Fritag de nye hybridbiler for afgift

Danmark skal fritage den nye generation af hybridbiler for afgifter, hvis batterierne kan oplades i stikkontakten. På den måde kan de kan blive udbredt herhjemme.

Opfordringen kommer fra de danske elselskabers organisation, Dansk Energi, der ser hybridbilerne som den mest oplagte mulighed for at få bugt med bilparkens stadig stigende olieforbrug og CO2-udslip.

Dagens hybridbiler med millionsællerten Toyota Prius i spidsen benytter en forbrændingsmotor, der får hjælp af en elmotor til at nedbringe forbruget.

Toyota har netop sendt en testversion på gaden, som også kan oplades fra en stikkontakt, og som derfor kan køre på strøm alene, foreløbig dog kun 13 kilometer. Amerikanerne kalder den type for plug-in-hybridbiler, og Chevrolet har fået meget omtale af sin prototype, Volt, som skal på markedet i 2011.

Hybridbiler indeholder masser af avanceret teknologi og skal sandsynligvis forsynes med kostbare litium-ion-batterier for at få acceptabel rækkevidde med eldrift alene. Derfor bliver bilerne meget dyre, og de skal fritages for afgift, hvis de skal tilkæmpe sig plads i de danske carporte, mener Dansk Energi.

Danskerne kan i forvejen købe rendyrkede elbiler uden at blive straffet med en tredobling af prisen, som det er tilfældet, hvis motoren sluger benzin eller diesel. Manglen på batteriteknologi gør det dog ikke realistisk at tro, at elbilerne vil vinde indpas lige med det samme.

Kan udnytte strøm fra vindmøller og kraftvarmeværker

I en rapport om alternativer til benzin og diesel konstaterer Energistyrelsen, at det største langsigtede perspektiv er elbiler.

I sit høringssvar til rapporten erklærer Dansk Energi sig tilfreds med den konklusion, men tilføjer, at på kort sigt handler det om hybridbiler.

"Da Danmark ikke har nogen bilproducenter, risikerer det danske samfund ikke at få nogen nævneværdig indflydelse på udviklingen. Det vil være særdeles uheldigt, da Danmark har store mængder kraftvarmestrøm og vindmøllestrøm,« skriver organisationen.

Dermed henviser den til, at el- og opladelige hybridbiler kan udnytte den strøm, som vindmøller og kraftvarmeværker producerer og i dag ofte må eksportere til spotpriser. Omvendt kan bilerne måske sælge strøm til nettet under spidsbelastningerne.

Ifølge Dansk Energi skal vi herhjemme etablere et demonstrationsprojekt med de nye hybridbiler. Målet skal være at vise dem og deres integration med elnettet frem under klimatopmødet om to år.

Dokumentation

Dansk Energis høringssvar

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis nu at regeringen opkrævede afgift på biler kun med det formål at minimere bilkørsel og få 'dækket' den forurening de laver, ja så var det en fin ide. Men da de 30+mia kr/år man får ind i registreringsafgifter bliver brugt til mange andre ting også, ja så står man med et stort hul hvis man afskaffede afgiften på hybridbiler, for så ville danskerne jo sikkert bare købe dem istedet.

Det er netop pga. de mange penge registreringsafgiften indbringer der også er årsag til at der ikke har været en skatteminister der har turde lave en ordentlig og gennemtænkt reform af afgiftssystemet på biler, for der er ikke nogen der kan garantere at regeringen ikke kan tabe penge på en evt. reform af systemet, se bare det seneste tiltag der blev jappet igennem med resultatet at der lige var mindst eet stort hul der skal lappes i huhejvildedyr.

  • 0
  • 0

hej Thomas Rasmussen det indlysende svar på problmet med registerings afgiften er at indføre roadpricing der er grad deles efter bilens aktuelle co2 udslip.

Angående hybridbilerne så vil en afgifts fritagelse at ligestillet dem med el biler som der har været fritaget for afgifter i årevis.

Nej den eneste stop klods for en grøn dansk politik på transport området det er skattestoppet der stopper for at vi kan gennemføre en sådanne politik regeringen vil ikke

  • 0
  • 0

Jeg tror det vil være et stort problem for regeringen at forsvare et så massivt overskud på roadpricing som er påkrævet hvis det skal være en 'nul-løsning' rent økonomisk.

Sammenligningen mellem elbiler og hybridbiler er IMO forkert, da der ikke findes el-biler der seriøst kan erstatte en alm. bil hverken i rækkevidde, sikkerhed, hastighed og mulighed for at medbringe familien. Derfor har det været næsten "gratis" for regeringen at fritage el-biler (var det ikke også et forsøg på at favorisere ellert'en da denne blev produceret her i landet?) da antallet af alm. biler der er erstattet af eldrevne nok kan tælles på meget få hænder.

Mig bekendt har man mange gange (hvis også med skiftende regeringer) proklameret at man ville gøre noget med bilafgifterne, også inden der var noget der hed skattestop, det er blot aldrig blevet til noget fordi regeringen potentielt pludselig vil mangle omkring 15mia kr. om året. (baseret på hukommelsen hvor man få omkring 30mia ind og bruger omkring 15mia kr. på veje og lign. der skal til for at infrastrukturen virker).

  • 0
  • 0

Vi kan jo også smide lidt af mageligheden, og køre på el-cykel, og dermed lade de dovne om at betale til statskassen. http://bilka.dk/internet/bilka/menu/main.nsf vælg Produkter - Cykler og tilbehør - El-cykler

De vist modeller kører ca. 25kM på en opladning, dog kun når man selv træder i pedalerne. Holder man op, slukkes der for elmotoren. Det giver en følelse af medvind, rart her i det vestjyske. Priserne passer måske ikke længere. Jeg så nogle i Bilka igår. Der var også 3 prisklasser. ca. 6000 for en 3 gears med blyakkumulator, ca. 9000 kr for en 3 gears med lithium polymer batteri, og ca 10.000 for en 7 gears med lithium polymer batteri. Motoren er på 250W, og motorhjæpen aftager gradvis jo hårdere man træder i pedalerne ind til 24 kM/t. Alt herover er ren pedalkraft. Den "billige" kan opgradueres til 50 kM pr. opladning, ved de dyrere er der ikke oplyst noget. Den billigeste er opgivet til 10 aH, og den dyreste til 5 aH. Ved samme rækkevidde!?!?!?!?!? Skal nok læses med forbehold.

Er der nogen her, der har et bud på ca. hvor mange gange bly- og lithium polymer batterier kan genoplades?

  • 0
  • 0

Det hjælper ikke noget at fjerne afgiften på hybridbiler, hvis man vil have afsætning for den vindmøllestrøm der eksporteres.

Det der vil ske i praksis er at man kommer hjem fra arbejde med sin hybridbil som nu er tappet for strøm. Man sætter stikket i væggen og begynder at ladde op. Desværre sker det på det værst tænkelige tidspunkt på døgnet, nemmelig kl. 17 - 18 hvor forbruget er størst, da det er her man også tænder for lyset, komfyret, sætter en vaskemaskine over og smider tøj i tørretombleren. Strømmen til bilen vil derfor komme fra et oliefyret værk, eller i bedste fald et kulfyret, hvor kølevandet sendes i nærmeste fjord med 40 % virkningsgrad.

Der mangler ganske enkelt en mulighed for at koble den ønskede energimængde til batteriet med eksporten af vindmøllestrøm. Man skal kunne angive hvor mange kWh man ønsker laddet på bilen og hvornår opladningen skal være færdig. Det hjælper jo ikke noget at strømmen er billig mellem kl. 2 og 4 om natten hvis det tager 6 timer at ladde bilen op, eller for den sags skyld at man skal møde på nattevagt kl. 23, hvis ægtefælden kom hjem kl. 14. Man skal med andre ord have en total feedback fra alle elbiler der skal lades, hvorefter det kan vælges hvornår de enkelte skal lades op, så der altid er mulighed for at afsætte overskudsstrøm. Eller i det mindste af fjerne behovet for opladning mest mulig fra kl. 8-12 og 17-19 hvor strømforbruget et størst.

  • 0
  • 0

Ja en elcykel er da smart, desværre har jeg behov for bilen pga. min hobby (70kg dykkergrej på en cykel dur bare ikke) så bilen er en nødvendighed.

Jeg er ikke overbevist om at LiPo celler er den bedste løsning, de har fordelen af høj kapacitet og lav vægt, men de er yderst farlige hvis de bliver ladet forkert eller kortslutter, de kan eksplodere! De er rimelig kritiske med at blive ladet rigtigt, så hvis laderen ikke fungere korrekt så kan der ske mange ting som du ikke ønsker. Bly celler har ikke helt det samme problem, men de vejer rimelig meget i forhold til den kapacitet de har, plus at de har en træls hukommelse.

LiPO celler mener jeg kan lades op mod 1000 gange, men jeg er ikke helt sikker.

Jeg mener at have hørt om nogle LiMH celler som skulle have samme fordele som LiPo og LiIon men slet ikke så kritiske med kortslutning og korrekt ladning, så måske er det dem vi skal vente på? Andre fabrikanter kører vist med NiMH celler som giver et godt kompromis mellem sikkerhed og vægt/kapacitet men har også en hvis form for hukommelse hvilket kan blive et problem da man jo af og til ender ud med klatladning.

  • 0
  • 0

Det må være smigrende for hybrid-plugin at få at vide at salget stiger massivt ved en afgiftsfritagelse. Virkeligheden er nok ikke så slem for statens indtægt - stik-hybriderne er vist selv uden afgift for dyre til at friste særligt mange, og selv hvis de bliver billigere end gammeldags afgiftsbiler, kan staten jo bare skrue på afgiften så hybridsalg og statsindtægter kommer til at passe. Det drejer sig bare om at finde kurvens maksimum, som så hvert år justeres i takt med udviklingen.

Man kunne jo starte med at 1% af statens bilindtægter planlægges at blive mistet. Det er indenfor statistisk fejlmargen alligevel. Så lægger man hybridafgiften så kombinationen af hybridsalget og ottosalget vil give de 99% af hidtidig indtægt. Det burde være en smal sag for regnedrengene i finansministeriet.

Vupti, staten bevarer sine indtægter, hybriderne bliver lidt mere udbredt, og den gode cirkel er startet. Næste år er der ændrede grundpriser og teknik, og så justeres afgiften tilsvarende. Efter 10-20 år har vi flere hybrider (eller hvad nu) med højere afgift, færre otto, færre sundhedsudgifter, og samme indtægt til staten. Danmark kan alligevel ikke drive udviklingen, men vi kan bidrage, og gøre noget godt for os selv.

  • 0
  • 0

Det burde i teorien virker... men igen har jeg absolut ingen tro på at politikerne kan eller tør lave sådan et tiltag, for hvis de tænker, så er det absolut kun frem til næste valg og skal der laves store fremtids beslutninger så skal det være noget som kan få ministeren skrevet i historiebøgerne (fx. med den latterlige Femern bro).

  • 0
  • 0

Der er løsninger nok. Det som mangler er politiske visioner og viljen til at reformere de gamle strukturer. Men det er der jo ikke meget nyt i.

  • 0
  • 0

Hej.

Jeg synes, at I har mange spændende indlæg og tanker.

Den nuværende Toyota Prius Hybrid er hamrende dyr på hvide plader. Jeg er imod en meget stor afgift-nedsætnig på den nuværende Prius.

Jeg vil hellere bruge pengene anderledes, så de mest miljøvenlige af bilerne under ca. 425 cm i længde bliver billigere.

Personligt prioriterer jeg sikkerheden højere end miljøet. Hvis vi får nogle billige biler i længden på under ca. 425 cm, kan lavindkomstgrupper måske få råd til en sikker bil.

Og hvis det laves på den rigtige måde, kan man måske også få en co2-besparelse.

venlig hilsen Jan, Projekt Trafiksikkerhed

  • 0
  • 0

I 1972 hvor vi skulle stemme om vi ville være med i Fællesmarkedet(Common Market), som det kaldtes dengang, blev det lovet os, at biler og spiritus ville blive meget billigere.

Vi tossedumme danskere stemte ja og Jens Otto Krag gav os Anker Jørgensen.

Det er nu 35 år siden og først nu er spiritussen blevet lidt billigere og det vil antageligt gå mindst ligeså mange år, før end benzinbilerne bliver afgiftsfrie. Den dag det sker, er der sikkert heller ikke mere benzin at fylde på dytterne.

Så nu bør vi tage hævn over politikerne. De ønsker de fire forbehold væk. Skulle vi ikke lade dem vente i 35 år med at stemme dem væk:-)......forbeholdene altså;-)

  • 0
  • 0

Da jeg har 15 km til arbejde kunne en ellert, eller den nye udgave city-el synes et godt valg, men den koster næsten 60.000 kr.

I stedet købte jeg en lille 125cc mc-scooter til 20.000 kr, den kører ca 42 km/L, og prisforskellen op til ellerten betaler benzinen de første ca 160.000 km... eller 12 år.

Flere af mine gode ingeniørkolleger har dog grinet lidt af min knallert, men når jeg siger 42km/L bliver de tavse..

hihi

  • 0
  • 0

Flere af mine gode ingeniørkolleger har dog grinet lidt af min knallert, men når jeg siger 42km/L bliver de tavse.

  1. Brug (el)cyklen
  2. La' vær' med at ryge
  3. Drik 1 -2 genstande om dagen.
  4. Spis sundt Så lægger vi gennemsnitlig ca. 14 år til vores levealder.
  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten