Fynboer: Fjern rejsekortets toldmur ved Storebælt
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Fynboer: Fjern rejsekortets toldmur ved Storebælt

Fynboerne skal fra 2016 hive et rejsekort op af lommen, når de kører med bus og tog på Fyn – og hvis de vil besøge familie og venner i resten af landet med offentlig transport. Det stod klart fredag, da FynBus officielt meddelte, at selskabet ønsker optagelse i Rejsekort A/S.

Læs også: Endelig bliver rejsekort landsdækkende: Skeptiske fynboer tilslutter sig

Men desværre vil kunderne på Fyn ikke kunne bruge den samlerabat, som de optjener ved at køre rundt på øen i dag. FynBus har sit eget 'rejsekort' kaldet Kvikkort, der også skal scannes i busserne. Jo mere de fynske pendlere kører rundt på Fyn, desto mere rabat optjener de.

En rabat, de med rejsekortet ikke vil kunne indløse, hvis de vil køre en tur fra Odense til København. Med rejsekortet gælder den opsparede rabat kun på Fyn og i Jylland.

Derfor lægger FynBus' direktør, Carsten Hyldborg, op til forhandlinger i Rejsekort A/S.

»Jeg er ikke tilfreds med, at fynske pendlere, der sparer rabat op ved at køre rundt her på øen, ikke kan tage den rabat med sig, hvis de tager toget til København. Som situationen er i dag, kan de godt tage rabatten med til eksempelvis Aarhus. Mens Storebælt altså fungerer som en slags toldmur,« fortæller Carsten Hyldborg.

FynBus-direktør Carsten Hyldborg henviser også til, at det gammeldags klippekort står i vejen for, at man kan rydde op i takstjunglen for rejsekortet. Klippekortet skulle have været afskaffet i 2014, men holdes på markedet frem til februar 2015. Illustration: Henrik Nordstrøm Mortensen

Ingeniøren har forsøgt at få en kommentar fra Rejsekort A/S, som trafikselskaberne DSB, S-tog, Metro, Nordjyllands Trafikselskab, Midttrafik og Sydtrafik foruden Fynbus ejer. Men Rejsekort A/S henviser til de enkelte trafikselskaber og kommuner, når det handler om at ændre prisstruktur og rabatordninger imellem landsdelene.

På Christiansborg er der heller ikke den store hjælp at hente lige nu for fynboerne hos den radikale trafikordfører, Andreas Steenberg.

»Vi skal forsøge at behandle alle pendlere lige og retfærdigt. Derfor kan jeg ikke umiddelbart sige noget om, hvordan vi løser konflikten med en toldmur over Storebælt. Jeg slår bare fast, at jeg ikke går ind for ’forhammer-metoden’. Trafikselskaberne og politikerne skal opnå enighed, ellers svækker vi rejsekortet,« siger han.

Læs også: Endelig bliver rejsekort landsdækkende: Skeptiske fynboer tilslutter sig

Kendt problem uden løsning

Rejsekortets problemer med takstzonerne på kryds og tværs af landet er dog et kendt problem. Lige siden rejsekortet blev afprøvet første gang med pilotprojekter tilbage i 2007, har det været uoverskueligt, mener Erik Frøkjær, der er lektor ved Datalogisk Institut ved Københavns Universitet og har fulgt rejsekortet siden dets fødsel.

Han forstår sagtens, hvorfor FynBus atter forsøger at rejse problematikken ved priszoner frem og tilbage mellem landsdele.

»Vi må desværre konstatere, at Rejsekort A/S stadig ikke har løst et af de absolut største problemer, nemlig den helt uigennemskuelige prisstruktur. Den ligger mellem trafikselskaberne og har tilsyneladende været svær at komme igennem,« siger Erik Frøkjær.

Trafikstyrelsen har ad flere omgange forsøgt at komme med bud på, hvordan eksempelvis prisstrukturen i hovedstadsområdet kunne strømlines. Senest med rapporten 'Ét fælles takstsystem for hele Sjælland', som Ingeniøren tidligere har omtalt.

