Frederikshavn får verdens første bioraffinaderi til skibsbrændstof

Et forskningssamarbejde mellem Aalborg Universitet og udviklingsvirksomheden Steeper Energy har resulteret i så gode resultater, at det nu skal realiseres med etableringen af verdens første bioraffinaderi til skibsbrændstof med placering på Frederikshavn Havn.

Bioraffinaderiet skal baseres på Steeper Energys Hydrofaction-teknologi, hvor virksomheden i samarbejde med Aarhus og Aalborg universiteter har udviklet en metode til at producere bio-olie af flere forskellige slags biomasse.

Læs også: Dansk teknik omdanner alle slags slam og affald til råolie

Til at begynde med vil anlægget komme til at køre på træ, fortæller Lasse Rosendahl, der er professor ved Institut for Energiteknologi på Aalborg Universitet, og som er med bag udviklingen af teknologien.

Bio-olien skal koste det samme som diesel

Træ som input har et lavt indhold af svovl sammenlignet med fossilt olie. Samtidig vil teknologien filtrere resterende svovl ud af bio-olien, så der tilbage er et produkt helt uden svovl.

Og det vil blive en gevinst for skibe, der færdes i kystnære områder, når nye regler træder i kraft næste år, som sætter strengere krav til udledninger af svovl fra skibsmotorer.

For at overholde de nye regler kan rederierne vælge at rense svovlet ud af det konventionelle brændstof eller skifte til svovlfrit brændstof. Og det sidste vil der være god mening i, også økonomisk, mener Lasse Rosendahl:

Her ses selve reaktoren delvist isoleret på forsøgsanlægget på Aalborg Universitet. (Foto: Lasse Rosendahl) Illustration: Lars Rosendahl

»Vi satser på, at bio-olien skal koste det samme som marinediesel. Selve produktionen på raffinaderiet vil være konkurrencedygtig, så det vil afhænge af prisen på træ som råvare,« siger professoren, der også regner med en form for grønt tilskud på linje med andre bioenergiprodukter.

Frederikshavn Havn anslår, at der er et marked for cirka 900.000 ton marinebrændstof årligt alene i området omkring Skagerak og det nordlige Kattegat.

Bæredygtige regnskaber

Projektet er i sin indledende fase, og man er nu i gang med at opstille en forretningsplan og lave et samlet regnskab. Blandt andet skal der regnes på klimagevinsterne ved bio-olien, som anlægget skal kunne producere 50-150.000 ton af om året.

Anlægget skal nemlig fodres med to til tre gange så meget træ, som der tilsvarende kommer ud af olie i den anden ende. Træet skal importeres til havnen fra eksempelvis Rusland, Finland og Canada.

»Transporten hertil skal ske med skib, der har lave udledninger af CO2, sammenlignet med transport over land. Men træet skal også være bæredygtigt og komme fra affaldstræ, ikke nyt træ,« siger Lasse Rosendahl.

Efter planen skal bio-olien flyde fra raffinaderiet på Frederikshavn Havn om fire år.

Opdateret den 29.08.13: Anlægget skal køre på direkte træaffald og ikke på træpiller, som først oplyst i artiklen. At skulle omdanne træaffaldet til piller, er en unødvendig og fordyrende omvej, oplyser Lasse Rosendahl.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der er stor vækst i den maritime sektor. I Norge "trenger de 25 nye rigger i året". Ikke så lidt, og her kan dansk maritim industri godt være med.

http://www.dn.no/energi/article2684136.ece

5000 mia,- er en vurdering af den Norsk olie.

http://www.tu.no/olje-gass/2013/09/06/olje...

I Rusland satser de også på de nordlige farvande. Citat " Rusland foran gigantisk off....."

http://www.maritimedanmark.dk/?Id=20183

Foruden dette, kommer der næste år også nye regler for skibe der færdes kystnært ( se artiklen ). Dette og en lang række andre maritime nyheder kunne indikere at DK bør opprioritere området meget !!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten