Futuristiske biler er de nye darlings på CES
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Futuristiske biler er de nye darlings på CES

Ni af de største bilproducenter i verden er med på årets CES-messe i Las Vegas, og de har købt 25 procent mere udstillingsareal end sidste år.

Det siger noget om, hvor meget elektronik fylder i dag, når det gælder biler. Næsten alle de viste konceptbiler er elektriske, og hvis du tror, at fremtiden med selvkørende biler ligger langt ude i fremtiden, så vil bilproducenterne gerne fortælle en anden historie.

Her kommer et udpluk af de mest spændende nyheder:

BMW:

I slutningen af 2017 sender BMW 40 selvkørende biler ud i den virkelige verden. Projektet er et samarbejde mellem BMW, Intel og det israelske firma Mobileye. Teknologien bliver installeret i BMW 7-serien og skal køre både i USA og Europa.

I slutningen af 2017 sender BMW 40 selvkørende biler ud på gader og stræder i Europa og USA. Teknologien er udviklet i samarbejde med Intel og Mobileye og skal være en åben platform, som andre bilproducenter også kan benytte sig af. Foto: BMW

Dette er første resultat af et samarbejde, som de tre virksomheder indgik i sommeren 2016. Målet var at skabe en åben platform, som andre bilproducenter også kan benytte.

Intel kommer til at stå for hele data-behandlingen med deres nye Intel GO-løsning til selvkørende biler. Her er det muligt for bilproducenter at udvikle deres egne løsninger ud fra Intels hardware og udviklingsværktøjer, blandt andet muligheden for at bruge kunstig intelligens.

Mobileye leverer sensor-delen og processeringen af alle data-sensorerne. Selv hævder Mobileye, at deres system vil kunne klare niveau 5 inden for selvkørende biler allerede i 2020.

Planen er, at BMW vil sætte en selvkørende bil i produktion i 2021.

Toyota:

Hvorfor skal en bil virke skræmmende og farlig? Det mener folkene hos Toyota i hvert fald ikke, at den bør - heller ikke selvom den bliver selvkørende.

I Toyotas Concept-i skal overgangen fra manuel kørsel til selvkørende og tilbage igen lettes, ved at føreren får signaler via lyd eller lys. Foto: Toyota

I stedet må den godt blinke til dig og være venlig. Det er en af ideerne med modellen Concept-i. Kunstig intelligens skal sikre, at overgangen fra manuel kørsel til ren autonomi sker så sikkert som muligt. Derfor opfatter bilen både, hvordan du normalt kører, og hvordan du har det lige nu.

Toyota har også fjernet instrumentbrættets vanlige skiver og skærme, og bilen vil i stedet kommunikere med føreren via lys, lyd og berøringer. For eksempel vil forskellige farver ved pedalerne vise, om den er i manuel tilstand, eller om den selvkørende funktion har taget over.

Concept-i er blot en vision af, hvordan vi fremtiden kan køre i bil, men også et godt eksempel på, at det ikke længere handler om kubik og hk.

Fiat/Chrysler

Selv om vi ikke kommer helt op på niveau 5 mht., hvor selvkørende Chrysler Portal er (den ligger på niveau 3), så er den så spækket med elektronik, at det kan tage pusten fra de fleste.

Det er her tale om en familiebil, som skal ramme den generation, der er født lige omkring årtusindskiftet. Den er selvfølgelig elektrisk, og så kan indretningen flyttes rundt, som man har lyst til. Sæderne kan rykkes frem og tilbage og foldes ned i gulvet, så der bliver plads til en barnevogn.

Hvad vil den kommende generation af bilkøbere forvente af en bil? Det forsøger Fiat/Chrysler-koncernen at give svar på med deres Portal. Her er masser af elektronik installeret og en rummelig kabine, der kan flyttes rundt, i takt med at familien vokser. Foto: Fiat/Chrysler

Men det er først og fremmest det elektroniske udstyr, der gør Portal spændende. Der er 20 forskellige teknologier, som gør fører og passagerer i stand til at forbinde deres mobiltelefoner, kameraer, tablets og laptops.

Der er ansigtsgenkendelse (det nye hotte), som skal gøre, at den enkelte kan få lige netop den indstilling af lys, sæde og temperatur, man foretrækker. Data gemmes i skyen, så hvis man sætter sig i et andet sæde, eller ligefrem ind i en anden Portal, så ved den bil, hvem du er.

Bilen kommer selvfølgelig ikke på markedet i 2017, men mange af de funktioner, som Chrysler her viser, vil helt sikkert ramme markedet om få år.

Kommentarer (7)

Interesssant at Toyota nærmest overhovedet ikke nævner at....Concept-i er en ELBIL!

Den tager vi lige igen. Bilen, der viser hele verden, hvordan Toyota kigger i krystalkugler og skuer fremtiden, er en elbil.

  • 0
  • 1

Du tænker på, at de hidtil har satset på hybrid biler?
Det er vel også en slags elbil, blot med benzinmotor også.
PT er det vel Tesla S der er mest udbredt, tænker jeg.

  • 0
  • 1

Du tænker på, at de hidtil har satset på hybrid biler?
Det er vel også en slags elbil, blot med benzinmotor også.

Njah, en traditionel (ikke plugin) hybridbil er faktisk blot en fossilbil, hvor man prøver at få den til at køre længere på literen. Men rigtigt at Toyota i en ret lang periode har kraftigt oversolgt hybridbiler med stærkt vildledende reklame.

Det jeg tænkte på er, at Toyota også i en årrække har været utroligt fast mælet mht. til at brintbiler er Fremtiden...med stort F.
Så begyndte de her i efteråret at give indikation af, at når der kom til små biler, så var elbilen nok alligevel at foretrække. Og senere i efteråret kom en ikke særligt begejstret udmeldingen om, at de vil bygge en elbil i mellemklassen (og så er vi vel ved at have dækket det meste!).

Men nu kommer så det helt stort forgyldt kig ind i den store fremtids krystalkugle. Og den fysiske legemliggørelse af hvad de skuer er ikke en brintbil, men en elbil.

  • 0
  • 1