Frustreret politiker vil sikre statskassen mod milliardregning for rejsekort
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Frustreret politiker vil sikre statskassen mod milliardregning for rejsekort

Særligt én politiker insisterer på, at rejsekortet ikke må forsvinde ud af debatten på Christiansborg. Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, har hen over sommeren sendt en byge af spørgsmål af sted mod transportminister Henrik Dam Kristensen (S).

»Det bliver nok svært at sige, at nu vil vi have en anden løsning end rejsekort. Men jeg er bange for, at det bliver en ny skandale på niveau med IC4. Derfor vil jeg sikre mig, at vi ikke pludselig står med en ekstraregning på flere milliarder kroner,« siger han:

»I sidste ende er der kun én gruppe til at betale for rejsekortet, og det er passagererne.«

Læs også: Her er rejsekort-rapporten, som ministerium forsøgte at skjule

Transportministeren forsikrer igen og igen i sine svar, at projektet efter de årelange forsinkelser og problemer nu kører på skinner. Men det er langtfra det indtryk, som Kim Christiansen har. Tværtimod bliver han nærmest bestormet af borgere, som giver udtryk for deres frustration over de elektroniske bus- og togbilletter.

»Der er masser af problemer med rejsekort, og derfor får jeg alle de henvendelser,« konstaterer han.

»Når jeg hører på vandrørene, at det ikke fungerer, selv om jeg bliver forsikret om det af ministeren, er jeg nødt til at spørge ind til det. Så er jeg også klædt på til, når vi igen skal mødes med Rejsekort A/S,« lyder det fra DF-ordføreren.

Han har stadig meget svært ved at gennemskue ud af svarene, hvor mange penge eksempelvis DSB har bundet i rejsekort-projektet. Det har Ingeniøren også flere gange uden held forsøgt at få svar på.

Læs også: Rejsekort fik lov at droppe formålet om enklere priser

Kim Christiansen er også stærkt fortørnet over, at det er umuligt for passagerer på en række mindre stationer at sætte penge ind på deres rejsekort uden at skulle tage tog eller bus til en anden by. Det gælder for eksempel på Vestbanen, som Kim Christiansen besøgte på en rundtur til alle landets jernbaner i sommer.

»Her skal rejsekort bestilles og tankes op i Varde. Men skal passagererne så have en bøde for at køre fra Nr. Nebel for at gøre det?« spørger han.

Kim Christiansen har desuden bemærket, at for nogle pendlere med månedskort - kernekunderne i den offentlige transport - kan rejsekortet medføre en seksdobling af prisen:

»Nu må og skal det snart fungere. Rejsekortet skulle være en forbedring og ikke til gene for pendlerne.«

»Der er ingen plan for, at rejsekortet skal erstatte alle de eksisterende billettyper - og ingen sikkerhed for, at det kan bruges i hele landet. Alligevel har man en kontrakt med East-West (leverandør af rejsekort og ejet af franske Thales, red.) om at drive rejsekortet i 10 år. Det lyder molboagtigt,« mener ordføreren.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

For det første, jeg bor i udlandet.

Men rejsekortet, sammen med nye køreplaner, hvor man ikke kan se tiderne - jeg kan virkelig ikke se nogen grund til at køre med det offentlige mere.

Sidste gang med 350S var der 19 min at vente, og "Ventetiden er lige lang uanset om man kender den planlagte tid eller ej", det passer bare ikke ikke. Tiden er relativ, og ved man at der kommer en bus føles det kortere end uvidenhed.
ref: http://myldretid.dk/nyheder/nr/812

Og som "turist" skal jeg give 80 kr bare for at få et rejsekort. Og have mindst 50 kr på det. En tur til KBH vil koste 130 kr som minimum.

Min ford kører altså billigere

  • 0
  • 0

Han skulle meget hellere få folketinget til at bruge nogle få millioner, på at få Rejsekortet til at virke.

Så længe Folketinget ikke skærer igennem overfor den N indbyrdes bekrigende trafikselskaber og regioner, vil Rejsekortet koste forbrugerne formue på formue.

Hvis Folketinget skar igennem, kunne hullet i bunden af kassen lukkes, landet kunne få et godt og velfungerende rejsekort.

