Futuristiske maglev-transportkapsler skal svæve mellem bygninger i Tel Aviv
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Futuristiske maglev-transportkapsler skal svæve mellem bygninger i Tel Aviv

Transportkapsler på magnetskinner har længe virket som et luftkastel, men nu er den første kontrakt på et demoanlæg underskrevet. Anlægget fra amerikanske Skytran skal bygges på den israelske forsvarsgigant Israel Aerospace Industries’ (IAI) område i Tel Aviv.

Magnet-transportkapslerne er lavet til at transportere to mennesker i en kapsel, der hænger på en skinne over jorden. Armen, der holder kapslen, svæver over skinnen med en teknologi, der ligner den, et magnettog bruger til at svæve over togskinnerne.

Aftalen lyder på et demonstrationsanlæg, hvor IAI skal være med til at undersøge, hvordan det teoretisk udtænkte system fungerer i praksis. Blandt andet skal IAI og Skytran gennemføre forsøg med kapslerne ved høj hastighed og fuld last.

Skytran-kapslerne skal kunne bestilles til stationer i bygninger eller på gaden og skal dermed kunne konkurrere med bilen på fleksibilitet. Illustration: Skytran
Illustration: Skytran
Illustration: Skytran
Illustration: Skytran

Anlægget kommer til at koste omkring 80 millioner amerikanske dollars og vil stå klar i slutningen af 2018, hvis alle godkendelser går igennem, oplyser Skytran.

De enkelte transportkapsler skal kunne bestilles via en mobil- eller tablet-app og ’køre’ de rejsende hen til en destination efter deres eget ønske, lyder ambitionen fra selskabet.

Skytran-systemet vil ifølge selskabet selv kunne nå hastigheder på op til 240 km/t, hvilket dog næppe vil blive brugt i praksis, da selskabet ikke forestiller sig kapslerne som en afløser for togforbindelser, men i stedet planlægger, at det skal bruges til transport i forstæder og lignende, hvor der ikke er passagerer til et kostbart togsystem.

»Støtten fra IAI er et gennembrud for Skytran. IAI designer fly og flyelektronik i verdensklasse og er den perfekte partner til at tage Skytran fra koncept til fremstilling,« siger direktør for Skytran Jerry Sanders i en pressemeddelelse fra selskabet.

Skytran har længe haft ambitioner om, at systemet skulle opføres i Tel Aviv med et samlet skinnenet på over 200 km. Demonstrationsprojektet betyder, at selskabet er et skridt nærmere den ambition.

Ifølge selskabet selv er der ’fremskredne planer’ om Skytran-baner i den franske by Toulouse, indiske Kerala og i området omkring San Francisco på den amerikanske vestkyst.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvem sagde RUF?


Netop. Og det her har langt færre muligheder end RUF, og er meget mere kompliceret.

Men dette bliver interessant, for det er også en ny måde at tænke transport på:

De enkelte transportkapsler skal kunne bestilles via en mobil- eller tablet-app og ’køre’ de rejsende hen til en destination efter deres eget ønske, lyder ambitionen fra selskabet.

Den type løsning er allerede på tegnebrættet i forbindelse med RUF, så alle erfaringer med det er velkomne.

Hvem der bare kunne rejse bare en brøkdel af de penge til en fuldskala testbane til RUF.

  • 1
  • 0

Hvorfor dog et relativt billigt, simpelt og fleksibelt system med autonome elektrisk robottaxaer, der kan køre dør til dør på det eksisterende vejnet, når man istedet kan have dyre kapsler hængende fra et kompliceret, dyrt, ufleksibelt skinnesystem. Det er lige den ide verden har ventet på!

  • 3
  • 0

Hvem sagde RUF?

Netop. Og det her har langt færre muligheder end RUF, og er meget mere kompliceret.

Men dette bliver interessant, for det er også en ny måde at tænke transport på:

Præcis. RUF har en pointe, idet det er lige så fleksibelt som en bil (hvad det jo i grunden også er), men løser nogle problemer med opladning og kapacitet på primære vejstrækninger.
Hvorimod den omhandlede monrail.....tjah, hvem husker Simpsons afsnittet hvor man får en monorail i Springfield! Monorail, monorail, monoraiiillll...

  • 2
  • 0

Personal Rapid Transit er forløberen for RUF.
Fællesmængden mellem PRT og RUF er at der er tale om små enheder, som bruger et skinne system til den hurtige automatiske kørsel.
PRT kan ikke forlade skinnen. Det kan RUF.
Derfor er RUF lidt mere kompliceret, men også langt mere relevant som trafiksystem.
Magnetsvæve princippet er meget dyrt at realisere og den øgede hastighed på skinnen bliver spist op af den tid man skal bruge på at bevæge sig fra skinnen til sin destination.
RUF er langsommere på sin skinne, men vinder alligevel da den kører fra dør til dør.
Jeg har mødtes med opfinderen af Skytran og han er som mange andre besat af topfart. Jeg er mere besat af at nedsætte CO2 belastningen og rejsetiden.

  • 1
  • 0

Hvis vi så kombinerer RUF med Googles førerløse biler, begynder det for alvor at blive interessant! (Og google har nok kapitalen til at realisere noget)

  • 2
  • 0

Derfor er RUF lidt mere kompliceret, men også langt mere relevant som trafiksystem

Der er ingen tvivl om, at RUF er et ganske smart tænk transportsystem, der dækker rigtigt mange behov der idag serviceres adskilt (personbil/bus/taxa), og som løser mange problemer (opladning/trafikkapacitet på primærveje) både for den enkelte og for samfundet.

Problemet er vel, at RUF som system idårligt kan indføres gradvis, da der skal obygges en væsentlig infrastruktur og være mange RUF-køretøjer på plads, før fordelene indfinder sig.
Det fri markede er således som mekanisme uegenet til at udvirke bevægelsen til et trafiksystem med RUF-systemets fordele.

Et samfund som Kina, med viljen til og muligheden for at opbygge infrastruktur, muligheden for at gennemtvinge den enkeltes overgang til RUF, og en markedsstørrelse der gør investeringen rentabel, er vel et af de få steder hvor man kan forestille sig at et sådant system kunne indføres.

  • 0
  • 0

Du har ret i at hvis man ser RUF som udelukkende et bilsystem, så er det svært at få i gang.
Jeg ser i dag RUF som et system, der starter som kollektiv trafik (maxi-ruf) og så senere bliver til et system for RUF elbiler.
På den måde bliver det finansieret ligesom en metro, hvor politikerne finansierer både skinne og køretøjer i et hug. Når så først der gradvis er etableret et skinnesystem af en vis størrelse, vil der være bilfabrikanter, der ser et nyt marked i denne nye type bil, med de meget attraktive egenskaber.
Jeg håber stadig at politikerne besinder sig og holder op med at hælde mange mange penge efter traditionelle letbaner og i stedet etablerer en RUF demonstrationsbane og dernæst bruger RUF teknologien på Ring 3 og i Århus (og evt. Odense).

  • 0
  • 0