En af de mørke sider ved elektrificeringen er udvindingen af kobolt til den stigende. globale efterspørgsel på batterier. Minedriften i Congo er forbundet med korruption, uorganiseret arbejdskraft og børnearbejde.
Derfor leder forskere ivrigt efter nye materialer, der lettere kan udvindes, og i et nyt dansk studie har man gjort fremskridt i forhold til at fremstille bedre batterier, der baseres på natrium-ioner, som findes i overflod i havvand.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Nu ved jeg ikke hvordan du transporterer dig men jeg håber ikke du slår dig meget når du falder ned fra din høje hest og lander i en oliepøl, kemikalier og anden forureningen fra olieboringer eller fracking.Moral er en god ting og hvis man har dobbelt af den må det jo være dobbelt så godt.
Jeg er med på at al menneskelig aktivitet "koster" når vi producerer det ene eller det andet, men sammenholder vil miljø skadevirkningerne fra afbrænding af fossiler med det tilsvarende fra en elektricitets/batteri teknologi så tager fossil afbrænding suverænt første pladsen både lokalt og globalt.
Dermed ikke sagt at vil ikke skal forsøge at producere med mindst muligt negativt aftryk på helbred og miljø.
Er Lithium en begrænset resurse. Ja, naturligvis. Men er den flaskehals i f.eks. batteriproduktion?
Nej! Der er så meget Lithium, at priserne falder og falder trods stærkt stigende efterspørgsel: https://www.mining.com/top-producer-says-lithium-prices-to-keep-falling/Lithium er en meget begrænset ressource, der kun udvindes få steder i verden,
Nej, i NOGLE Li-batterier benyttes Cobolt, men ikke i f.eks. LTO og LiFePO4 batterier, som er særligt udbredte til busser.men i Li-ion-batterier bruges der også grundstoffet kobolt.
Det er desværre sandt. Men det er ikke i Congo, at størstedelen af kobolten findes. Det er i Congo, at arbejdskraften er billigst og korruptionen størst. Dermed er der tale om et Congo-problem og ikke et Cobolt-problem. Det er naturligvis et fedt for de stakler, det går ud over. Vi kendte næsten ikke til problemerne, dengang kobolt mest blev brugt til stærke metallegeringer, olieraffinering og flotte blå farver, men med elbilerne steg opmærksomheden på dette uacceptable problem. Heldigvis betyder den øgede efterspørgsel, at producenter nu forkuserer på sourcing af kobolt fra andre lande, samt at koboltudvinding i stigende grad kan betale sig ifbm kobber og nikkeludvinding verden rundt, hvor kobolten ofte forekommer som biprodukt.Hovedparten af verdens kobolt udvindes i Den Demokratiske Republik Congo, hvor udvindingen forbindes med uorganiseret minedrift, børnearbejde og korruption.
Men denne kilde siger at 5 % af verdens kobolt bruges til katalyse, primært til olieindustrien.
Ja, det er mindre end hvad der bruges til batterier, men vi skal huske at batterier bruges i andet end biler - telefon, computer og legetøj bruger også kæmpe mængder.</p>
<p>Og sjovt nok er der meget få der råber om olieindustrien når der snakkes om børnearbejdekobolt...
Jeg vil nødigt være konspiratorisk, men olieindustrien tjener godt, og jo mere negativ spin der kan komme om elbilerne, jo længere kan de blive ved med at tjene penge
Når det kommer til konspiration og kreativ fordrejning af data tager du da selv førstepladsen.
Som du selv nævner bliver 5% brugt til katalyse. Herunder brændstof til rundt 1 milliard køretøjer + flytrafik, skibstrafik..
Til sammenligning bruges 62% af kobolt produktion i 2020 til batterier som udgør over 50% af hele batterimarkedet og det trods elbiler udgøre ca 1% af bilmarkedet og 0% af markedet for øvrigt transport.
Det er en fuldstændigt useriøst støj i debatten vedrørende udfordringerne med kobolt til batterier at pege på fossilindustrien.
"Lithium er en meget begrænset ressource"
Hvis man hører og læser tyske medier, så er hoved problemet at de i Chile, Argentina og Bolivia ødelægger naturen og tager ferskvand fra bønderne.
Chile har blandt andet verdens største åbne kobbermine i den saltørken hvor de også udvinder lithium.
Samtidig ødelægger de selv værdifuld landbrugsjord med deres store brunkulsminer.
Moral er en god ting og hvis man har dobbelt af den må det jo være dobbelt så godt.
"Lithium er en meget begrænset ressource" Kun hvis vi ikke gider betale for det. Hvis det dobbler i pris, så har vi uendelige mængder i havvand.
Der bruges store mængder kobolt til afsvovling af olie. Kilder er svære at finde, fordi ingen reklamerer med børnearbejdekobolt. Men denne kilde siger at 5 % af verdens kobolt bruges til katalyse, primært til olieindustrien. Ja, det er mindre end hvad der bruges til batterier, men vi skal huske at batterier bruges i andet end biler - telefon, computer og legetøj bruger også kæmpe mængder.
Og sjovt nok er der meget få der råber om olieindustrien når der snakkes om børnearbejdekobolt... Jeg vil nødigt være konspiratorisk, men olieindustrien tjener godt, og jo mere negativ spin der kan komme om elbilerne, jo længere kan de blive ved med at tjene penge
https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC112285/jrc112285_cobalt.pdf