Kan det mon energimæssigt betale sig i forhold til den øgede vægt?
Den franske bilfabrikant Peugeot fremviser i øjeblikket en trehjulet hybridscooter, benævnt Hybrid3 Evolution, på det internationale motorcykel show i Milano.
Scooteren har to forhjul, som hver er udstyret med en 3 kW elmotor, og et enkelt baghjul med en 300 kubikcentimer benzinmotor med kompressor og en ydelse på 30 kW (41 heste). Der er ingen kraftoverføring mellem for- og baghjul, så de fungerer hver for sig.
Hvert hjul har en ventileret skivebremse, og dertil virker de to elmotorer som bremser. Det hele er styret af et integreret bremsesystem med ABS-automatik, og bremseenergi indsamles fra elmotorerne i et lithium-ion batteri.
Det giver tre forskellige måder at køre scooteren på:
- Elektrisk fremdrift med lav topfart og en rækkevidde på 10 km, velegnet til bykørsel med mange små accelerationer og opbremsninger.
- kørsel med benzinmotoren, hvor den bedste effektivitet opnås ved jævn fart en lige vej.
- kombineret el- og benzindrift. Det giver ifølge Peugeot en acceleration som en 500 kubikcentimeter motor.
Scooteren har et system, som automatisk starter og stopper benzinmotoren, når den holder stille ved lyskurven, og når den kører i el-drift.
Det fremgår ikke, hvornår Peugeot vil begynde at sælge Hybrid3 Evolution. Men virksomheden har planlagt flere hybrid-varianter til de kommende år. For eksempel er det planen at 2011 bliver året, hvor en model med navnet Hybrid4 3008 skal i butikkerne. Her byttes rollerne om - altså en dieselmotor i forenden og en elmotor i baghjulet.
Artikel i Carmagazine
Artikel i Wired
Artikel i Greencarcongress
Kan det mon energimæssigt betale sig i forhold til den øgede vægt?
Kan det mon energimæssigt betale sig i forhold til den øgede vægt?
Svært at sige ,men økonomisk er det smart ,da Frankrig har billig CO2 fri strøm om natten.Herhjemme duer det ikke
Godt at se Peugeot kommer i gang med produktion med denne tre-hjulet scooter. De er ret populære i syd-Europa.
Peugeot præsenterede denne hybrid scooter i 2008, men den gang havde den også tag over, à la BMW C1. Måske kommer det igen på en senere model?
Piaggio har også en lignende scooter model kaldet MP3 hybrid (nej den spiller ikke musik), med kombi benzin og el motor.
BMW har lavet en prototype af en opdateret udgave af C1 scooter med elektrisk motor. Endnu uvist om den bliver sat i produktion.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard