Frost kan ødelægge udstødningen

Med gængs teknologi kan bilen tage skade, hvis NOx-udledningen skal sænkes ved lave temperaturer.

Argumentet for at tillade en større eller ubegrænset NOx-udledning i kulde er, at den mest almindelige teknologi til at sænke NOx-udslippet ikke fungerer optimalt ved lave temperaturer – og at 88 pct. af al bilkørsel i Europa alligevel foregår ved temperaturer på 4 grader eller derover.

Det tekniske problem skyldes, at det additiv, der skal tilføres katalysatoren for at fjerne NOx, krystalliserer som aflejringer, der kan ødelægge både katalysatoren og udstødningen, hvis katalysatoren er under 200 grader varm.

»Jo skrappere krav, der er til tests i lave temperaturer, desto større overlap er der mellem området med høj risiko for aflejringer og det område, hvor systemet skal præstere,« siger Tue Johannessen, der er ekspert i emissionsteknologier.

Læs også: Ny test tillader fri NOx-forurening i koldt vejr

Kører man eksempelvis i minus 5 grader, kan udstødningen blive så kold, at man må justere eller helt lukke for tilførslen af AdBlue – som er det brugte salgsnavn for additivet – med det resultat, at man forurener mere.

Dog er det ikke decideret umuligt at sikre AdBlue-tilførslen ved lave temperaturer, forklarer Tue Johannessen.

Er katalysatoren nedkølet til under 200 grader, kan motoren hæve dens temperatur ved at tilføre mere brændstof og på den måde generere mere spildvarme.

»Men det vil medføre, at der bliver udledt mere CO2, og så er det en afvejning af, hvad der er værst: mere CO2 eller mere giftig NOx,« siger han.

Ny løsning til københavnske busser

Tue Johannessen er i dag teknisk direktør i virksomheden Amminex, som har specialiseret sig i NOx-reduktionsteknologier, der også virker ved lave temperaturer, uden at det øger CO2-udledningen.

Nøglen er en ammoniakbaseret løsning, som ikke kan fryse, fordi ammoniakken er lagret som gas i et fast materiale. Doseringen med gas gør katalysatoren funktionel, selvom den er kølet helt ned til omkring 150 grader.

Løsningen vil til marts sidde i 300 københavnske bybusser, men Tue Johannessen fortæller, at man, blandt andet med de kommende krav til den europæiske RDE-test in mente, satser på at kunne bryde igennem på markedet for personbiler.

Kommentarer (0)