Fransk brokollaps: Lastbil var dobbelt så tung som tilladt
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Fransk brokollaps: Lastbil var dobbelt så tung som tilladt

Vægtgrænsen på broen ved Mirepoix-sur-Tarn var 19 ton. Men en chauffør kørte over broen i en 38 ton tung lastbil. Det kan have udløst kollapset. Illustration: Webduc / Wikimedia

En chauffør, der tog en fatal genvej, kan have været årsagen til, at en sydfransk bro kollapsede i går. Sådan lyder det i dag i flere franske medier, heriblandt den regionale tv-station 3 occitanie.

Læs også: 152 meter lang fransk hængebro kollapset: Èn er død, og flere savnes

Overskred vægtgrænse med 100 procent

Den 152 meter lange og fem meter brede hængebro i Mirepoix-sur-Tarn kollapsede mandag morgen, mens en lastbil og en personbil var på vej over broen. Føreren af personbilen overlevede, men hendes 15-årige datter druknede, og i går fandt dykkere så frem til lastbilen. Den viste sig at komme fra et lokalt entreprenørfirma, Puits Julien Fondation, der er specialiseret i fundamenter.

I lastbilens knuste førerhus fandt dykkerne chaufføren – også omkommet. Dykkerne fik imidlertid også undersøgt selve lastbilen. Det viste sig, at lastbilen på sit lad havde en entreprenørmaskine til at foretage jordboring. Den samlede vægt af lastbil, trailer og entreprenørmaskine var ifølge 3 occitanie 38 ton – dobbelt så meget som vægtgrænsen på broen.

Ifølge byens borgmester var det imidlertid ikke helt usædvanligt, at større køretøjer benyttede broen, og det kan ifølge radioen RTL have medvirket til at svække broen.

Inspektion fandt ingen svækkelse

I de seneste artikler bliver broens åbning fastsat til 1931 og ikke 1935, som flere medier ellers skrev – og Ingeniøren citerede – mandag. Men det står stadig fast, at broen blev renoveret i 2003, og at den seneste detaljerede inspektion, som foregik i 2017, ikke afslørede strukturelle problemer med broen.

Politiet har ransaget entreprenørfirmaet, og opgaven med at fastslå den præcise årsag til kollapset er gået til den franske havarikommission for vejtransport, Le Bureau d’Enquêtes sur les Accidents de Transport Terrestre (Bea-TT).

Lukker lignende bro

I går var der også formodninger om, at der havde været et tredje køretøj på broen, da den kollapsede. Men det køretøj har myndighederne ikke fundet, så formodningen er for nuværende, at der kun var to køretøjer på broen under kollapset.

Floden er imidlertid omkring 20 meter dyb under broen, og strømmen er stærk, så myndighederne kan endnu ikke udelukke, at der kan have været flere køretøjer på stedet.

Efter kollapset har myndighederne lukket en bro med lignende konstruktion i samme region.

Emner : Broer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Ifølge byens borgmester var det imidlertid ikke helt usædvanligt, at større køretøjer benyttede broen, og det kan ifølge radioen RTL have medvirket til at svække broen"

Klog borgmester, det er før gået godt når tungere køretøjer er kørt over broen, så det må være broen der er problemet når den går i stykker når man kører et køretøj over det vejer det dobbelte af vægtgrænsen.. jeg forstår ikke den logik..

  • 2
  • 2

Nu ved vi ikke om broen er designet med for lille sikkerhedsmargen i forhold til hvordan den kunne tænkes at blive brugt i praksis i dag af folk som ikke altid læser skilte, eller om den faktisk havde nogle problemer der gjorde at den beregnede sikkerhedsmargen ikke var til stede.

Skiltet med kun én tung last tyder dog på at man godt vidste at en vægtgrænse på 19 ton var usikker. Hvis det er rigtigt, skulle broen nok have været helt lukket for tungere køretøjer, f.eks. med en ekstra bom i en højde så lastbiler ikke kan passere. På et kort ser det ud til at der er flere alternative broer i nærheden.

  • 2
  • 1

Selve boremaskinen vejer i basis udrustningen 32 t, under vognen ca. 8t og dertil traktoren. Det er mere en 50t. Hvis broen var styrtet sammen ved dobbelt last ville det være bekymrende da er ikke var andre laster på broen (kun en personvogn (ca. 1t)).

  • 0
  • 0

"For lille faktor?"
Øjensynlig kunne dne ikke klare en faktor 2, men det er vist også almindeligt i vore dage.
Dog ser broen meget gammel ud, og på den tid var sikkerhedsfaktoren nok snarere 5 x ?
Så der mangler noget??

  • 0
  • 1

Så der mangler noget??


Hvorfor dog det? Noget af sikkerhedsfaktoren bliver brugt op med tiden. Stålbroer bliver lige som veje og alt muligt andet slidt, især ved gentagen overbelastning. Der kan opstå metaltræthed, og en dag er en belastning på 50 ton altså for meget. Der bliver fx holdt nøje øje med de to mio. nitter på Lillebæltsbroen fra 1935, hvor især togene medfører en ret stor, vibrerende belastning.

  • 0
  • 0

PL eller Poids Lourds er fransk for stor bil, dvs lastbil. Så jo, derfor er derfor er der forbud mod mere end en lastbil på broen. Desuden er vejbanen ikke bred nok til to store biler kan møde hinanden (hvis jeg ikke tager meget fejl)
mvh Jens

  • 0
  • 0

Det dagligdags udtryk for en stor lastbil, typisk en trækker med sættevogn er Poids Lourd.

Camion: 66 millioner søgeresultater, Poids Lourds 88 millioner søgeresulater

Som tyskerne udtaler LKW ElKaWe og stort set aldrig siger Lastkraftwagen
Svenskerne sige Långtradere
Polakkerne siger tir efter TIR-mærket på langturslastbilerne før afskaffelsen af grænsekontrol.

Poids Lourds er fransk for stor bil

Direkte oversat betyder det "vægt tung", men google translate oversætter det til tung lastbil, så den er nok god nok.
En lastbil på fransk hedder "un camion".

  • 0
  • 0

Når man beregner en bro til en reduceret last tager man også højde for andre laster på broen. Man vil typisk tage en hyppig fordelt last. Da broen er renoveret i 2003 er den nok beregnet efter de franske Eurocodes så sikkerheds faktoren er 1.1dynamisk faktor1.35=ca. 1.78 der til skal lægges den fordelte last. Derfor hvis det "kun" havde været en normal lastbil ( <44t ) var det nok gået.
Med en last på over 50t er transporten er en special transport af klasse 2 i henhold til de franske regler, så chafføren har helt specielle ruter, han skal kører og ikke på den bro.
Da firmaet er bosiddende 200 m fra broen, har han skulle vide at det var forbudt, men det er nok ikke første gang han er kørt over der.

  • 5
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten