Fremtidens batteri kan være lavet af vand og salt
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Fremtidens batteri kan være lavet af vand og salt

Forskeren Ruben-Simon Kühnel fra EMPA forbinder en test-celle med saltopløsningen til opladeren. Illustration: EMPA

Vand er billigt, miljøvenligt og findes i overflod. Så hvorfor ikke prøve at bruge det som elektrolyt i batterier? Den tanke opstod hos forskere hos EMPA, som er det schweiziske laboratorium for tests og forskning i materialer. Det skriver laboratoriet på sin hjemmeside.

Problemet med vand er, at det kun er kemisk stabilt op til en spænding på 1,23 V. Det betyder, at en battiericelle baseret på vand slet ikke kan måle sig med dagens lithium-ion-teknologi, hvor cellens spænding ligger på 3,7 V. Det kan ikke bruges til elbiler, men til stationære anvendelser, hvor prisen pr. lagret kilowatttime er udslagsgivende.

En særlig salt

Forskerne ved EMPA har fundet en måde at øge energitætheden på. Den går ud på at tilsætte en speciel slags salt med navnet sodium bis(fluorosulfonyl)imide, også kendt som FSI. Syv gram FSI og et gram vand producerer en klar saltopløsning, som man kan se i forskernes video herunder. Alle vandmolekylerne i opløsningen er grupperet omkring en positivt ladet salt-ion med vandmolekyler rundt omkring. Næsten alle vandmolekyler i opløsningen er bundet på denne måde.

Denne opløsning har en elektrokemisk stabilitet på 2,6 V, som er næsten dobbelt op i forhold til andre vandbaserede elektrolytter. Dette kan føre til billige og sikre battericeller.

Andet end vand kan bruges

Systemet har allerede stået igennem en serie af opladnings- og afladningscyklusser i laboratoriet. Indtil videre er cellens anode og katode testet hver for sig med en konventionel elektrode som partner. Forskernes næste skridt er at kombinere de to dele til en samlet celle.

Ud over vand er der mange andre bud på elektrolytter for tiden. Vanadium, jern og organiske forbindelser er andre muligheder, der kan være attraktive til anvendelser, hvor energitætheden ikke er den vigtigste faktor, såsom buffer i forsyningsnettet.

nu skal man jo ikke forkaste nyttig forskning men lad os kigge lidt på dette kemikalie.
jeg fandt 86 USD/g hos TCI chemicals, dette kan nok forhandles ned i bulk mængder.

Derudover er der flere hazard og precautionary sætninger på dette kemikalie,
H314 :Causes severe skin burns and eye damage.
P501 :Dispose of contents and container in accordance with local, regional, national regulations (e.g. US: 40 CFR Part 261, EU:91/156/EEC, JP: Waste Disposal and Cleaning Act, etc.).
P260 :Do not breathe dusts or mists.

se MSDS http://www.tcichemicals.com/eshop/en/ca/co...

Så citatet "Dette kan føre til billige og sikre battericeller." er nok på nuværende tidspunkt en tilsnigelse. Det ser hverken billigt eller sikkert ud.

  • 4
  • 1

Så citatet "Dette kan føre til billige og sikre battericeller." er nok på nuværende tidspunkt en tilsnigelse. Det ser hverken billigt eller sikkert ud.

Ved du noget om det, eller er det 100% gætværk? Har du checket kemikalielisten for de nuværende batterier?

Man skal jo heller ikke drikke svovlsyren eller slikke på blypladerne i Bly-syre-akkumulatorer eller spise Litiumbatterier, men derfor kan de vel som sådan godt være billige og sikre.

Er der evt. nogen med kemividen der kan forklare om der skulle være problemer med de nævnte stoffer?

  • 7
  • 2