Frederiksborggade Station bliver en vigtig del af Boulevardbanen

24. august 2019 kl. 13:002
Frederiksborggade Station bliver en vigtig del af Boulevardbanen
Illustration: Ingeniørernes Danmarkshistorie.
To cirkelrunde pavilloner med billetsalg, ventilation og ventesal var på gadeplan de eneste synlige tegn på Nørreport Station, som den kom til at hedde. Pavillonerne forsvandt dog ved en ombygning i 1932 forud for S-banens åbning.
Artiklen er ældre end 30 dage

Link Illustration: Ingeniørernes Danmarkshistorie.

Ingeniørens tidsmaskine

Link Illustration: Ingeniøren.

Siden 1892 har Ingeniøren forsynet de danske ingeniører med nyheder inden for teknikkens verden. Mange af dem er et gensyn værd, og i Ingeniørens tidsmaskine dykker vi ned i de gamle årgange og linker til nogle af de vigtige, interessante, sjove eller bare læseværdige artikler. Find selv flere her i Ingeniørernes Kulturarv.


Klik på billedet for at læse artiklen fra 2. oktober 1915

Læs også: Kjøbenhavn får ny centraljernbanestation ved Vesterbrogade

Læs også: Interessante jernkonstruktioner på den nyåbnede kystbane

Læs også: Nørreport Station efter lukketid: Se den rullende byggeplads

Læs også: Bag afspærringen på Nørreport: Tunnellen får ny regnfrakke

2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
25. august 2019 kl. 12:40

Side 543 med afslutningen af artiklen om "Frederiksborggade Station" (der iøvrigt ikke er en station, men et trinbrædt) mangler!

Der er et par definitioner af trinbræt, hvor det fysiske layout er den ene. Men Nørreport var betjeningsmæssigt en station. Der var fuld billetsalg, håndtering af rejsegods mv. Og det var den sidste definition DSB brugte på Nørreport. Stationen have egen stationsforstander - dvs det var ikke nogen lille station. Senere opgav DSB klasseficeringen af stationer, da betjeningen af stationerne efterhånden forsvandt pga første omgang fjernbetjening - så alle er nu betjeningsmæssigt en station.

Sikkermæssigt bruger Banedanmark trinbræt.... men det bliver historie efterhånden som det nye signalsystem rulles ud. Der er det en standsningssted på linje med de nuværende togfølgestationer (stationer med signaler og skiftespor)

1
25. august 2019 kl. 10:21

Side 543 med afslutningen af artiklen om "Frederiksborggade Station" (der iøvrigt ikke er en station, men et trinbrædt) mangler! Hvordan er udsigterne til at få det rettet?