Rejsekortet bliver tidligst landsdækkende om fem år. Det er otte år efter, det elektroniske billetsystem skulle have været rullet ud i det meste af landet.
Det er konsekvensen, efter at bestyrelsen for Fynbus på et møde torsdag enstemmigt afviste at sætte rejsekort i de fynske busser. Det kan tidligst komme på tale i 2017, når fynboernes eksisterende billetsystem til busserne, Kvikkortet, forventes at være slidt ned.
Bestyrelsens beslutning kommer efter en lige så enstemmig høring blandt Fynbus' ejere, Region Syd og de fynske kommuner. Alle som én sagde nej til det elektroniske billetsystem.
Årsagen er enkel: Rejsekort vil i grove træk koste det dobbelte at drive og afskrive som det nuværende billetsystem, viser beregninger fra Fynbus. Hverken kommuner eller region vil skære ned på børnehave, sygehuse eller noget som helst andet for at indføre rejsekort.
Rejsekort vil betyde færre busser
Derfor er den eneste mulighed for at betale ekstraregningen, der i 2015 ville løbe op i fem millioner kroner, at skære ned på busdriften.
»Grundlæggende har vi et billetsystem, der fungerer udmærket. Det lever vi udmærket med, indtil det er afskrevet og udskiftningsmodent,« siger bestyrelsesformand Torben Andersen, som sidder i byrådet i Kerteminde for SF.
Han understreger, at Fynbus med sine elektroniske billetter allerede har opnået de samme fordele, som rejsekortet giver andre steder i landet, med hensyn til dokumentation og planlægning.
»Den funktionalitet, som vi får i dagligdagen med rejsekort, er den samme, som vi har i dag med et system, der er købt, betalt og afskrevet,« siger Torben Andersen.
»Det har ikke været et svært valg for kommuner eller regionen. Det er ikke prisen værd at skære i antallet af bustimer for ikke at have to typer af rejsehjemmel,« tilføjer han.
Konsekvensen bliver altså, at passagerer, der rejser med tog til Fyn fra andre dele af landet på deres rejsekort, bliver tvunget til at købe billet med et andet system, hvis de vil videre med bus på Fyn. Det gælder ifølge Torben Andersen hver tiende af Fynbus' 17 millioner årlige passagerer.
Han hæfter sig også ved, at pendlerne først får et fastpris-produkt til rejsekort i 2014. Derfor vil Fynbus følge udviklingen af rejsekortet frem til 2015. Da skal det fynske busselskab tage stilling til, hvilket billetsystem det vil benytte efter 2017.
Torben Andersen lægger ikke skjul på, at Fynbus har været under et politisk pres for at tilslutte sig rejsekort.
»Vi har haft møder med skiftende transportministre. Især fra den forrige minister (Venstres Hans Christian Schmidt, red.) var der et pres, mens Henrik Dam Kristensen (nuværende transportminister fra Socialdemokraterne, red.) siger, at den beslutning må vi selv træffe. Men der er ingen tvivl om, at både DSB og staten gerne ser os med. Ingen tvivl om det,« siger den fynske bestyrelsesformand.
Dokumentation
