Fugleflok tvinger Airbus til at nødlande i Hudson-floden
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Fugleflok tvinger Airbus til at nødlande i Hudson-floden

En Airbus 320 er 15.30 lokal tid nødlandet i den iskolde Hudson-flod ud for Manhattan i USA.

Efter kun tre minutters flyvetid ramte flyet ifølge de amerikanske luftfartsmyndigheder (FAA) en en flok fulgle, hvorefter piloten besluttede at returnere til LaGuardia-lufthavnen, hvorfra flyet var lettet. Men det lykkedes ikke piloten at nå lufthavnen, hvorefter piloten måtte gennemføre en nødlanding i floden.

FAA oplyser til CNN, at der var 148 passagerer ombord og seks besætningsmedlemmer. Tallet bliver dog løbende korrigeret på forskellige nyhedstjenester.

Alle passagerer er overlevet ifølge FAA, og der har kun været tale om mindre kvæstelser.

Umiddelbart efter nødlandingen kunne flyet stadig ses flydende med nogle af passagererne stående på flyets vinger.

Flyet er ligeledes rapporteret drivende hurtigt med strømmen mod syd, mens dykkere er hoppet i vandet fra helikoptere ligesom flere redningsbåde er i nærheden af flyet, der ifølge billederne fra nyhedsstationerne stadig holder sig flydende.

En passager oplyser til CNN, at landingen var hård, men hurtigt overstået, og nødudgangene hurtigt blev åbnet. Kun et fåtal af passagererne endte i vandet, da de skulle forlade flyet, mens de fleste var i stand til at forlade flyet uden at blive våde.

Flere af passagererne roser på blandt andet cnn.com pilotens landing som værende enestående. Selv om nødlandingen var hård, er det alligevel lykkedes for piloten at sørge for, at flyets skrog forblev forholdsvis intakt efter nødlandingen.

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg har tænkt på dette før.

Hvorfor er der ikke en form for gitter foran indsugningen på en jetmotor?

Selvom der skulle være et gitter foran motoren, skulle den vel nok kunne suge alt det luft ind som den skal bruge.

  • 0
  • 0

Jeg har tænkt på dette før.

Hvorfor er der ikke en form for gitter foran indsugningen på en jetmotor?

Selvom der skulle være et gitter foran motoren, skulle den vel nok kunne suge alt det luft ind som den skal bruge.

Hvis gitteret skulle være stærkt nok til at stoppe en fugl der kommer flyvende med 700-800 km/h ville det blive meget tungt.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Om en fugl suges ind i eet stykke, eller som pommes frites efter at have været gennem et gitter med f.eks 300 km/t, gør nok ikke den store forskel.. Motoren går i udu alligevel..:-(

  • 0
  • 0

Om en fugl suges ind i eet stykke, eller som pommes frites efter at have været gennem et gitter med f.eks 300 km/t, gør nok ikke den store forskel..

  • næh, og såfremt stumper af gitret følger med (hvilket, som P-HK antyder, vil være svært at undgå), gør det helt sikkert kun ondt værre!
  • 0
  • 0

Jeg har tænkt på dette før.

Hvorfor er der ikke en form for gitter foran indsugningen på en jetmotor?

Selvom der skulle være et gitter foran motoren, skulle den vel nok kunne suge alt det luft ind som den skal bruge.

Nej, det ville nedsætte motorens effekt drastisk.
Man skulle måske mene, at gitteret skulle kunne fjernes, når man er kommet op i højde, men det er jo specielt ved start man har brug for hele motorkraften!

  • 0
  • 0

Hvorfor kan et fly ikke flyde?

Altså ikke af sig selv, men til de tilfælde hvor et fly succesfuldt lander på vandet, som i dette her, hvorfor kan der så ikke oppustes nogle flåder, så flyet ikke synker?

Flyet har givetvis allerede en del opdrift i vingerne, da man må formode at meget fuel er dumpet forud for nødlandingen.

Og endelig er ordet nøslanding brugt korrekt af media :-D

  • 0
  • 0

Det er egentlig pudsigt, at man ikke tager mere højde for at kunne få fugle i motoren på fly - det er som, at konstruktionen så ikke helt passer til det element den bevæger sig.

Den vil svare lidt til, at et skib vil gå i stykker, hvis det fik en fisk i skruen - men det sker måske også?

:)

  • 0
  • 0

Flyet har givetvis allerede en del opdrift i vingerne, da man må formode at meget fuel er dumpet forud for nødlandingen.

Det tvivler jeg meget på. 3 minutter flyvetid ud og så nogle få (tallet er ikke kommet frem, så det er et gæt) minutters flyvetid indtil nødlandingen - det er simpelthen ikke nok tid til at dumpe fuel.

Bjørn

  • 0
  • 0

Det er egentlig pudsigt, at man ikke tager mere højde for at kunne få fugle i motoren på fly - det er som, at konstruktionen så ikke helt passer til det element den bevæger sig.

Svaret er nok, at der ikke er nogen der endnu har opfundet en "dims" som løser problemet uden at tilføje endnu større problemer jvf. de tidligere svar.

Bjørn

  • 0
  • 0

Airbus har AFAIK en "Ditching" knap, som "tætner" flyet yderligere:

Pressing the guarded "DITCHING" button causes the pressurization system to send a "CLOSE" command to:
the outflow valve,
the emergency ram air inlet,
the avionics ventilation inlet and extract valves,
the pack flow control valves
thereby making the aircraft fuselage as watertight as possible and hopefully enabling it to stay afloat long enough for everyone to get out before it sinks

taget fra http://airsimmer.com/support/index.php?sho...

  • 0
  • 0

Efter billederne i Politiken at dømme blev flyet efterladt med flere af dørene åbne. Så kan man gøre, hvad man vil med en AFAIK. Flyet synker alligevel.

  • 0
  • 0

Det er egentlig pudsigt, at man ikke tager mere højde for at kunne få fugle i motoren på fly - det er som, at konstruktionen så ikke helt passer til det element den bevæger sig.

:)

Nu er motorene altså konstrueret til at kunne klare fugle op til størrelse af gæs,når de tester dem er motoren spændt fast og køre med fulde omdrejninger,derefter skydes fugle ind fra flere luftkanoner,masser af eksempler her :http://kortlink.dk/66ud

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten