Gadaffis luksus-IC4 sætter AnsaldoBreda og DSB på pinebænken

Selv om ordresedlen til togproducenten AnsaldoBreda lyder på 83 IC4-tog, er det sandsynligt, at DSB kommer til at stå tilbage med færre togsæt, når leverancen er afsluttet.

Og det kommer til at gøre ondt på de danske togpassagerer, som hver dag lider under DSB's tog-mangel, og hvor der er brug for hvert eneste togsæt i landsdelstrafikken.

Ikke blot er et enkelt af IC4'erne forsvundet i Libyen, hvor nu afdøde diktator Muammar Gadaffi modtog det som en gave fra daværende ministerpræsident Silvio Berlusconi. Yderligere fem togsæt må betegnes som usikre - ikke alene kom disse fem togsæt til Danmark helt tilbage i 2003 og 2004 i en så dårlig forfatning, at DSB nægtede at overtage dem, togsættene har derudover i årene efter fået lov at forfalde på baneterrænet ved Aarhus Banegård.

DSB: Vi har intet hørt

Da en gruppe eksperter fra rådgivervirksomheden Atkins for nylig gav en vurdering af IC4-leverancen, understregede de det problematiske i, at IC4-togsæt nr. 5609 (altså det niende togsæt i AnsaldoBredas IC4-produktion) befinder sig i Libyen.

I betragtning af, at Libyen har været igennem en blodig og kaotisk borgerkrig, bemærker Atkins, at dette togsæt med en vis sandsynlighed må betegnes som tabt ('this trainset may prove unrecoverable').

Det er ti måneder siden, at Ingeniøren kunne afsløre, at togsættet var en personlig gave fra Italiens daværende ministerpræsident Silvio Berlusconi til nu afdøde diktator Muammar Gaddafi.

Imidlertid har DSB aldrig drøftet sagen med AnsaldoBreda.

»Jeg ved ikke noget,« lyder svaret fra koncernchef i DSB, Frank Olesen, da Ingeniøren spørger ham, hvad han har hørt om det IC4-tog - i DSB's bemaling - der dukkede op i Libyen i februar.

*Siden februar har der været borgerkrig i Libyen og Gaddafi-diktaturet er blevet væltet. Der er vel en vis sandsynlighed for, at det pågældende togsæt ikke kommer tilbage. Hvad vil det betyde? *

»I givet fald ville der være to muligheder. Enten skal AnsaldoBreda producere et helt nyt togsæt for at leve op til sine forpligtelser. Eller også skal de betale kompensation til DSB. Men det er helt hypotetisk - jeg har ikke hørt noget fra AnsaldoBreda om dette spørgsmål,« siger Frank Olesen.

Frank Olesen henholder sig til, at DSB har en kontrakt om levering af 83 IC4-togsæt samt en leveranceplan. Og så længe DSB ikke hører andet, regner statsbanerne med, at AnsaldoBreda overholder sine forpligtelser om leverance af 83 togsæt til den aftalte tid.

*Har AnsaldoBreda fortalt noget om, hvorvidt Berlusconis gave til Gadaffi 'kun var til låns', og om toget nåede at blive leveret tilbage til Italien, inden borgerkrigen brød ud. *

»Det har jeg ikke fået nogen informationer om.«

IC4 - symbol på venskab

Ifølge italienske medier, blev IC4-toget overdraget som en personlig gave til Muammer Gadaffi i forbindelse med den såkaldte venskabsdag mellem det libyske og italienske folk i 2010. Begivenheden faldt sammen med, at Berlusconi besøgte det afrikanske land.

Ifølge ubekræftede rygter - omtalt i italiensk presse - blev togsættet købt og betalt af den italienske regering og skulle gives som en gave og symbolsk 'aflad' fra den gamle kolonimagt til den nu selvstændige koloni.

Efterfølgende dukkede togsættet op i en reklame for en udstilling afholdt sommeren 2010 - 'Libyan Railway Exhibition and Conference' - hvor AnsaldoBreda var repræsenteret i håbet om at vinde lukrative kontrakter.

Den libyske regering påbegyndte i 1998 anlæggelsen af et ambitiøst jernbanenetværk på i alt 3.170 kilometer. Hovedforbindelsen skulle være forbindelsen langs kysten mellem Tunesien og Egypten. China Railway Construction samt Russian Railways fik begge lukrative ordrer på anlæggelsen af de første etaper.

I 2010 åbnede de første 14 kilometer af strækningen mellem Sirte og Benghazi. Begge virksomheder trak sig dog efterfølgende ud af Libyen da borgerkrigen brød ud.

Seks togsæt var alt for tunge

Tilbage i 2003, 2004 og 2005 sendte AnsaldoBreda i alt 6 IC4-togsæt til Danmark, som DSB nægtede at overtage (togsæt nr. 5601, 5602, 5603, 5605, 5609, 5610).

Disse togsæt var blandt andet alt for tunge i forhold til specifikationerne i kontrakten.

Efterfølgende blev en del af disse tog blot stående på baneterrænet i Aarhus. Og Atkins-eksperterne skriver da også i IC4-rapporten, at det er helt usikkert, hvor medtagne disse togsæt er, og hvorvidt det vil lykkes AnsaldoBreda at få dem moderniseret i en grad, så de lever op til specifikationerne.

Atkins skoser udtrykkeligt AnsaldoBreda for ikke at have gjort noget for at beskytte togsættene i de mange år, hvor de har stået inaktive og udsat for vejr og vind.

En del af disse togsæt er i dag blevet transporteret tilbage til Italien - deriblandt 5609, som så derefter blev foræret til Gadaffi - men hvis man ønsker at se tilstanden på de første IC4-togsæt, kan man tage til baneterrænet ved Augustenborggade i Aarhus, hvor togsæt nr. 5601 fortsat står inaktivt hen - overmalet med graffiti.

Togproducenter fremstiller ikke reservetog

Spørgsmålet er naturligvis, om AnsaldoBreda har et par ekstra IC4-vognkasser stående på lageret, så de kan bygge erstatninger, hvis det skulle vise sig, at et eller flere af DSB's IC4-togsæt er gået tabt.

Det spørgsmål har Ingeniøren stillet til en branchekender, ansat hos en udenlandsk togproducent.

Og svaret er et klart 'nej'.

»Min vurdering er, at AnsaldoBreda kun har produceret 83 IC4-vognkasser, altså et antal, som nøjagtigt svarer til DSB's ordre,« siger kilden, som ikke ønsker sit navn frem.

»Det ville være meget usædvanligt, hvis en togproducent havde et par ekstra vognkasser stående som reserve. Der er rigtig mange penge bundet i sådan en konstruktion. Hvis der var tale om et hyldevaretog, der blev produceret til mange forskellige kunder, kunne det måske være mere realistisk. Men IC4 er jo netop ikke en hyldevare - der er kun én kunde.«

På trods af gentagne henvendelser til AnsaldoBredas presseafdeling er det ikke lykkede at få en kommentar til sagen. En mail til Libyens statsbaner, Libya Railways, er aldrig blevet besvaret.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kontrakten lyder på 83 togsæt, altså må Ansaldo producerer 83 togsæt, hverken mere eller mindre. Med DSB's stærke kontrakt er det formentlig ikke noget problem - eller er det ????

DSB - og den danske stat - skylder overhovedet ikke Ansaldo noget som helst, firmaet må bare leverere hvad der er aftalt, alt andet vil være kontraktbrud.

  • 0
  • 0

Som jeg forstår sagen med det tog, som befinder sig I Libyen, så har Italien købt et enkelt IC4 tog og foræret det til Gaddafi. Hvad er indikationerne for, at det har noget som helst at gøre med de 83 som skulle til Danmark?

  • 0
  • 0

Indikationen er at det er tog 5609 - et tog som har været i Danmark, og efterfølgende blev solgt til den Italienske stat v/ overmafiosi Berlusconi, som herefter forærede toget til sin bonkammerat Gadaffi.

Og som det fremgår af teksten, er det opfattelsen at Ansaldo Breda kun har fremstillet netop de 83 vognsæt der er bestilt idet det er en specialordre og ikke seriefremstilling.

83 - 1 = 82 vognsæt tilbage.

  • 0
  • 0

Det forlyder at man under en videooptagelse til anvendelse i DSB-propaganda kørte på en teststrækning i Italien hvor kurverne var for skarpe for de lange IC4 togsæt.

For rullende kamera skrællede man hele siden af et IC4 togsæt med en signalmast.

Spørgsmålet er om det er det togsæt ?

  • 0
  • 0

I forbindelse med leverance planen blev der også aftalt en bod (jeg mener denne er 10mill for hver uge eller måned) et togsæt er forsinket.

Hvis de 5 togsæt lader vente på sig i lang nok tid vil det jo nærmest kunne dække hele IC4 kontrakten da et års forsinkelse vil koste 600mill (bod pr. månd). Hvis jeg var DSB ville jeg nok bare have is i maven og hævde at Ansaldo skulle holde sig til den oprindelige leveringsplan.

  • 0
  • 0

Hvis den Italienske regering har købt et togsæt fra Ansaldo for at forære det til Gadaffi, så må der jo være et EU udbud på det indkøb.

Det er da nemt at checke.

  • 0
  • 0

Hvis den Italienske regering har købt et togsæt fra Ansaldo for at forære det til Gadaffi, så må der jo være et EU udbud på det

Dagens Bedste Joke...

Hvad tror du selv ?

  • 0
  • 0

Der skal ikke udbud på mindre ordre. Har hørt rygter om at franskmændende bestiller få tog af gangen, og derved undgår EU reglerne, og derved selv bestemmer hvor de vil købe dem.

  • 0
  • 0

Et togsæt er ikke lille nok til at være en mindre ordre

Og selvfølgeligt har der ikke været et udbud. Det er ikke nødvendigt at kigge efter.

  • 0
  • 0

Frank Olesen henholder sig til, at DSB har en kontrakt om levering af 83 IC4-togsæt samt en leveranceplan. Og så længe DSB ikke hører andet, regner statsbanerne med, at AnsaldoBreda overholder sine forpligtelser om leverance af 83 togsæt til den aftalte tid.

