Fredag åbner Danmarks første nye fjernbanestrækning i årtier – med ét tog i timen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Fredag åbner Danmarks første nye fjernbanestrækning i årtier – med ét tog i timen

PLUS.
Køge Nord station, som består af en 225 meter lang gangbro, den nye banes eneste nye station Illustration: Banedanmark

Den dobbeltsporede København-Ringsted-bane skulle have haft kapacitet til 12 tog i timen hver vej. Men foreløbig er der ikke udsigt til mere end fire, når der er travlest.

Fredag åbner banen mellem København og Ringsted over Køge langt om længe, efter at have stået færdig, men tom siden december. Det er den første nye fjernbanestrækning i Danmark – minus broer og tunneller – siden 1998, hvor Kastrupbanen blev taget i brug, og før da, siden 1963 hvor de første tog kørte

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

mellem Nykøbing F.-Rødby. København-Ringsted-banen er også den første jernbane i Danmark, som kan betjene højhastighedstog, der kan køre 250 kilometer i timen henover de 180.000 og 300 kilo tunge specialudviklede jernbanesveller. For prisen på 10 milliarder kroner har skatteyderne, ud over 60 kilometer elektrificeret tosporet bane, også fået 80 broer med, fra dyrepassager til to kæmpestore k...