Fremtidens delebil er en se-lige-mig-bil

Illustration: Daimler

I fremtiden vil man ikke eje en bil, men i stedet gøre brug af en flåde af selvkørende biler, når man skal fragtes fra A til B. Sådan ser den Daimler-ejede bilproducent Smarts vision for fremtiden ud. Ved sidste uges biludstilling i Frankfurt introducerede Smart konceptbilen Smart Vision EQ ForTwo, der skal give visionen dæk at køre på. Med bilen forsøger Smart at vise en vej til den ejerløse fremtid, hvor selvudfoldelsen ikke går tabt.

Smart Vision EQ ForTwo er elektrisk, fuldstændig selvkørende og har hverken pedaler eller rat. I stedet har den stemmekontrol og adskillige udvendige skærme, som brugeren kan personliggøre via en app-profil.

Hvis den lille topersonersbil nogensinde kommer på markedet, vil man ikke kunne købe den som privatperson. Den skal i stedet benyttes af delebilsordninger som for eksempel det Daimler-ejede Car2go, og man vil kunne bestille ture gennem en app på sin smartphone.

Læs også: Delebilsordning drejer nøglen om i Danmark

Selvudfoldelse

Der gøres dog meget ud af, at bilen skal føles som ens egen. Ejerskabsfølelsen skal blandt andet skabes med et væld af både interne og eksterne skærme, der ligesom for eksempel bilens afspilningsliste tilpasser sig brugerens profil på appen.

Bilens kølergrill kan sende beskeder til andre i trafikken. Illustration: Daimler

På ydersiden kan kølergrill, forlygter, baglygter og sider projektere brugerens personlige udtryk til omverdenen. Det hele kan personliggøres, således at de biler, man benytter, alle har samme specifikke udseende.

Læs også: Det bedste fra biludstilling i Frankfurt: Kan tyskerne lave elbiler?

Derudover kan man kommunikere med andre i trafikken ved hjælp af for eksempel tekstbeskeder på kølergrillen som »passér vejen«, eller man kan være hjælpsom og vise trafikinformation til bagvedliggende bilister på baglygterne.

Indvendigt er instrumentbrættet erstattet med en 24 tommer skærm, der ligesom det indvendige lys tilpasser sig brugerens personlige profil.

Indvendigt giver fraværet af rat og pedaler plads til en stor centralt placeret skærm. Illustration: Daimler

Det skal ikke blive akavet

Flåden af selvkørende biler vil altid være på farten og kan ved hjælp af maskinlæring forudsige, hvor og hvornår der er størst behov for biler.

Når bilen har opsamlet sin passager, kan man vælge at dele turen med en anden eller lade være. Bilen vil basere sine forslag om potentielle medpassagerer på både deres rejseplaner og deres app-profil.

Hvis man vælger at dele turen med en anden, benyttes profilerne endnu en gang til at vise delte interesser og andre mulige samtaleemner på den indvendige 24-tommerskærm.

Daimlers Car2go har i dag 2,6 millioner brugere, og de forventer at brugere af alle delebilsordninger firedobles mod 2025. Ordningen, der ikke havde succes i København, benytter i dag primært bilen Smart ForTwo i Europa, og hvis Smart Vision EQ ForTwo nogensinde kommer ud, forventes det at blive gennem Car2go.