Det er beskæmmende, at man som generel holdning har, at 'vi venter til modparten opdager problemet'. Det synes, at have været den fortrukne tilgang for hele IC4-projektet. Der mangler helt ønsket om en 'win-win'. At være proaktiv et tilsyneladende en ukendt holdning. Tænk hvis man havde skelet til A.P. Møllers motto: "Intet tab skal os ramme, som ved rettidig omhu kunne afværges".

  • 0
  • 0

Hvor er respekten overfor den Danske befolknings penge henne ?? Det virker som om DSB syntes det hele er lidt ligegyldigt, men allerede valget af Ansaldo som leverandør beviser i min verden mangel på kompetence, respekt for pengene og totalt stupiditet. Hvornår har disse Italienere leveret noget som helst til tiden uden alt muligt brok og forsøg på at snige sig udenom ethvert ansvar?

Den kan selvfølgelig også "bare" være korruption, det må man da næsten håbe for ellers ser det sgu sort ud for os pendlere, staten og DSB fordi mangel på kompetence, respekt for pengene og totalt stupiditet er vel værre end korruption....

  • 0
  • 0

Når de nu allerede har et togsæt dernede, kunne vi så ikke høre dem om de ikke vil købe resten. Det kunne være en slags tak, for alle de bomber vi forærede dem fornylig.

Hvis de ikke vil det, kan vi bygge dem om til rygekabiner og stille dem op på borgen.
  • 0
  • 0

Hvad er problemet, DSB har kontrakt på 83 togsæt, hvis Ansaldo har solgt et tog til Libyen må de producere et ekstra. Hvis Ansaldo ikke kan producere ekstra togsæt reduceres kontraktsummen tilsvarende, og DSB har et problem mindre. Hvis Alsaldo ikke kan overholde den aftalte specifikation for yderligere fire tog, må kontraktsummen reduceres endnu en gang, og DSB er sluppet af med yderligere fire problemer. Som det ser ud nu har DSB ikke brug for 83 tog når de endelig kan køre alle sammen. For så er der hængt køreledninger op, på en betydelig del af nettet.

  • 0
  • 0

Hvad er problemet, DSB har kontrakt på 83 togsæt, hvis Ansaldo har solgt et tog til Libyen må de producere et ekstra.

Med mindre, som sagt, at DSB selv ødelagde et togsæt fordi de skulle optage en propagandavideo ?

  • 0
  • 0

[quote]Hvad er problemet, DSB har kontrakt på 83 togsæt, hvis Ansaldo har solgt et tog til Libyen må de producere et ekstra.

Med mindre, som sagt, at DSB selv ødelagde et togsæt fordi de skulle optage en propagandavideo ?[/quote]Så er det vel der ejerne (dig og mig) spørger selskabet "hvad har I gjort med vores penge?"

Et spørgsmål: Hvordan kan DSB bruge et tog til "propaganda" som de ikke har accepteret pga. åbenlyse fejl i leverevancen?

Bjørn

  • 0
  • 0

DSB kan da trøste sig med at det nok ikke er slidt op, det ligner at det står på et stykke jernbane på 3.5 km. Det har nok ikke været så sjovt at køre frem og filbage på det i ret lang tid.

  • 0
  • 0

23.3.2011 skrev Denaro.it at toget var i god behold. 23.8.2011 stod der i samme avis, at overgangsregeringen respekterer de kontrakter, den har indgået med Ansaldo STS, bl.a. en stor ordre om jernbanesignaler. Der står i overskriften: "Ingen skade på Ansaldo Bredas supertog i Tripoli".

Sidst i artiklen står: "Finmeccanicca er tilstede, bl.a. med et IC4, Ansaldo Bredas super højhastighedstog, blokeret i udkanten af Tripoli, i Swani Street, overfor De Nordafrikanske Jernbaner".

kilde: http://denaro.it/blog/2011/08/23/ansaldo-s...

  • 0
  • 0

"overgangsregeringen respekterer de kontrakter, som Libyen tidl. har indgået med Ansaldo STS"

  • 0
  • 0

DSB kan da trøste sig med at det nok ikke er slidt op, det ligner at det står på et stykke jernbane på 3.5 km. Det har nok ikke været så sjovt at køre frem og filbage på det i ret lang tid.

...eller også er det max. afstand toget kan køre uden problemer :)

  • 0
  • 0

[quote]DSB kan da trøste sig med at det nok ikke er slidt op, det ligner at det står på et stykke jernbane på 3.5 km. Det har nok ikke været så sjovt at køre frem og filbage på det i ret lang tid.

...eller også er det max. afstand toget kan køre uden problemer :)[/quote]

Ahh ja self. De libyske statsbaner er smartere end DSB. De har tilpasset jernbanen med service intervallet. Toget skal bare have lille service i den ene ende. Og så stor service med ny motor, hjul, computer osv. i den anden ende - for hver tur. De er sikkert så smarte at de har dele på lager, sikkert nogen DSB mangler :o)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten