Fremtidens dæk er kuglerundt og 3D-printet

Fremtidens dæk er kuglerundt og 3D-printet

Dækproducenten Goodyear afslører fremtidens dæk, der gør enhver parallelparkering til en leg.

Kuglerunde dæk har allerede optrådt i flere sci-fi-film, blandt andet i 'I, Robot' fra 2004. Og konstruktionen virker helt klart også oplagt - især hvis man er lidt utryg ved at parallelparkere.

Nu har dækproducenten Goodyear afsløret et udkast til en 3D-printet version af de runde dæk, som de håber, kan være i produktion omkring 2035, når salget af førerløse biler, ifølge Navigant Research, virkelig tager fart med et estimeret årligt salg på 85 mio. styk.

»Efterhånden som bilistens interaktion med og styring af selvkørende biler reduceres, vil dækkene spille en stadigt større rolle som den primære kontakt med vejen,« siger Joseph Zekoski, Goodyears senior vice president og chief technical officer.

Læs også: Spørg Scientariet: Hvorfor bremser sommerdæk bedre end vinterdæk om sommeren?

Der er ikke nogen aksel på Goodyears nye dæk. Derfor skal kræfterne overføres ved hjælp af magnetisme. Foto: Goodyear

Dækket er opbygget med en struktur, der ligner overfladen på en hjernekoral - og det har en klar funktion, forsikrer Goodyear. De 'multi-rettede' blokke sikrer nemlig, at dækket og vejen hele tiden er i optimal kontakt med hinanden.

Ved hjælp af 3D-print har det været muligt at lægge et porøst materiale ind i dækrillerne. Materialet vil opsuge vand, når det regner, og gøre dækket mere blødt samt sikre, at dækket er hårdere, når vejen er tør.

Læs også: Selvhelende gummi kan være enden på dækskift

Men hvordan overføres kræfterne til en kugle eller en sfære? Hos Goodyear forestiller de sig, at kræfterne skal overføres på samme måde som moderne Maglev-tog får deres energi; altså via superledende magneter, som reagerer med magneter inde i kuglen.

Læs også: Smalle dæk skal reducere rullemodstand med 30 procent

Sensorer i dækket vil kunne videregive informationer om dæktryk, slid og vejforhold.

Goodyear kalder dækket for Eagle-360 og understreger, at det foreløbig kun er et koncept.

Kommentarer (46)

Lyder som umådeligt energispild at skulle overføre energi til kugleformede dæk, i stedet for konventionelt drævede dæk.

Hvordan vil man sikre sig et ens slid over hele dækket? Til sidst vil det blive et ubehageligt rysten i kabinen, når man køre på et ujævnt slidt dæk. Dette er en dødfødt ide!

  • 8
  • 11

You must be fun at parties..

Det sagt så burde det da ikke være specielt besværligt at sikre jævnt slid på dækket. Det kunne gøres vha. sensorer der måler slid på hvert dæk og noget tilhørende software der sørger for at jævne det ud.

Det står faktisk i artiklen
"Sensorer i dækket vil kunne videregive informationer om dæktryk, slid og vejforhold."

Endvidere skrives der at det primært er henvendt til førerløse/selvkørende biler hvilket alt andet lige sikkert nedsætter ting som katastrofe opbremsninger og uforsvarlig kørsel -> mindre lokalt slid på dækkene.

Angående energispild så er det nok noget de tænker over.. Et firma som Goodyear spiller nok ikke smarte før de har en rimelig god idé om hvad de laver..

  • 18
  • 4