Rejsekortet er Folketingets undladelsessynd.

  • 0
  • 0

Man har inført "rejsekort" her i Tallinn - og det skulle fungere uden problemer.
Jeg har endnu ikke selv brugt det, men det er underligt at tænke på, at her kom det bare, og nu er det her.

Jeg ved ikke om det er en standard løsning, men automaten kan ses her:
http://tallinn.yhistransport.eu/index.php/...

(siden findes vist ikke på engelsk)

Tankevækkende, at her kom det bare, og iflg aviserne virker det. Det er kun Tallinn (og omegn), men alligevel.

  • 0
  • 0

hvorfor mener Kim Christiansen, at han ikke har et alternativ?

Alternativet er da fortsat at benytte det nuværende system indtil rejsekortet enten virker eller kasseres.

At der skal være en saldo på mindst 50 kr på kortet virker som en ide, som endog ville blive afvist som for tåbelig til en Gøg og Gokke-film.

Hvorfor skal man have en saldo på 50 kr.?

Hvorfor skal man betale 70 kr. for at kunne køre en tur til 20?

Hvad bliver der af denne saldo, når man dør?
Skal familien bruge timer på at få pengene retur, dvs. en spekulation i, at det ikke er besværet værd at få den udbetalt (de facto tyveri)?

  • 0
  • 0

Så vidt jeg har forstået skal man skanne ud og skanne ind når der skiftes transportmiddel tog/bus. Det forekommer mig at være unødvendigt. En rejse fra A til B må involvere et eller andet antal selskaber og afregningen må kunne lade sig gøre dem indbyrdes uden gene for kunden. At der måske i nogle sjældne tilfælde kan være alternative ruter fra A til B bør ikke genere kunderne, men kalkuleres ud fra statistikker og sandsynligheder og ligegyldighed overfor enkelte kunder der måske fik en tur ud af det. (indtil der står andet)

  • 0
  • 0

Fordi ifølge Rejsekortet's kortbestemmelser koster en tilbagebetaling af positiv saldo koster et gebyr på .... 50 kr..

Er saldoen negativ, så kommer der en faktura....

Der står ikke noget om, hvad der sker, hvis saldoen er mindre end 50 kr, så I bedste fald får du bare ingenting...

  • 0
  • 0

Jeg har lige fået et, og for mig virker det fantastisk. Det har ikke været problemer med det overhovedet. Det giver mig fleksibilitet og da jeg med rejsekortet kun skal betale for 6 zoner, mens et månedskort for samme strækning skal dække 9 zoner. Derfor kan jeg nogle dage arbejde hjemme, nogle dage tage bilen og andre de fleste dage toget :-), men uden at "tabe" penge.
PS: Efter nytår bliver det gratis.
PS PS, hvis man begynder at overveje hvem der får de sidste 50 kr., når man er død, så har man vist meget større problemer i livet, end et rejsekort nogensinde kan give.

  • 0
  • 0

Jeg har lige fået et, og for mig virker det fantastisk. Det har ikke været problemer med det overhovedet

Siger ligesom alt om dit indlæg, prøv nu lige at brug det, før du giver feedback om, hvor godt det fungerer, og prøv at hold øje med om du forstår de hævninger, den tager for dine rejser - og skriv så, hvad du mener, ikke efter du lige har fået et.
Iøvrigt er det jo alment kendt at det kun er billigt som introduktion, for at få dig med.. Du kan jo så selv prøve at gætte, hvad der sker, når alternativerne bliver udfaset..

  • 0
  • 0
  • den kontrakt ud, og så ellers nedlægge det, inden der kommer alle mulige andre udgifter.
    Ansvaret er jo uddelegeret på mange forskellige personer, så der vil ikke komme til at rulle hoveder af den grund.

At man så som bruger kan syntes det er "noget" underligt at:
man skal betale for at bruge det og billetprisen kommer oven i
der kun er ganske få steder det i det hele taget kan købes
at man skal huske at scanne ved udgang, det havde været smartere og billigere for brugerne at indtaste hvor langt man vil ved rejsens start.

  • 0
  • 0

Så vidt jeg har forstået skal man skanne ud og skanne ind når der skiftes transportmiddel tog/bus.

Du skal kun 'skanne ud' (check ud) ved hele rejsens afslutning. 'Skanne ind' (check ind) skal foretages ved skift af transportmiddel. (undtagen ved Metro til Metro, S-tog til S-tog på samme station).

  • 0
  • 0

PS PS, hvis man begynder at overveje hvem der får de sidste 50 kr., når man er død, så har man vist meget større problemer i livet, end et rejsekort nogensinde kan give.

Det er selve princippet, der er mig imod.

Hvorfor skal man deponere et beløb som ikke kan bruges til rejser?

I 3. verdenslande som Chile og Argentina køber man et kort til kostpris, dvs. 6-7 kr. Det "genoplades" i en kiosk eller på en station og man kan selvfølgelig bruge saldoen indtil den ikke længere kan dække en billet, dvs. principielt til 0 pesos.

  • 0
  • 0

man kan selvfølgelig bruge saldoen indtil den ikke længere kan dække en billet

Problemet er, at med rejsekortet kender du ikke 'billettens' pris, før du checker ud (afslutter rejsen), derfor er der denne 'forudbetaling'.

  • 0
  • 0

Siger ligesom alt om dit indlæg, prøv nu lige at brug det, før du giver feedback om, hvor godt det fungerer, og prøv at hold øje med om du forstår de hævninger, den tager for dine rejser - og skriv så, hvad du mener, ikke efter du lige har fået et.

Det har da virket helt uden problemer i 3 uger, men det er måske ikke lang nok tid for dig? Det er stadig KANON.

  • 0
  • 0

I 3. verdenslande som Chile og Argentina køber man et kort til kostpris, dvs. 6-7 kr. Det "genoplades" i en kiosk eller på en station og man kan selvfølgelig bruge saldoen indtil den ikke længere kan dække en billet, dvs. principielt til 0 pesos.

Mon ikke 6 til 7 kr for en gennemsnitlig Chilener eller Argentiner er nogen lunde det samme som 50 kr for en dansker. Men vi kan jo selvfølgelig også nedjustere hele samfundet til Indien niveau, så koster det sikkert kun 50 øre. Husk så lige at resten følger med. Kan du forresten rejse fra det nordlige Argentia til de sydligste på samme kort?

  • 0
  • 0

[quote]
I 3. verdenslande som Chile og Argentina køber man et kort til kostpris, dvs. 6-7 kr. Det "genoplades" i en kiosk eller på en station og man kan selvfølgelig bruge saldoen indtil den ikke længere kan dække en billet, dvs. principielt til 0 pesos.

Mon ikke 6 til 7 kr for en gennemsnitlig Chilener eller Argentiner er nogen lunde det samme som 50 kr for en dansker. Men vi kan jo selvfølgelig også nedjustere hele samfundet til Indien niveau, så koster det sikkert kun 50 øre. Husk så lige at resten følger med. Kan du forresten rejse fra det nordlige Argentia til de sydligste på samme kort?[/quote]
Der er tale om et éngangsbeløb på 6-7 kr., lidt mere end 1 liter mælk og lidt mindre end 1 kg tomater.

Der er ret langt fra nord til syd i både Chile og Argentina - kan du rejse 4.300 km (i luftlinie) på samme kort?

  • 0
  • 0

Før man går for meget op i forudbetaling på Rejsekortet, så husk lige, at med klippekort forudbetalte man for 10 rejser - og almindelige billetter og månedskort rummer jo også en forudbetaling. Er lige kommet hjem fra Tokyo, hvor rejsekortet (Suica) virkede fint, kunne købes og bruges alle vegne (incl. småindkøb i kiosker) - her er også en grundbetaling (35 kr.), som returneres, når man afleverer kortet tilbage.

  • 0
  • 0

[quote]man kan selvfølgelig bruge saldoen indtil den ikke længere kan dække en billet

Problemet er, at med rejsekortet kender du ikke 'billettens' pris, før du checker ud (afslutter rejsen), derfor er der denne 'forudbetaling'.[/quote]

Du har en pointe der, men så burde forudbetalingen jo kunne dække den længste rute i landet, hvis nu fru Jensen, der plejer at "rejse" mellem Østerbro og Kongens Nytorv, pludselig vil til Skagen.

  • 0
  • 0

Hvorfor skal man deponere et beløb som ikke kan bruges til rejser?

Det skal du heller ikke nødvendigvis. Hvis du ikke har automatisk optankning på og rejser for de sidste 50 kr som du har på kortet, så lander du på 0 i saldo. Du kan bare ikke starte en ny rejse før der er 50 kr på igen.

  • 0
  • 0

Før man går for meget op i forudbetaling på Rejsekortet, så husk lige, at med klippekort forudbetalte man for 10 rejser

Ja, du forudbetalte 10 rejsers pris og kunne derefter rejse 10 gange.

Hvis du vil rejse 10 gange med rejsekort, skal du forudbetale 10 rejsers pris plus de famøse 50 kroner plus et beløb for selve kortet.

  • 0
  • 0

Enig i at det er KANON. Jeg har haft det i et par måneder nu og der har ingen problemer været. Jeg checker ind og jeg checker ud og den oplyser mig prisen. Meget nemmere end de gamle klippekort, hvor man skulle nærstudere køreruter og prissystemer hver gang man skulle med det offentlige.

Jeg besluttede at få rejsekort en dag hvor jeg opgav at finde ud af hvor meget et barn som kørte på voksenklippekort fra Hillerød til Skovlunde skulle klippe. Er der nogen som har et bud på hvor mange klip der skal til den tur?

  • 0
  • 0

[quote]Før man går for meget op i forudbetaling på Rejsekortet, så husk lige, at med klippekort forudbetalte man for 10 rejser

Ja, du forudbetalte 10 rejsers pris og kunne derefter rejse 10 gange.

Hvis du vil rejse 10 gange med rejsekort, skal du forudbetale 10 rejsers pris plus de famøse 50 kroner plus et beløb for selve kortet.[/quote]

Der har du misforstået noget. Hvis du for eksempel skal rejse 14 gange på en strækning som koster 7 zoner, så skal du med de gamle klippekort købe 1 stks til 400 kr og senere et 4 zoners kort til 240 kr. Du ender så med at have to klip tilovers til en værdi af 48 kr.
Med rejsekortet kan du købe et kort til 50 kr og tanke 100 kr af gangen 3 gange og 150 kr den sidste gang. Så er der 10 kr tilbage på rejsekortet efter sidste rejse.
Hvis du vil kan du altså have færre penge "ude at svømme" med rejsekort end med klippekort.

  • 0
  • 0
  • den kontrakt ud, og så ellers nedlægge det, inden der kommer alle mulige andre udgifter.

Jeg tvivler på at det vil begrænse udgifterne nævneværdigt. Og det vil stadig være befolkningen som skal betale regningen for alt for dyre IT-systemer.
Men der er jo heller ingen som vil nedlægge det fysiske system med RFID-kort og check-ind/check-ud standere. Mange nævner jo hvor godt sådanne systemer kører i udlandet, så det skal vi selvfølgelig også beholde. Især nu hvor der er investeret i anskaffelsen af dem. Vi ville godt nok blive til grin hvis vi nedlagde dem og dermed havde betalt for dem uden at nyde fordelene ved dem.

  • 0
  • 0

Hvorfor SKAL danskerne altid genopfinde den dybe tallerken.
En storby som London har et system, der bare virker; medens Rejsekortet end ikke er færdigudviklet og har kostet flerdobbelt mere, end det engelske system.
London er immervæk en lille smule større end Københavnstrup.

  • 0
  • 0

Hvorfor SKAL danskerne altid genopfinde den dybe tallerken.
En storby som London har et system, der bare virker;

Så vidt jeg har forstået er selve rejsekortet genbrug af det som der bruges i London, mens IT-systemet og buskommunikationen er "genopfundet" til det danske system.

  • 0
  • 0

Simpelt - Londons takststruktur er simplere. Når man har mange takstområder gør det beregningen tungere.
Det Rejskortet slås med er backoffice delen - selve udstyret er rimeligt COTS og fungerer - Det er dataopsamling og afregning der er problembørnene.

Derudover valgte man ikke at gå efter de faste kunder med et periode kort fra begyndelsen, men startede med erstatning for klippekort. Det kan der være mange grunde til. Delvis fordi man ikke nødvendigvis i et strækningsbaseret system (som det var den oprindelige plan) er attraktivt, dels fordi papirperiodekort er nemme at lave og de systemer virker uden billetmaskiner i felten.
Andre grunde er - og medvirkende årsag til at man ikke "bare" kan fortsætte med det eksisterende system - at det er slidt op! Der laves ikke klippekort automater længere af Almex (der leverede dem i tidernes morgen). Der blev lavet et specielt batch til Metroen, men de er ved at dø over hele landet. Det samme gælder alle de forskellige kontantbillet maskiner (Almex A og E etc). De er endog meget svære at holde i luften.

Så hvordan man end barberer geden så skal der nye systemer til at billettere. Om det så kan være mobil apps, sms eller andet er jo så en smagssag.

  • 0
  • 0

PS PS, hvis man begynder at overveje hvem der får de sidste 50 kr., når man er død, så har man vist meget større problemer i livet, end et rejsekort nogensinde kan give.

Kan du låne mig en halvtredser?

  • 0
  • 0

Og det vil stadig være befolkningen som skal betale regningen for alt for dyre IT-systemer.

Hvorfor pokker skal offentligheden stilles ringere end alle andre når et projekt körer af sporet? Rejsekortet er ikke engang et offentligt projekt!

Så vidt jeg er orienteret hedder det firma som driver "butikken" "Rejsekortet A/S". Det er m.a.o. et helt almindeligt aktieselskab, som tilfäldigvis er ejet af nogle andre offentlige selskaber. Et aktieselskab har begränset ansvar. Når et A/S går konkurs kan der ikke göres krav udover egenkapitalen, offentlighedens ansvar er ikke större end de midler som allerede er tabt.

Det er helt modsat f.eks. barmarksvärkerne, som er I/S'ere og hvor kunderne (og ofte kommunen også) - ofrene - er Interessenter med solidarisk häftelse.

  • 0
  • 0

Du har en pointe der, men så burde forudbetalingen jo kunne dække den længste rute i landet, hvis nu fru Jensen, der plejer at "rejse" mellem Østerbro og Kongens Nytorv, pludselig vil til Skagen.

Ja derfor skelner man mellem personlige og anonyme.
Ved personlige kort kender man personen. Ved anonyme gør man det jo ikke.
Derfor skal der være 750,- til forudbetaling på disse.

Har du et rejsekort anonymt, skal du være opmærksom på, at det skal opgraderes til ‘Landsdækkende/Høj
forudbetaling’, når du rejser mellem Sjælland, Fyn, Sydjylland, Midtjylland og Nordjylland.

  • 0
  • 0

[quote][quote]Før man går for meget op i forudbetaling på Rejsekortet, så husk lige, at med klippekort forudbetalte man for 10 rejser

Ja, du forudbetalte 10 rejsers pris og kunne derefter rejse 10 gange.

Hvis du vil rejse 10 gange med rejsekort, skal du forudbetale 10 rejsers pris plus de famøse 50 kroner plus et beløb for selve kortet.[/quote]

Der har du misforstået noget. Hvis du for eksempel skal rejse 14 gange [...]
[/quote]
Nej, jeg har ikke misforstået noget. Jeg svarede på et indlæg, der handlede om 10 rejser, ikke om 14 rejser.

  • 0
  • 0

Jeg kunne lide at vide hvor meget billetsystemet koster: rejsekortsystemet, trykning af billetter, kontrol af rejsehjemmel, indkrævning af afgifter, revision af regnskaber, stempelautomater, salgsautomater osv osv. Og dertil kommer passagerernes ulejlighed med at finde ud af zoner og orange rabatter og pensionistpriser og gyldighedsperioder. Det er et cirkus.

Den offentlige transport får alligevel tilskud fra skattepengene, så hvorfor ikke gøre det gratis, ligesom brugen af fortovet er gratis?

Selv dem, som ikke selv kører med toget, har glæde af at andre folk gør det, fordi det fjerner trængsel fra gaderne.

  • 0
  • 0