Fransk bilproducent offentliggør 'ægte' forbrugstal

Fransk bilproducent offentliggør 'ægte' forbrugstal

Tre bilmodeller fra franske PSA Peugeot/Citroën er blevet testet i samarbejde med miljøorganisationen Transport & Environment. Firmaet opfordrer nu andre bilproducenter til at gøre det samme.

Midt under efterårets VW-dieselgate offentliggjorde bilkoncernen PSA, som har de to mærker Peugeot og Citroën, at de ville måle deres bilers forbrug under 'realistiske' omstændigheder.

Målingerne skulle være et modstykke til NEDC-testproceduren, som bilproducenter normalt bruger til at vise bilernes forbrug. Men den test har været kraftig kritiseret, da procenterne kan optimere bilernes forbrug via en lang række kneb.

Det har løbende givet bilkøbere et forhold til de officielle forbrugstal som salg af elastik i metermål.

De to første rækker i tabellen er data fra PSA's målinger. Nederste række er hentet fra Bilviden.dk. Foto: PSA

Læs også: Ny testprocedure skaber usikkerhed om elbilers forbrugstal

Men det ville PSA gøre op med, og derfor indgik koncernen i efteråret 2015 en aftale med den uafhængige miljøorganisation Transport & Environment (T&E) og den franske naturorganisation FNE. De to organisationer skulle overvåge testarbejdet og stå inde for resultaterne. T&E understregede i den forbindelse, at hvis man ikke kunne godkende testproceduren og resultaterne, så ville man straks trække sig ud af samarbejdet.

Nu har PSA, sammen med de to organisationer, offentliggjort de første tal i forbindelse med biludstillingen Geneva Autoshow, som netop er i gang.

Læs også: Regeringen har en plan: Lavere afgifter på biler og NOx øger CO2-udledning

Tre biler er blevet testet, en Peugeot 308 diesel, en Citroën C4 og en DS3. Bilerne blev udstyret med målesystem, som kunne måle emissioner og brændstofforbrug. Testruten blev udført med passagerer i bilen (hvor mange oplyses ikke), bagage (hvor mange kilo oplyses ikke) og med brug af aircondition.

Der blev kørt 25,5 km i by, 39,7 km på landevej og 31,1 km på motorvej.

Læs også: Grundig ingeniør afslører: VW overdriver elbilbatteriets kapacitet med 17 pct.

Resultaterne viser, at de forbrugsdata, som ejerne af bilerne har oplyst, passer godt med det, som testen viste. I runde tal lå testen lidt bedre end bilejerne, men T&E har godkendt resultaterne som robuste og repræsentative for normal kørsel.

Nu vil PSA inden sommer offentliggøre lignende tal for 30 forskellige Peugeot-, Citroën- og DS-modeller.

Kommentarer (27)

Jeg er enig i at næsten alt er bedre end det nuværende.
Men skulle de ikke bare få en 3. part til at lave de målinger indendørs i et mere realistisk målemiljø og uden gaffetape over luftindtag osv.

"on public roads near Paris (25.5 km urban, 39.7 km extra-urban, and 31.1 km motorway) and under real-life driving conditions"

Det virker dumt at de laver det udendørs, så vil der jo være stor forskel på om en dieselbil bliver testet i 25 graders varme eller 10 graders frost

  • 2
  • 2

Hellere end realistisk test end laboratorietest.

Man kan godt stille krav til vind og vejr etc. for hvornår en test er gyldig. Ligesom man i f.eks. atletik har krav til med- og modvind for hvornår rekorder kan registreres.

  • 2
  • 0

Jeg har ikke længere bil, men har glimrende offentlig transportmuligheder.

Jeg troede at udviklingen havde ført til langt bedre benzinøkonomi. Men det er åbenbart mest ved at mindske biler og motorer.
Når jeg tænker tilbage på de målinger jeg lavede dengang jeg kørte BMW E30-320i/325i. Så var de ved pæn kørsel næsten lige så økonomiske som de faktiske målinger i skemaet.
Jeg har ikke længere tallene, men ved pæn kørsel på motorvej f.eks. fra Aalborg til Kolding mener jeg forbruget kunne holdes på 15-16 km/L. Mest økonomisk ved en rimelig høt fart. Målt ganske lavteknisk ved at tanke til proppen og aflæse km-standen.

  • 2
  • 1