Frederiksberg Sporveje går sine egne veje

1. juni 2019 kl. 15:142
Frederiksberg Sporveje går sine egne veje
Illustration: Ingeniørernes Danmarkshistorie.
De første frederiksbergske sporvogne var ombyggede omnibusser og kunne kun køre i den ene retning, derefter måtte de vendes i en vendesløjfe eller på en drejeskive. Men denne konstruktion gav mulighed for nogle eftertragtede siddepladser i læ på det åbne øverste dæk.
Artiklen er ældre end 30 dage

Link Illustration: Ingeniørernes Danmarkshistorie.

Ingeniørens tidsmaskine

Link Illustration: Ingeniøren.

Siden 1892 har Ingeniøren forsynet de danske ingeniører med nyheder inden for teknikkens verden. Mange af dem er et gensyn værd, og i Ingeniørens tidsmaskine dykker vi ned i de gamle årgange og linker til nogle af de vigtige, interessante, sjove eller bare læseværdige artikler. Find selv flere her i Ingeniørernes Kulturarv.


Klik på billedet for at læse artiklen fra 11. marts 1905

Læs også: Københavns Sporveje overvandt uvilje mod luftledninger

Læs også: Læserbrev i 1923: Hensynløse cyklister giver kalamiteter i trafikken

Læs også: Kjøbenhavn får ny centraljernbanestation ved Vesterbrogade

Læs også: Engelske jernbaneingeniører grundlagde Scandia i Randers

2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
6. juni 2019 kl. 11:36

Ja og de omtalte siddepladser i læ på øverstse dæk er stadig eftertragtede, 100år senere... oplevede jeg i sommers på besøg i føromtalte museum

1
2. juni 2019 kl. 11:02

...på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm i kørende tilstand - sammen med mange andre danske og udenlandske sporvogne.

NB. jeg er på ingen måde relateret til museet ud over at jeg besøger det ca. en gang om året.