikke levede op til de aftalte specifikationer. DSB uddyber heller ikke, hvilke komponenter der mangler i togsættene.

Til gengæld mener DSB at vide, at Ansaldobreda på det seneste har modtaget nye reservedele, som vil gøre det muligt at indbygge de nævnte fem ændringer i alle ni leverede togsæt.

IC2-leverancen skal være afsluttet senest ved udgangen af oktober i år. IC4-leverancen skal som nævnt være afsluttet en måned tidligere. Herefter har DSB ret til at hæve kontrakten for de togsæt, som endnu ikke er modtaget.

Samtidig med, at Ansaldobreda i Italien kæmper med at få gjort de sidste IC4- og IC2-tog færdige, kæmper DSB i Randers med at få opgraderingen af DSB's egne og ældste IC4-togsæt - de såkaldte NT-togsæt - gjort færdige. Også her forsinker manglen på reservedele arbejdsprocessen. Her mangler DSB's håndværkere fortsat at opgradere ni togsæt til en acceptabel standard.

Læs også: DSB's ældste IC4-tog: Strippet for komponenter og stærkt misligholdte

Kommentarer (34)

DSB forklarer i redegørelsen ikke noget om, hvorfor DSB har overtaget IC2-togsættene, når de levede op til de aftalte specifikationer.

Prøv lige at læse korrektur på den sætning.
Hvorfor skulle DSB forklare, hvorfor de har overtaget tog, der levede op til de aftalte specifikationer?
Der skulle nok have stået: "der IKKE levede op til...".

  • 0
  • 0

Hvad skal DSB bruge et i hvidt læder indrettet tog til? Så kan Daisy føle med leverpostejdanskeren på gulvet, når toget bryder sammen ....

  • 0
  • 0