Læs også: Styrelse: Sådan kan vi få ryddet op i rejsekortets takst-jungle

Det er nemlig primært på Sjælland, at rejsekortet løber ind i de største problemer, når det handler om strømlining.

Ifølge Trafikstyrelsen er der dog stadig et stykke vej til, at kunderne får et mere overskueligt prisskema. Kontorchef Jan Albrecht kan ikke gå i detaljer, men han forventer, at det politiske arbejde genoptages i 2015.

FynBus forventer, at tilslutningen til rejsekort alene på investeringsfronten runder 120 millioner kroner. Senere vil også komme udgifter til anlæg og lignende. FynBus-direktør Carsten Hyldborg ser dog positivt fremad:

»Praktisk set vil pendlerne på Fyn få nemmere rejser, når de skal uden for øen. Og da vi også teknologisk anser rejsekortet for modent, ser jeg frem til arbejdet i Rejsekort A/S.«

Læs også: Styrelse: Sådan kan vi få ryddet op i rejsekortets takst-jungle

Læs også: Enige politikere: Nu fjerner vi rejsekortets forrykte takster

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

»Vi skal forsøge at behandle alle pendlere lige og retfærdigt. Derfor kan jeg ikke umiddelbart endnu sige noget om, hvordan vi løser konflikten med en toldmur over Storebælt. Jeg slår bare fast, at jeg ikke går ind for ’forhammer-metoden’. Trafikselskaberne og politikerne skal opnå enighed, ellers svækker vi rejsekortet,«

Sikke en gang sludder, kan nogen forklare mig, hvad det er, den radikale trafikordfører siger?

I øvrigt understreger sagen bare endnu en gang, at rejsekortet ikke er lavet for de rejsendes skyld...

  • 2
  • 0

Det er skam ikke kun for den kollektive trafik at Storebælts betalingsanlæg er en toldmur. Det gælder også for vejtrafikken.

I øvrigt kollektive priser:
Slagelse København Rejsetid 57 min pris 118Kr 2,07Kr pr minut
Slagelse Odense Rejsetid 35 min pris 182 5,20Kr pr minut.

  • 5
  • 0

»Vi skal forsøge at behandle alle pendlere lige og retfærdigt. Derfor kan jeg ikke umiddelbart endnu sige noget om, hvordan vi løser konflikten med en toldmur over Storebælt. Jeg slår bare fast, at jeg ikke går ind for ’forhammer-metoden’. Trafikselskaberne og politikerne skal opnå enighed, ellers svækker vi rejsekortet,«

Jeg tror nok at han siger at andre pendlere i landet, ikke skal betale for at man løser konflikten med toldmuren over Storebælt.

Nu er det jo bare sådan at det er politikerne, der sætter rammerne i Danmark. Det er nok noget op af bakke at tro på at politikerne og de lokale trafikselskaber kan opnå enighed.
Derfor kan det godt være at "forhammer metoden" er det der skal til for at rejsekortet ikke bare gør brugen af den kollektive trafik nemmere, men også at prisstrukturen bliver mere overskuelig, retfærdig og ensartet i landet.
Det sidste er næsten dømt til at mislykkes, så længe at der er så mange lokale hensyn, der skal tages. Også fordi det, selv om rammerne bliver besluttet overordnet på landsplan, er en monumental og kompleks opgave.

  • 3
  • 0

Takstområder og takstsæt: Prisberegning i 3 niveauer og forskellige rabatter afhængig af takstsæt.
3 nationale, 5 regionale og 14 lokale takstsæt
Forskellige optjeningsregler (3) for rabatpoint som omregnes til rabattrin (denne omregning er dog ens for de 3 nationale sæt)
I 9 takstsæt gives ingen rabat.
Om takstområder og takstsæt : http://www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/pri...
Detaljer her om mængderabat: http://www.rejseplanen.dk/bin/help.exe/mn?...

Forskellige priser for zoner i de forskellige takstsæt med markante spring for rejser på et højere niveau (lokal til regional) og mellem nabotakstsæt.
http://www.rejseplanen.dk/bin/help.exe/mn?...

Der er lang vej endnu ....

  • 4
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten