Fyn siger nej til gratis bycykler fra kinesere

Illustration: Ofo

Der kommer ingen bycykler til Fyn, selv om det kinesiske firma Ofo, der driver et app-baseret bycykelsystem i en række byer over hele verden, havde lovet at stille 2.000 cykler gratis til rådighed.

Ifølge Fyens Stiftstidende har det fynske borgmesterforum afslået tilbuddet fra Ofo. Det er sket ved, at kommunerne sender kinesernes tilbud videre til det fynske cykelturisme-initiativ Bike Island 2020.

»Der var for mange ting, vi var usikre på. Så vi har bedt Bike Island kigge på det for at afgøre, om de måske kan bruge det i deres bestræbelser på at gøre Fyn førende inden for cykelturisme,« siger Assens' borgmester, Søren Steen Andersen (V), til lokalavisen.

Mode-kendis i spidsen

Allerede inden behandlingen i borgmesterforummet havde Odense Kommune besluttet sig til at takke nej til kineserne. By- og kulturrådmand Jane Jegind (V) peger på, at der har været problemer med bycykler mange andre steder, og at den fynske hovedby i forvejen har sine egne turistcykler.

Læs også: Hvad København ikke kan: Aarhus, Odense og Randers skaffer gratis by- og pendlercykler

»Det er ikke altid bedst at være first mover. Vi er jo en cykelby, og hver odenseaner har sin egen cykel,« siger hun til Fyens Stiftstidende.

Tilbuddet om de gratis bycykler blev formidlet af mode-kendissen Jim Lyngvild. Han understreger, at han ikke selv ville tjene en øre på projektet. Han er, skriver lokalavisen, aktiv på det kinesiske marked, hvorfor han blev kontaktet af Ofo, som breder sit app-baserede bycykelkoncept ud globalt.

»Kineserne er vilde med H.C. Andersen, og jeg tænkte straks på, at Fyn skulle have tilbuddet,« har han tidligere fortalt til Fyens Stiftstidende.

Afvisningen fra de fynske kommuner kommer, efter at brancheforeningen Danske Cykelhandlere har advaret mod tilbuddet, hvor direktør Thomas Johnsen ifølge eget udsagn har fulgt projekterne i »Kina og andre storbyer«. Han konstaterer, at cyklerne skal åbnes og låses via en app og kan stilles hvor som helst. Det har, siger han til Fyens Stiftstidende, ført til »rodebunker af cykler smidt rundt omkring i storbyer«.

Læs også: Leder: Farvel, elskede havelåge – smart elektronik blev din død

Desuden tjener kineserne ikke store penge på at udleje cykler til måske syv kroner i timen. Vi har nærmere at gøre med den gamle digitale sandhed: Når noget er gratis, er det dig, der er varen:

»Det, de tjener penge på, er salg af personlige data, som man afgiver, når man henter appen. Når man cykler, kan det være, man får et tilbud på sin telefon om, at nu er du tæt på Peters Kaffebar, der har tilbud på kaffe og kage,« siger Thomas Johnsen til Fyens Stiftstidende.

Jim Lyngvild pointerer dog, at Ofo har lovet både at rydde op, vedligeholde cyklerne og benytte lokal arbejdskraft.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Så der er 2 kritikpunkter, hvoraf det ene er at virksomheden udnytter brugere af appen til guidet reklame. Så hvorfor er det lige at facebook, twitter og google ikke også er blevet bandlyst på alle leder og kanter i Odense kommune?

  • 1
  • 0

Hvor gode intentioner kineserne end har, vender jeg altid tilbage til de gamle vise ord - Intet i denne verden er gratis...

  • 6
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten