Fremtidens hybridbiler bliver brandbeskattet i Danmark

Illustration: Wikimedia

Danskerne skal gøre et ordentligt indhug på kassekreditten, hvis de vil sikre sig en af fremtidens plug-in-hybridbiler, som kan oplades i stikkontakten.

Det står klart, efter Skat klart har tilkendegivet, at hybridbiler skal betale registreringsafgift på op til 180 procent. De kan ikke blive fri for afgiften, sådan som rendyrkede elbiler ellers er det frem til 2012.

»Det er ikke vores optik og forståelse, at en plug-in-hybridbil er en elbil i lovens forstand,« siger chefkonsulent Mogens Andreasen fra Skat til Ingeniøren.

Bilimportørerne hængte deres håb på en formulering i den lov, der fritager elbilerne for registreringsafgift. Den omtaler bilerne som »eldrevne motorkøretøjer«.

62,5 kilometer på literen

Plug-in-hybridbiler som den danske bildesigner Henrik Fiskers Karma og General Motors Volt benytter udelukkende elmotorer til at drive bilen frem. De har også forbrændingsmotorer, men de driver udelukkende generatorer, som producerer strøm til elmotorerne, hvis batterierne er flade.

Det gør dog ikke det store indtryk på Mogens Andreasen fra Skat. Han betegner det som »en nuance«, der ikke ændrer på det forhold, at bilerne har en benzin- eller dieselmotor om bord.

Foreløbig har ingen bilimportør formelt søgt om afgiftsfritagelse, og derfor har importørerne kun fået en såkaldt vejledende udtalelse fra Skat. Men informationschef Erik Morsing fra GM er godt klar over, at der næppe bliver ændret på beslutningen.

General Motors vil ellers gerne sælge den europæiske udgave af Chevrolet Volt, Opel Ampera, herhjemme.

Bilen har endnu ikke fået målt sit brændstofforbrug efter en relativt ny standard for, hvordan den slags skal foregå. Erik Morsing oplyser dog, at GM's egne laboratorieforsøg viser, at benzinøkonomien sandsynligvis lander i nærheden af 62,5 kilometer på literen.

Det giver et fradrag i den skyhøje danske registreringsafgift på omkring 180.000 kroner.

Prisen runder hurtigt en halv million kroner

Endnu har GM ikke meldt nogen officiel pris for Opel Ampera ud i Europa. Med udgangspunkt i amerikanske prisindikationer på omkrig 40.000 dollars før alle afgifter har GM herhjemme beregnet, at Opel Ampera i så fald kommer til at koste danskerne mindst 460.000 kroner.

»Man kan få en utroligt luksuriøs Opel Astra for 300.000 kroner. Den har omtrent samme størrelse som Ampera,« fortæller Erik Morsing.

»Selvfølgelig vil man kunne sælge Ampera som et nicheprodukt, men ikke som et reelt alternativ for mange mennesker,« konkluderer han.

Store investeringer for bilfirmaerne

Som nicheprodukt er den nye plug-in-hybrid ikke attraktiv for General Motors herhjemme.

»Det er en helt ny teknologi, som vores værksteder ikke ved noget som helst om. De skal have uddannelse, træning og nyt udstyr. Prisen for den investering skal sættes op imod, at vi kan sælge 30 biler om året,« påpeger Erik Morsing.

Opel Ampera har en rækkevidde på 60 kilometer på batterier og en benzinmotor på 1,4 liter til at forlænge den. Bilen kommer til salg i Tyskland i 2011, men vi skal uanset afgifternes størrelse ikke vente at se den på dansk asfalt før 2012.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er der nogen der kan forklare, hvordan man når disse meget høje km/L.

Er det afstanden man kan køre med en fuld opladning af batterierne plus en fuld brændstoftank divideret med volumen af brændstoffet, kørt ved en konstant hastighed af 60 km/t?

  • 0
  • 0

Det gør man ved at medregne et antal km på på ren eldrift ved opladning fra elnettet. Det skal ikke forstås som at denne bil er dobbelt så effektiv om en Lupo 3L

  • 0
  • 0

Du har ret, det bliver sikkert til endnu mere! Men den er god nok; en bil der koster 200.000 DKK i USA koster over en halv million herhjemme.

  • 0
  • 0

105% i afgift på de første 76.400 kroner. 180% i afgift på resten af beløbet.

Hvis bilen koster 250.000 kroner inkl. moms i Danmark, så bliver det 642.700 kroner inkl. afgifter. Derfra kan der trækkes 4.000 kroner for hver km/l som bilen går over 16 km/l, hvilket giver et fradrag på (62,5-16)*4.000=186.000 kroner. Dette giver en pris på 456.700 kroner. Så de 460.000 kroner i artiklen passer meget godt. (Der er brugt 2008 tal til beregningen.)

  • 0
  • 0

og kør på el-drift.

Det kan da ikke være så svært at pille sådan en lille motor ud af bilen. Særligt når den kun driver en generator.

Erstat motor+generator med et batteri, så kommer rækkevidden nok op på 100km? på en opladning. Det ville være nok til transportere mig til- og fra arbejde i 3 dage :-)

  • 0
  • 0

Man lægger da altid momsen til til sidst - gør man ikke?

Det er i øvrigt lige meget, faktorernes orden er underordnet. Så længe der er tale om procentuelle afgifter.

  • 0
  • 0

Der mangler nok noget lovgivning fra politikernes side for hvor langt en seriehybridbil skal kunne køre på ren batteridrift. Man skal vel heller ikke betale afgift af sin elbil fordi man vælger at transportere en forbrændingsmotor/turbine i bagagerummet.

Seriehybridbiler er det bedste kompromis imellem biler med forbrændingsmotor og elbiler fordi man kan klare de korte ture på ren eldrift og bruge forbrændingsmotoren til de få lange ture. Samtidig får man en simplere mekanisk konstruktion fordi man kan undvære gearkassen. Istedet får man genvinding af bremseenergi og trinløst automatgear via elmotoren.

  • 0
  • 0

Vi må have gjort op med to ting:

Først og fremmest den - for myndighederne ganske indbringende - misopfattelse, at en bil er et unødigt luksusgode, der må og skal brandskattes for at tilfredsstille dem, der ikke selv har en.

Dernæst, at SKAT har tiltaget sig magt til at fortolke love efter forgodtbefindende og alle andre offentlige instanser blot smækker hælene sammen og adlyder SKAT uanset hvor langt de er ude.

  • 0
  • 0

korrekt.. skat har alt for stor magt.. de bestemmer og ingen diskution.. betal ved kasse et..

afgifter på fossil brændstof?? er du blød, der er vist rigelig i forvejen...

Afgifter på biler skal helt væk, ville komme alle tilgode.. Man kunne jo også indfører samme afgifter på huse som forurenede meget.. Men siger vel en del om at alt det miljø halløj er noget fis, kun en måde og få penge i kassen..!! elbilen var jo ellers en måde og slippe af med afgiften på, men den vil de jo også indfører i 2015?? skulle elbilen ikke lige på markedet først??

  • 0
  • 0

mm ja nu er det SAAB i Trolhättan som designade den .Kig på den nye SAAB 9-3 Samtidigt er det synd at en börnefamilje i Danmark ikke har råd til en sikker bil, men ok skatten er jo viktig,

  • 0
  • 0

Ja desværre er de fleste danskere loyale "beskatningssvin"(undskyld den grove tone) men Danmark kommer også på dette område bagud. Devisen er jo at bilen skal beskattes hårdt, fordi det har man altid gjort. Man kan bare konstatere, at der kun er et parti der vil ændre på dette forhold og så længe det forholder sig sådan sker der ikke noget som helst.

  • 0
  • 0

Jeg syntes faktisk at det er fair nok med den forhøjede afgift. Vores afgiftssystem er lavet sådan at afgiften på nye biler er en meget stor inkomst til den danske statskasse. Hvis den ikke var der, så skulle pengene findes andetsteds, og det ville være svært. Jeg har ihvertifald ikke en ide til det. Selvfølelig så jeg gerne at udbredelsen af denne type bil bliver større, men globalt set, så er Danmark ikke ret stor set i forhold til andre landes fornyelse af deres bilparker. Måske kunne man lave et komprimi sådan at afgiften ville svare til en alm. diesel/benzin bil, sådan at hybridbilen var konkurancedygtig. Personligt ville jeg gerne eje sådan en, men jeg vil ikke give 200.000 ekstra for den, selvom den er billigere at køre i, set på brændstof siden ihvertifald.

Men ja. Beskatningen er et problem, Jeg bor i midtjylland, og det er meget billigere at få sin bil tjekket igennem i Tyskland, deres priser på matrialer og arbejdstid er billigere, Og så er servicehæftet udfyldt da det er aut. værksteder. Jeg vil hellere smide 10.000 herhjemme lokalt, end i Tyskland, men ved en evt. besparelse på 5000, så sætter jeg mig i bilen og tager en weekendtur med konen dernede mens bilen bliver tjekket hen over weekenden. - Det var offtopic, sorry.

  • 0
  • 0

Ja faktorernes orden. Men hvis der indføres et ekstra led i ligningen, så betyder det jo altså noget, hvilke faktorer der er i hvilke led. Hvis du trækker 186.000 kr fra bilens pris, så betyder altså lidt om du gør det før eller efter du har lagt momsen på.

  • 0
  • 0

Det jeg syntes at i glemmer lidt er det faktum at der hver år dör der flere i trafiken i Danmark end i Sverige. I har fine motorveje overalt og i har ca 5 mill indbyggere. Vi har vinter(sne og is:) og en masse dyr som ikke kan det med trafik, men vi har råd til en sikker (relativt) bil. Jeg har bot i Danmark og jeg syntes om det, men at en börnefamilie skal väre henvisat til en Fiat 127 for at få råd er en tragedje.

  • 0
  • 0

Hvad gør de egentligt i Sverige. De har såvidt jeg ved ingen skat på biler? Kunne vi evt. gøre det samme i Danmark.

  • 0
  • 0

Du vil få et hul et eller andet steds i økonomien, hvor skal vi hente pengene fra? Afgiften på bilen er nærmest hellig herhjemme. Vi kan hurtigt blive enige om at det ville være bedre for de danske bil-ejere hvis vi fik opgraderet bilparken lidt, bedre biler og mindre brændstof forbrugene. Men hul i pengepungen et eller andet sted.

Jeg kikkede lige lidt yderligere på Opels bil. http://www.ultimatecarpage.com/car/4083/Op... 60 km på 16KWh batteri. Det er samme økonomi per km som en bil der kører 20 km på 1 ltr benzin.

  • 0
  • 0

Og erstattes med ét eller andet andet... Eller blot pilles ud i det hele taget.

Faktisk må man i Danmark ikke pille ved biler overhovedet. Baggrunden er nok en 1901 årgangs angst + midsundelse for dette selvkørende "bæst". End ikke en simpel hækspoiler må jeg montere på min bil !

  • 0
  • 0

Jeg kikkede lige lidt yderligere på Opels bil. http://www.ultimatecarpage.com/car/4083/Op... 60 km på 16KWh batteri. Det er samme økonomi per km som en bil der kører 20 km på 1 ltr benzin.

De har mig bekendt begrænset udnyttelsen af batteriet til det halve. Det sker for at sikre at batteriet stadig kan levere samme mængde energi efter 10 år.

Så ser regnestykket bedre ud. Specielt i betragtning af skatten på el er meget højere end på benzin. Hvilket er forrykt - beskat fossile brændsler i stedet for produktet af at afbrændingen.

  • 0
  • 0

460

Både og - der er jo forskel på procenterne, når de første xx tusinde er med lavere afgift end de sidste. Derfor skal de første xx tusinde være "med moms" hvis resten af priserne også er med moms.

  • 0
  • 0

Med biler er der i øvrigt den særregel at momsen lægges til efter alle afgifterne har pustet prisen op ...

Det var værre hvis momsen blev lagt på først. Så ville grænsen på 76400 blive ramt tidligere, og der skulle betales 180% af mere.

Så faktorernes orden er i dette tilfælde ikke ligegyldig, men moms til sidst er billigst.

  • 0
  • 0

Der var en gang en mand der ville noget godt for sit folk. Han gav dem en Volkswagen. Dem der ville have mere fik kampvogne og dem der også bægerede mere fik flyvende lastvogne. Manden ville jo hjælpe sin uvidende flok får.

Og hvad godt kom der ud af folkets ønsker og drømme ?

Marek.

  • 0
  • 0

Du vil få et hul et eller andet steds i økonomien, hvor skal vi hente pengene fra? Afgiften på bilen er nærmest hellig herhjemme. Vi kan hurtigt blive enige om at det ville være bedre for de danske bil-ejere hvis vi fik opgraderet bilparken lidt, bedre biler og mindre brændstof forbrugene. Men hul i pengepungen et eller andet sted.

Det her handler jo ikke om at alle bilafgifter forsvinder, men den nuværende ordning med brandbeskatning af nye teknologier, bagsæder ind og ud af biler, gulplade, papegøje, bus til 9 eller 10 osv., det er blevet et totalt regelvandvid. Tilbage står at nye teknologier ikke indføres. Principielt handler det da også om, hvorvidt bilen kun er et luksusgode eller rent faktisk er blevet en nødvendighed. Den nuværende situation er uholdbar.

  • 0
  • 0

Siden 1983 hvor Danmark åbnede ladeporten for flygtninge/indvandrere/lykkeriddere/asylsøgere osv, foranlediget af Hans Gammeltoft Hansen, der efterfølgende blev belønnet med én af de højeste stillinger i Rigets tjeneste, er udgifterne til disse steget år efter år, og er på nuværende ca. 60 milliarder kroner.

Denne udgift skal selvfølgelig dækkes ind. Derfor brandbeskatning af alt der er nødvendigt for den arbejdende del af befolkningen, og her kommer bilen ind som første brandbeskatningsobjekt. Herefter brandbeskatning af drivmidlerne til disse. Andre gribbe med betegnelsen mekanikere, har også deres fede sugerør nede i billisternes lommer med verdens højeste priser for service/mekanisk arbejde. Så kommer forsikringen som selvfølgelig skal give afkast til aktieejerne. Ud over verdens højeste registreringsafgift + moms, bliver der år efter år afkrævet afgifter for at beholde nummerpladen på.

Bilen er en yderst dårlig nødvendig investering.

Men hvad f..... klynker vi over? Vi har jo aldrig haft modet til at ændre tingenes tilstand. Tværtimod har vi viklet os ind i et spind hvor alle skal aflevere og alle modtage igen. Dette kaldes, at leve i et velfærdssamfund hvor kreativiteten med hensyn til at undgå aflevering, er stor. Selv store annoncer i dagblade og andet, opfordrer os til denne kreativitet. Især fra banker og pensionsselskaber (og meget snavs om disse kunne skrives).

"Og det sir´blib, båt og gud hvor går det gåt - vi har det som vi vil ha´det - i stort som i småt.

  • 0
  • 0

Hvorfor er disse hybridbiler så meget dyrere at fremstille? For mig at se er det jo kun elmotor og batteri der mere skal til, i forhold til en konventionel bil, men man sparer så gearkasse og kobling, så den burde ikke være meget dyrere at fremstille. Jeg tænker mig selvfølgelig et produkt, masseproduseret som enhver anden moderne bil.

En lille familiebil, som f.eks. en Fiat Punto, koster ikke meget over 50.000 før afgifter. Den samme bil fremstillet som hybrid, incl afgifter fratrukket de 4.000 kroner for hver km/l som bilen går over 16 km/l, burde kunne sælges til nogenlunde samme pris som en konventionel Fiat Punto.

  • 0
  • 0

Hvad gør de egentligt i Sverige. De har såvidt jeg ved ingen skat på biler? Kunne vi evt. gøre det samme i Danmark.

Vi kunne i hvert flad reducere afgifterne til en brøkdel at det nuværende. Hvis vi ser på det som vi gør med sort arbejde, er det åbenbar at de penge der ikke direkte tilfalder statskassen som skat, alligevel cirkulerer i samfundet og til sidste alligevel falder i den famøse store fælleskasse. Desuden ville folk købe nyere og bedre biler. Der ville derved blive flere penge til staten set i forhold til de afgifter der ville falde af de små biler som folk er nødt til at købe under de nuværende forhold.

Hvodan skal vi så skaffe differencen der måtte opstå. Tjah - jeg har et par ideer. Tag miljø- og skatteministeren med på landets affaldsdeponier. Her kan man iagttage hvad folk åbenbart har råd til at smide ud. Lad det være inspiration til nye skatteobjekter. Desuden har jeg en anden kæphest; Hvilke butikker er der flest af i gågader og butikscentre? Tøjbutikker! Er I klar over hvilke avancer der er på sko og tøj? Nok til at give en skatteminister gode ideer. Omsætningen på dette felt matcher bilbranchen. Modetøj er vel ligeså meget luksus som et ejerskab af en bil!

  • 0
  • 0

Jeg ved ikke om beskatningen totalt er for høj for biler, alle eksterne omkostninger taget i betragtning. Det er muligt, men det er måske også bare en populær myte. Men beskatningsformen er hul i hovedet. Som det er ligger hovedparten af afgifterne på at eje bilen, men ikke i at bruge bruge den. Det sættet måske en barriere i overhovedet at anskaffe en bil, men som samfundet er indrettet kombineret med fascinationen af biler som gennemsyrer ung som gammel, så køber de fleste en bil uanset afgift (der er selvfølgelig mange i det pulserende erhvervsliv som har muligheder for at undgå denne ubehagelighed, men lad det ligge). Desuden tror folk at de sparer tid ved at køre i bil.

Når først man har en bil stående i garagen er det ganske billigt i også at køre i den. Det er endog sådan at jo mere man kører, jo lavere bliver km prisen. Og man kan endda få kørselsfradrag, jo mere man kører, jo større (gælder alle transportformer). Dem der kører langt ønsker sig derfor ikke roadpricing - uha. Meget bedre som det er nu hvor de der kører lidt betaler for dem som kører meget.

Så beskatningsformen opfordrer reelt til at køre meget. Dertil kommer at teknologiske nyskabelser - som måske opfattes som samfundsmæssigt gavnlige (ex hybridbiler) bliver brandskattet ud af markedet inden de overhovedet er kommet ind.

Biler bør slet ikke beskattes før de kører på gaden. (brændstof afgifter eller road pricing). At købe bilen skal være billigt - ingen afgifter på at eje, det belaster ikke samfundet at den står i garagen. At køre skal til gengæld være dyrt så samfundet kan få dækket omkostningerne ved biltrafikken. Det giver så et ægte alternativ at bruge offentlig transport (skal jeg spare penge og tage toget eller flotte mig og tage bilen). Det er ægte valgfrihed - er det ikke det venstre altid snakker om?

Hvornår ændrer de (regeringen) den absurde bilbeskatning?

Mht til rejsehastighed så er der en udbredt tro på at man sparer tid ved at køre i bil. Det er forkert. Hvis en bil koster f.eks. 200.000 kr og kører f.eks. 20.000 km/år, så koster den mindst 50.000 kr/år. Det svarer til at der før skat skal tjenes ca 100.000 kr for at dække bilens omkostninger, altså 2-3 måneders arbejde som alene går til at betale for bilen. Læg den tid til rejsetiden og man kan kravle hurtigere. Sammenlign med andre transport former og deres relaterede omkostninger og bilen er suverænt den langsomste måde at bevæge sig på.

Tillykke med din nye bil.

Mvh Søren

  • 0
  • 0

---bilen som den suverænt langsomste måde at bevæge sig på?

Den langsomste måde at bevæge sig på, er da for mit vedkommende, at gå baglæns til Brugsen der ligger ca 10 km fra mit hus ude i skoven, hvor jeg for øjeblikket har det dejligt varmt fra min SVINEbrændeovn.

  • 0
  • 0

Det her handler jo ikke om at alle bilafgifter forsvinder, men den nuværende ordning med brandbeskatning af nye teknologier, bagsæder ind og ud af biler, gulplade, papegøje, bus til 9 eller 10 osv., det er blevet et totalt regelvandvid. Tilbage står at nye teknologier ikke indføres. Principielt handler det da også om, hvorvidt bilen kun er et luksusgode eller rent faktisk er blevet en nødvendighed. Den nuværende situation er uholdbar.

Det er jo netop det. Hvad med et mere simpelt regelsæt, som beskattede alle køretøjer lige, uanset ejer og anvendelse, og som så var gradueret i forhold til deres udledning af co2 og andre uheldige stoffer?

Og at vi samtidig satte afgifterne op på benzin og diesel, så der er brugen af disse vi straffede med afgifterne?

Vh Troels

  • 0
  • 0

Hvad gør de egentligt i Sverige. De har såvidt jeg ved ingen skat på biler?

Sverige er stadigvæk et industriland - Danmark er et omfordelingsland.

  • 0
  • 0

Sverige er stadigvæk et industriland - Danmark er et omfordelingsland.

Hvad har de to ting med hinanden at gøre?

Sverige har i øvrigt et skattetryk på niveau med det danske, men henter sikkert bilafgifterne ind på spritafgifterne... ;-)

Vh Troels

  • 0
  • 0

Synes nu ikke det er helt fair. For pengene ville med garanti komme ind i mer salg af nye biler. Hvis afgifterne blev sat ned.

Bare se hvor mange gamle biler over 12 år der ræser rundt i Danmark. Det er både til skade for ulykkesstatistikken såvel som miljøet!!

  • 0
  • 0

Har du nogen beviser for de gamle biler kører mere galt end nye?? tror nærmere man ville se det modsatte..

Jeg kører ekstremt pænt i min 23 år gamle honda accord da jeg holder meget af den og gerne vil passe på den.. og hvordan kan du påstå jeg med mine 15000 årlige km (både mig og konens) ødelægger miljø mere end den lupo som kører 60.000 km?? Synes heller ikke afgifter er fair på nogen måde?? eks med min løn betaler jeg en høj % sats kontra min løn, hvor den som tjener mill betaler mindre?? Alle afgifter skal væk, så må man sparer på ministre og offentlige ansatte.. Så ville man også se at dem (mig) ville måske have to biler hvor jeg ville køre mest i den som gik længst på literen.. Men nu har jeg kun råd til en, som jeg er træt af da jeg helst så den holde i garage minus nogle søndage om sommeren..

  • 0
  • 0

Jeg kører ekstremt pænt i min 23 år gamle honda accord da jeg holder meget af den og gerne vil passe på den.. og hvordan kan du påstå jeg med mine 15000 årlige km (både mig og konens) ødelægger miljø mere end den lupo som kører 60.000 km??

Kørte du i en lupo i dine 15.000km så havde du udledt mindre forurening.

Sammenlign helst ting der er lige, tak.

Hvad så med manden der kører 60.000km i en 23 år gammel honda accord i stedet for i en lupo? Det er jo fjollet at sammenligne sådan på tværs af alt.

  • 0
  • 0

Du vil få et hul et eller andet steds i økonomien, hvor skal vi hente pengene fra? Afgiften på bilen er nærmest hellig herhjemme. Vi kan hurtigt blive enige om at det ville være bedre for de danske bil-ejere hvis vi fik opgraderet bilparken lidt, bedre biler og mindre brændstof forbrugene. Men hul i pengepungen et eller andet sted.

Sæt momsen op til 35% så er det klaret :-)

  • 0
  • 0

35% Du må være tosset hehehe. :P Hvis vi sætter den derop, så river du hul i lommen på mig.

Men okay. Beskatningen skulle måske ligge på selve kørslen istedet og roadtaxing? Det ville ihvertifald opgradere bilparken en hel del. Jeg har en BMW E36 fra.. 93 eller noget, og den ville jeg mget gerne have udskiftet. Kostede en ny bil 150.000 kr, så ville jeg nok give mig-selv en lidt større julegave, end jeg plejede at gøre. Hvis beskatningen ville ligge i driften istedet, kunne jeg faktisk også godt forestille mig at offentligt transport blev mere brugt. Til gavn for alle, mindre slid på vejene, mindre fourening, billigere at transportere sig omkring. Incitamentet til at hoppe på toget ville kunne ses, hvis man kan se en økonomi i det. Jeg bor selv ude på landet, langt væk fra alting. En en bil er mig en nødvendighed, men skal jeg til KBH, foretrækker jeg toget. Men det er "næsten" billigere at køre selv. Kim Merrild, Jylland, Herning.

  • 0
  • 0

Bilafgifterne behøves måske ikke skæres helt ned, 10-15.000 måske, hva siger i til det? Ellers er der flere steder at spare Skær lidt i politikerlønnigerne. Spar på minister bilerne, hvis den gennemsnitlige Ole Ølmave, Karen Kassedame, Flemming Fabriksarbejder og Danny Direktør ;) kan tage bussen så kan de vel også, så køb et par busser til dem som kan køre rundt og samle dem op hvem morgen lissom skolebusser :) Sidst men ikke mindst og lidt off-topic: Afkriminaliser hash/pot, få regeringen igang med at dyrke det og lave vores eget hash/pot, opret coffeshops rundt omkring i landet, sælg det på staden osv. så er det i det mindste ikke rockere/bander/terrorister der får de mange mange millioner (milliarder..?) om året der bliver brugt på det. Og tænk hvor mange politi-timer og retssals-timer der kunne spares ved at afkriminalisere så stor en del af befolkningen. Og tænk på alt det andet kriminalitet politiet ku bruge tiden på... That was my two cents

  • 0
  • 0

35% Du må være tosset hehehe. :P Hvis vi sætter den derop, så river du hul i lommen på mig.

Ahhr pjat med dig. Jeg kommer forresten lige i tanke om en ting jeg har gået og undret mig over - er der moms på renter som vi betaler til banken?

Men okay. Beskatningen skulle måske ligge på selve kørslen istedet og roadtaxing? Det ville ihvertifald opgradere bilparken en hel del. Jeg har en BMW E36 fra.. 93 eller noget, og den ville jeg mget gerne have udskiftet. Kostede en ny bil 150.000 kr, så ville jeg nok give mig-selv en lidt større julegave, end jeg plejede at gøre.

BMW? Rige svin :-)

Jeg har en ide, køb en brugt fabia 1.9tdi du fortryder det aldrig :-) (de kan fås til 150.000kr)

Hvis beskatningen ville ligge i driften istedet, kunne jeg faktisk også godt forestille mig at offentligt transport blev mere brugt. Til gavn for alle, mindre slid på vejene, mindre forurening, billigere at transportere sig omkring. Incitamentet til at hoppe på toget ville kunne ses, hvis man kan se en økonomi i det. Jeg bor selv ude på landet, langt væk fra alting. En en bil er mig en nødvendighed, men skal jeg til KBH, foretrækker jeg toget. Men det er "næsten" billigere at køre selv. Kim Merrild, Jylland, Herning.

Jeg ved ikke om offentlig transport nogensinde kan gøres fornuftig for det dynamiske menneske der skal være fleksibel på arbejde og i fritiden. Det duer bare ikke at toget/bussen kører når den kører, hvis man selv har behov for at blive 1 time ekstra på arbejde, eller købe ind på vej hjem.

  • 0
  • 0

Hvis man så har en 100% elbil, der kun kører på batterier og kan kun opladet vil kabel fra ekstern strømkilde.

Hvis nu den bil har brændstof fyr til opvarming af kabinen, så bliver hele bilen pålagt reg afgift fordi der er en brændstof motor i den ???

Der er altså noget rotten in denmark.

  • 0
  • 0

Hvad gør de egentligt i Sverige. De har såvidt jeg ved ingen skat på biler? Kunne vi evt. gøre det samme i Danmark.

Sverige er stadigvæk et industriland - Danmark er et omfordelingsland.

Hvad har de to ting med hinanden at gøre? Sverige har i øvrigt et skattetryk på niveau med det danske, men henter sikkert bilafgifterne ind på spritafgifterne... ;-)

Svenskerne producerer selv biler og derfor er det i deres egen interesse at der bliver lavet mange og solgt mange biler. Det er et marked i 'fri konkurrence', men i DK har vi afgifter for at sikre at befolkningen ikke bruger penge på importvarer, men istedet bruger penge på danske produkter.

Så vidt jeg forstår så har Norge f.eks. afgifter på niveau med de danske, så det er jo ikke fordi det er en helt unormal konstellation.

  • 0
  • 0

.......der står i overskriften. Står der ikke: """Fremtidens hybridbiler bliver brandbeskattet i Danmark"""

Er der ikke en eller anden venlig sjæl der kunne oplyse mig hvorfra man ved hvad der sker i fremtiden?

Er der et krystalkugleudsalg jeg har overset? :-)

  • 0
  • 0

Ah... måske

Jeg har faktisk overvejet at ombygge en konventionel benzinoser til eldrift. Efter synet er der jo ikke en kat som kan forhindre mig i at kaste en benzin/diesel drevet generator i til lidt varme og lidt mere rækkevidde.

Er det forbudt?? Måske, men hvem skal kontrollere det?

  • 0
  • 0

Svenskerne producerer selv biler og derfor er det i deres egen interesse at der bliver lavet mange og solgt mange biler. Det er et marked i 'fri konkurrence', men i DK har vi afgifter for at sikre at befolkningen ikke bruger penge på importvarer, men istedet bruger penge på danske produkter

Dvs. der er afgifter på modesko, modetøj, radio, tv, dvd, makeup, møbler osv, vel er der ej. Beskatning af biler udføres primært af traditionelle grunde og så lige dem der tror at tomme busser på landet er løsningen. Iøvrigt betyder fri konkurrence netop at man ikke lægger særskatter på, DK har allerede fået flere afgørelser sig imod sig på netop bilbeskatningen så krakeleringen er igang.

  • 0
  • 0

dvs, hvis jeg køber en ren el-bil- og køber mig en ny plæneklipper og på vej hjem, bliver taget af skal, så skal jeg betale 180% eller hvad.. fuldstændig latterligt.... og hvor afgift på el-biler i 2012, sikker fordi der vil være så mange at staten tror de vil tabe penge på det.. idioter...

  • 0
  • 0

Af Søren Fosberg, 21.11.2009 kl 00:21

Jeg ved ikke om beskatningen totalt er for høj for biler, alle eksterne omkostninger taget i betragtning. Det er muligt, men det er måske også bare en populær myte. Men beskatningsformen er hul i hovedet. Som det er ligger hovedparten af afgifterne på at eje bilen, men ikke i at bruge bruge den. Det sættet måske en barriere i overhovedet at anskaffe en bil, men som samfundet er indrettet kombineret med fascinationen af biler som gennemsyrer ung som gammel, så køber de fleste en bil uanset afgift (der er selvfølgelig mange i det pulserende erhvervsliv som har muligheder for at undgå denne ubehagelighed, men lad det ligge). Desuden tror folk at de sparer tid ved at køre i bil.

Når først man har en bil stående i garagen er det ganske billigt i også at køre i den. Det er endog sådan at jo mere man kører, jo lavere bliver km prisen. Og man kan endda få kørselsfradrag, jo mere man kører, jo større (gælder alle transportformer). Dem der kører langt ønsker sig derfor ikke roadpricing - uha. Meget bedre som det er nu hvor de der kører lidt betaler for dem som kører meget.

Så beskatningsformen opfordrer reelt til at køre meget. Dertil kommer at teknologiske nyskabelser - som måske opfattes som samfundsmæssigt gavnlige (ex hybridbiler) bliver brandskattet ud af markedet inden de overhovedet er kommet ind.

Biler bør slet ikke beskattes før de kører på gaden. (brændstof afgifter eller road pricing). At købe bilen skal være billigt - ingen afgifter på at eje, det belaster ikke samfundet at den står i garagen. At køre skal til gengæld være dyrt så samfundet kan få dækket omkostningerne ved biltrafikken. Det giver så et ægte alternativ at bruge offentlig transport (skal jeg spare penge og tage toget eller flotte mig og tage bilen). Det er ægte valgfrihed - er det ikke det venstre altid snakker om?

Hvornår ændrer de (regeringen) den absurde bilbeskatning?

Mht til rejsehastighed så er der en udbredt tro på at man sparer tid ved at køre i bil. Det er forkert. Hvis en bil koster f.eks. 200.000 kr og kører f.eks. 20.000 km/år, så koster den mindst 50.000 kr/år. Det svarer til at der før skat skal tjenes ca 100.000 kr for at dække bilens omkostninger, altså 2-3 måneders arbejde som alene går til at betale for bilen. Læg den tid til rejsetiden og man kan kravle hurtigere. Sammenlign med andre transport former og deres relaterede omkostninger og bilen er suverænt den langsomste måde at bevæge sig på.

Tillykke med din nye bil.

Mvh Søren

Kunne ikke være mere enig med dig Søren!

Vh Arne Birkø

  • 0
  • 0

@Troels Halken (21.11.09 11:10)

---Og at vi samtidig satte afgifterne op på benzin og diesel, så det er brugen af disse vi STRAFFEDE med afgifter<

Det er det af mig fremhævede i ovenstående der får mig til at stejle.

Man bliver sædvanligsvis straffet ved at udføre en kriminel handling; men man bruger jo benzin eller diesel ved i sin bil, at køre på arbejde, og det kan jeg ikke se , er en kriminel handling!

Og så er der lige det, at bilen man har erhvervet sig i dyre domme nu - efter din mening - yderligere skal have en "strafafgift" på drivmidlerne.

Ordet STRAFFE, er et meget negativt ladet ord i lighed med at SVINE i forbindelse med det, at bruge sit køretøj som man er pisket til, sådan som samfundet nu er indrettet. Du tænker ganske givet, at nye biler skal være billigere at erhverve, men skal have en over tuden ved at bruge den.

Skal vi have forskellige benzin/diesel-priser alt efter om der er betalt de gamle skatter/registreringsafgifter + moms og så andre priser på benzin/diesel på nye "billige" biler?

Eller har jeg misforstået dig?

mvh Boye

  • 0
  • 0

[quote]Svenskerne producerer selv biler og derfor er det i deres egen interesse at der bliver lavet mange og solgt mange biler. Det er et marked i 'fri konkurrence', men i DK har vi afgifter for at sikre at befolkningen ikke bruger penge på importvarer, men istedet bruger penge på danske produkter

Dvs. der er afgifter på modesko, modetøj, radio, tv, dvd, makeup, møbler osv, vel er der ej. Beskatning af biler udføres primært af traditionelle grunde og så lige dem der tror at tomme busser på landet er løsningen. Iøvrigt betyder fri konkurrence netop at man ikke lægger særskatter på, DK har allerede fået flere afgørelser sig imod sig på netop bilbeskatningen så krakeleringen er igang.[/quote] Med "Det er et marked i 'fri konkurrence', men i DK har vi afgifter ..." menes der her at Sverige (og mange andre bil producerede lande) har fri konkurrence på bilmarkedet, ligesom DK har det på modetøj, tv, radio, mobil telefoner og meget andet som danskerne er involveret i.

Vi danskere må åbenbart bruge en stor del af vores indkomst på biler. En stor nok del at det ville efterlade et hul i statskassen. Desværre er jeg ikke så skarp i statsøkonomi at jeg kan uddybe på emnet.

  • 0
  • 0

[quote] Af Søren Fosberg, 21.11.2009 kl 00:21

Jeg ved ikke om beskatningen totalt er for høj for biler, alle eksterne omkostninger taget i betragtning. Det er muligt, men det er måske også bare en populær myte. Men beskatningsformen er hul i hovedet. Som det er ligger hovedparten af afgifterne på at eje bilen, men ikke i at bruge bruge den. Det sættet måske en barriere i overhovedet at anskaffe en bil, men som samfundet er indrettet kombineret med fascinationen af biler som gennemsyrer ung som gammel, så køber de fleste en bil uanset afgift (der er selvfølgelig mange i det pulserende erhvervsliv som har muligheder for at undgå denne ubehagelighed, men lad det ligge). Desuden tror folk at de sparer tid ved at køre i bil.

Når først man har en bil stående i garagen er det ganske billigt i også at køre i den. Det er endog sådan at jo mere man kører, jo lavere bliver km prisen. Og man kan endda få kørselsfradrag, jo mere man kører, jo større (gælder alle transportformer). Dem der kører langt ønsker sig derfor ikke roadpricing - uha. Meget bedre som det er nu hvor de der kører lidt betaler for dem som kører meget.

Så beskatningsformen opfordrer reelt til at køre meget. Dertil kommer at teknologiske nyskabelser - som måske opfattes som samfundsmæssigt gavnlige (ex hybridbiler) bliver brandskattet ud af markedet inden de overhovedet er kommet ind.

Biler bør slet ikke beskattes før de kører på gaden. (brændstof afgifter eller road pricing). At købe bilen skal være billigt - ingen afgifter på at eje, det belaster ikke samfundet at den står i garagen. At køre skal til gengæld være dyrt så samfundet kan få dækket omkostningerne ved biltrafikken. Det giver så et ægte alternativ at bruge offentlig transport (skal jeg spare penge og tage toget eller flotte mig og tage bilen). Det er ægte valgfrihed - er det ikke det venstre altid snakker om?

Hvornår ændrer de (regeringen) den absurde bilbeskatning?

Mht til rejsehastighed så er der en udbredt tro på at man sparer tid ved at køre i bil. Det er forkert. Hvis en bil koster f.eks. 200.000 kr og kører f.eks. 20.000 km/år, så koster den mindst 50.000 kr/år. Det svarer til at der før skat skal tjenes ca 100.000 kr for at dække bilens omkostninger, altså 2-3 måneders arbejde som alene går til at betale for bilen. Læg den tid til rejsetiden og man kan kravle hurtigere. Sammenlign med andre transport former og deres relaterede omkostninger og bilen er suverænt den langsomste måde at bevæge sig på.

Tillykke med din nye bil.

Mvh Søren

Kunne ikke være mere enig med dig Søren!

Vh Arne Birkø[/quote] Jeg er også med en lang del af vejen, men i mine øjne så er høje brændstof afgifter 'farlige' for yderliggende kommuner/områder.

Den lave afgift gør det oplagt for en familie (også i yderkommunerne) at have flere biler, men i yderkommunen køres der blot nogle flere km, ofte fordi den offentlige transport er ikke eksisterende.

Så derfor bør der være en differentiering på baggrund af lokation (dette kan man selvfølgelig være uenig i =)). Problemet er så bare hvordan gør man dette lettest? Roadpricing via GPS bokse eller kameraer, skattefradrag til yderkommuner, eller noget helt tredje?

  • 0
  • 0

Du vil få et hul et eller andet steds i økonomien, hvor skal vi hente pengene fra?

Det samme sted som "vi" skal hente dem på husholdningsbudgettet: Færre Smøger og Mindre Rødvin!!!

For 10 år siden var det årlige offentlige forbrug cirka 200 Mia kroner mindre end det er i 2008.

Da man desværre må konstatere at servicen ikke er blevet nævneværdigt bedre i samme periode kan det heller ikke være noget større problem for borgerne at Staten skærer noget af fedtet væk!

  • 0
  • 0

Hej Allesammen - god debat der 'kører' her!

Jeg kom til at tænke på dengang man savede bagenden af sin Porche eller Mercedes og smid lidt dørkplade i, for at få den over på gule plader, eller hvad med dengang man savede taget af sin Transporter og smid et lille telt derop, for at få den til at bliver Camper.

Hvad med at have en generator i bagagerummet på sin Citroen Saxo Electric, så er den jo stadigvæk en elbil, men med lidt længere rækkevidde?

Hvad med at pille generatoren ud af sin Hybridbil, lave et par bærerhåndtag og et kraftigt stik, og putte den i bagagerummet, så er det jo en elbil?

Så, hvis man kan choppe sin Porche, så kan man vel også choppe sin hybridbil.

Hvor der er vilje, er der vej, og hvor der er vej burde der være nogle flere elbiler...

Kom så ingeniører, hvem går først i gang med sådan en ombygning????

MVH

Martin

  • 0
  • 0

Kom så ingeniører, hvem går først i gang med sådan en ombygning????

Jeg mener da også det kunne være sjovt at være lidt nørdet og kreativ. Der var jo en gang i fortiden hvor energi- og miljø-sagen var lokal og folkeligt funderet.

Problemet er at "miljø"- agendaen i Nutiden, det er:

Større Systemer, Placeret Længere Væk, Med Så Lidt Folkelig Indblanding og Kontrol som praktisk muligt!

Så, ja, du kan lave noget for sjovs skyld circa indtil næste syn eller hvornår nu "systemet" spotter dig.

Der er ikke længere "hæder og ære" i det, tværtimod, der er en masse besvær som man egentligt ikke behøver oven i de daglige fortrædeligheder.

  • 0
  • 0

Ja, det sørgelige er, at vores nuværende system komplet umuliggør enhver form for kreativ "garage-byggeri". Den kreative Ole Opfinder - ingeniør har ikke en chanse i dagen Danmark. Har du ikke en vis industriel størrelse, er det hundesvært, at være den nytænkende og idérige.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten