Fransk bilproducent fremlægger data: Så meget snyder benzintallene
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Fransk bilproducent fremlægger data: Så meget snyder benzintallene

Du kan nu selv teste, hvor langt din franske bil i virkeligheden kører på literen. Illustration: PSA

Nu kan ejere og kommende købere af biler fra den franske producent PSA, selv gå ind og se, hvor langt deres bil kører på en liter brændstof i den virkelige verden. De behøver altså ikke længere nøjes med de officielle tal for brændstofforbrug, som længe har været kritiseret for at være alt for optimistiske.

PSA, der står bag bilmærkerne Citroen, Peugeot, DS, Opel og Vauxhall, har netop åbnet en hjemmeside, hvor resultaterne af et grundigt testforløb er offentliggjort. Testen er blevet overvåget af certificeringsbureauet Bureau Veritas.

Læs også: Nu vil fransk bilproducent give ærlige data for brændstofforbrug

Det er resultatet af en aftale som PSA i efteråret 2015 indgik med T&E, der er paraplyorganisation for en lang række europæiske miljøorganisationer, blandt andet Det Økologiske Råd i Danmark og den franske naturorganisation FNE.

For at kunne måle forbrug og emissioner korrekt, har alle de testede biler været udstyret med transportabelt måleudstyr. I test er der blevet kørt 23 km bykørsel, 40 km landevej og 30 km motorvej. Illustration: PSA

Målet var, at et antal biler skulle have miljøudstyr påmonteret og derefter ud og køre i den virkelige verden for at måle, hvor meget brændstof de brugte og dermed hvor store emissionerne var - ikke bare testes i lukkede laboratorier, hvor den type test normalt er blevet udført. I sådanne test har bilproducenterne mulighed for at optimere bilernes forbrug helt ekstremt, og testen har længe været kritiseret.

58 test giver data til 1.000 modeller

I alt er 58 køretøjer blevet testet på offentlig vej. Testruten bestod af 23 km bykørsel, 40 km landevej og 30 km motorvej. Bilerne er blevet test med aircondition slået til, bagage, passagerer og i bakket terræn.

Testen er så blevet brugt til at estimere brændstofforbruget for mere end 1.000 modeller, nye og ældre, fra Citroen, DS og Peugeot. Her kan alle selv gå ind og finde lige netop deres bil, eller en bil de måske står foran at skulle købe.

Læs også: Snyd med bilers brændstofforbrug stiger markant

Sammenlignet med de officielle tal, som bilproducenterne er forpligtet til at oplyse, og som bliver udregnet efter testen NEDC, så viser PSA’s test fra den virkelige verden, at bilerne ofte kører 30 procent kortere på literen.

Her er nogle eksempler:

  • Citroen C4 Cactus PureTech 110 S&S Feel Manual 17-tommer hjul: 23,5 km/l officielt og 16,4 km/l i PSA-test. Forskel: 30 procent

  • DS 5 BlueHDI 180 S&S Prestige EAT6 Auto 18-tommer hjul: 22,2 km/l officielt og 15 km/l i PSA-test. Forskel: 33 procent

  • Peugeot 3008 BlueHDI 120 S&S GT Line Manual 18-tommer hjul. 25 km/l og 16,4 km/l i PSA-test. Forskel: 34 procent.

Beregningerne er indrettet således, at det er muligt at tilføje, hvis man ofte kører med passagerer eller tung bagage. Det er også muligt at se beregninger for korte ture eller længere pendling.

Bilproducenter skal føre an

Rapportens resultater har blandt andet fået direktøren for miljøorganisationen Transport & Environment, Greg Archer, til at reagere.

Han mener, at de ’alternative facts’ og den uhæderlighed, de officielle forbrugstal for brændstofsforbrug repræsenterer, nu må høre op.

»En bilproducent [PSA. red.] har set åbenhed og gennemsigtighed som vejen frem til at genetablere et troværdigheden med deres kunder - andre bilproducenter bliver nødt til at følge efter,« siger Greg Archer.

Læs også: Ny testprocedure skaber usikkerhed om elbilers forbrugstal

Præsidenten for den franske naturorganisation FNE følger op:

»Vi har for nylig oplevet flere perioder med høje niveauer af luftforurening, som sætter spørgsmålstegn ved bilernes emissioner. Dette er et nødvendigt skridt frem mod målinger, som kan forbedre luftkvaliteten og folks livskvalitet,« siger han.

Citroen, DS og Peugeot har nu gjort alle data tilgængelige på deres hjemmesider i et antal europæiske lande. Her kan alle nu gå ind og se de realistiske forbrugstal for lige netop deres bil. Senere vil data blive gjort tilgængelige i alle europæiske lande.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Fremragende tiltag. Misforståelsen er jo altdominerende på området.

Når de nu absolut skal opgive i en udelig enhed som MPG kunne de i det mindste angive om det er UK eller US.

  • 11
  • 0

@Thomas Frederiksen
> Når de nu absolut skal opgive i en udelig enhed som MPG kunne de i det mindste angive om det er UK eller US.

Enig, engelske måleenheder er en stor forvirring. Benzin sælges i liter, men forbrug er målt med gallons.

På den franske udgave af siden (klik på "sélectionnez votre véhicule") kan man vælge hver bil og få forbrug i l/100km. På irske side er et begrænset antal modeller vist med forbrug i l/100km, tabellen er dog skrevet med fransk tekst ;-).

  • 0
  • 0

https://www.spritmonitor.de/ og lign, sider giver noget større statistisk materiale at kigge på

Giver selvfølgelig ikke meget ved en ny bil model, men har model/motor kombinationer været på markedet et stykke tid er der god mulighed for at finde noget der.

Så hvis man i sin nuværende bil kører mere eller mindre end gennemsnittet af brugere er det overvejende sandsynligt at ens kørselsmønster vil slå ud til samme side i en anden bil model.

  • 3
  • 0

En lidt ældre bil bliver pålagt høje afgifter, fordi den i.flg. motor-registeret står til at kunne køre fx 15-16 km/l, mens nyere biler, som de nævnte i artiklen, er pålagt betydeligt lavere afgifter, selvom de åbenbart ikke kører et hak længere på literen.
Det rejser et hypotetisk spørgsmål: Kan ejeren af den ældre bil nu forvente at få penge tilbage fra motor-registeret?

  • 6
  • 0

Nemmerlig - Newtons love gælder såmænd også i vore dage.

Da der endnu ikke er udviklet en vidundermotor til at producere kraft til
fremdrift ud af en given mængde brændstof så gælder der vel stadig:

            Kraft = Masse x Acceleration

Så kan reklameafdelingen hos Kia, Fiat, Suzuki, BMW o.s.v. skrive, hoppe
og springe lige hvad de vil, men deres biler kører ikke længere på literen af
den grund - så er den ikke længere.

  • 5
  • 3

Kraft = Masse x Acceleration

Hvad har det med sagen at gøre? Det relevant at se på hvor megen Gibbs fri energi man kan overføre til kraft. Her er der masser af parametre at skrue på - lambda, kompressionsforhold, intern og ekstern friktion. Og kedelige ting der saboterer god brændstoføkonomi som trevejskatalysator og partikelfilter. De er til gengæld gode for miljøet.

  • 8
  • 2

Så kan reklameafdelingen hos Kia, Fiat, Suzuki, BMW o.s.v. skrive, hoppe
og springe lige hvad de vil, men deres biler kører ikke længere på literen af
den grund - så er den ikke længere.

Men de er blevet mere brændstoføkonomiske - bare ikke helt så meget som reklameafdelingerne hævder. Vores nuværende 2011 VAG turbo diesel kører 8% længere literen end den forrige 2007 PSA turbo diesel ved stort set samme kørselsmønster. Den nye's gennemsnit endda trukket ned ad vi har anskaffen en campingvogn. På papiret skulle forskellen være 25% på norm forbruget

  • 2
  • 2

Hvor meget betyder vejret for forbruget?

Om vinteren kan min Citigo ikke holde det lovede, som om at jeg køre på landevej og uden for peak perioderne, med vinterdæk (måske med lidt varme på). Men om sommeren, med lune morgener og varme eftermiddage kan jeg fint få den tæt på 25 km/l (lidt mindre hvis jeg bruger AC). Problemet med det er at det vindue hvor jeg kan køre langt på literen er maks 2 måneder.

Hvis man kikker på det tyske site, så passer det meget godt med mit indtryk: https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/...

  • 2
  • 0

Ja man kan undre sig. Vores 17 år gamle VW Bora 2.3 med 5 cylindre med 350.000 km på bagen er opgivet til at køre 12.8 ved blandet kørsel og 15 ved pæn kørsel ifølge vejledningen. Det gør den også. Jeg havde den oppe på 15.8 under en ferie sidste sommer. Den er fra en tid hvor man ikke havde behov for at pynte på tallene som idag.
Så en helt ny bil kører i gennemsnit ca 3 km længere på literen - sikke en udvikling på 17 år - forskellen er at vi får lov til at betale kasse i vægtafgift fordi tallene er ærlige, mens nye bilejer får rabat fordi der lyves om de reelle brugsværdier.

  • 10
  • 0

Om vinteren kan min Citigo ikke holde det lovede, som om at jeg køre på landevej og uden for peak perioderne, med vinterdæk (måske med lidt varme på).

Jesper - de færreste oplever det med at vinterdækkene er mere brændstofslugende, da man kører med bredere sommerdæk.

Rullemodstanden sænkes; men vindmodstanden øges!

I min nye KIA Rio observerede jeg et forøget forbrug af diesel i november, da jeg skiftede fra sommer til vinterdæk i samme dimensioner på minus 1-1½ km/ ltr

Over det sidste halve år, har jeg opgjort brændstofforbruget til 18,9 km/ ltr med 90% motorvejskørsel @ 130 km/t

  • 0
  • 0

Jeg plejer at nulstille triptælleren hver gang jeg hælder benzin på. Ved hver opfyldning fylder jeg helt op, og kender derfor hvor meget benzin der er brugt, og antal kilometer der er kørt.

Min gamle for KA fra 1999 lever fuldt op til forventningerne - den er mere økonomisk, end der opgives. Den kører længere per liter, end min fiat fra 2002.

  • 2
  • 0

Min BMW 325D er opgivet til 20,5 km/l, og det kan jeg ikke helt nå. Men jeg har også kun haft den om vinteren.

På en tur fra Odense til Fredericia på landevej nåede jeg 23,3 km/l. (på computeren)

Når jeg tanker, går den 17,3, hvilket jeg tror jeg kan få op på 18-19 til sommer.

Almindelige menneskers kørselsmønster er væsentligt anderledes end EU-normen. Der er f.eks. ikke kørsel med 130 km/t med i normen.

De opgivne tal er, hvad den kan køre, bortset fra man lige skal trække "fusk" fra, såsom tapede døre, smalle, hårde dæk, osv.

Til gengæld kan man køre mere økonomisk end normen foreskriver. I hvert fald nogle steder. Helt overordnet, skal man forsøge at undgå at bruge bremserne, og især at stoppe bilen. Kan man undgå at køre i 1. og evt. 2. gear, har man nået meget. Alt efter din bils vægt og aerodynamik, kan man koble ud knap en km fra afkørslen på motorvejen, hvis der ikke ligger nogen bagved, som bliver generet af det. Når man kobler ud, kan man trille godt dobbelt så langt som med motoren koblet ind og brændstoftilførslen slukket. Og det koster mindre brændstof at holde motoren i tomgang i 40 sekunder end at holde farten 500 m længere.

Min BMW har EfficientDynamics, hvilket den forrige ikke havde. Det er meget tydeligt, at det sparer rigtig meget brændstof. Ved at kun lade med generatoren, når foden er væk fra speederen (coasting) eller når man bremser, spares hele det forbrug der normalt går til kileremmen. Vandpumpe, servostyring, aircon, bremseforstærker er altsammen elektrisk drevet, og trækker kun, når der er forbrug. Det virker. Og automatgearkassen kan finde på at trække op ad bakke (<5%) med blot 1050 o/min. Så bilen kan køre langt på literen, men ofte vælger folk ikke at gøre det, fordi de foretrækker at køre på en anden måde, enten pga. komfort eller sjov. Og jeg skulle hilse og sige, at jeg kan hurtigt bruge 30-50% mere diesel på at køre samme strækning ;-)

  • 3
  • 0

Man kan ikke bedømme merforbruget i procent ved at bruge hverken MPG eller km/Liter.

Man skal naturligvis først over i forbrugstallene, dvs. Liter/100 km - og SÅ kan man lave procentregning.

Nej.

For alle værdier af X>0 og Y>0 gælder følgende:

((X / Y) - 1) * 100 % = (((100/Y) / (100/X)) - 1) * 100 %

Er du uenig, så forklar hvorfor.

(Men at man baserer afgiftslettelser på reciprokke tal er derimod fuldstændigt hen i vejret. Det betyder, at afgiftsfritagelsen ikke er proportional med det sparede energiforbrug.)

  • 1
  • 0

Min BMW 325D er opgivet til 20,5 km/l, og det kan jeg ikke helt nå. Men jeg har også kun haft den om vinteren.


Der skete virkelig et skifte for BMW omkring 2007, hvor de hentede ca. 3km/l på den 4cylinderede 2,0 liter motor.
Min første diesel var en peugeot 307 på 110HK fra 2003.
Det var stort set umuligt at få den over 17km/l, også selv om man kørte landevej og kørte meget forsigtigt.
I 2013 købte jeg en brugt BMW 320D fra 2009 med 177HK. Den skulle ifølge normen køre 20,4 km/l
Kørte jeg på landevej kørte jeg omkring 22km/l om sommeren. Kørte jeg forsigtigt kunne jeg få den op på 24km/l.
kørte jeg 170km/h, gik den i omegn af 16-17km/l i henhold til kørecomputeren.
Ved 200km/h omkring 10km/l. 225km/h omkring 6km/l.
Jeg bliver helt nostalgisk ved tanken om det motorvejslokomotiv.

idag køre jeg jo elbil, som har en maks hastighed på 150km/h og som hvis jeg kørte den hastighed ville tømme batteriet på små 20min.
Til gengæld kan jeg snildt køre 8km/kWh om sommeren på landevej, og med en overhalningskapacitet der slår 320D med flere længder.
Jeg har ikke fortrudt skiftet:).

  • 1
  • 0

Til gengæld kan jeg snildt køre 8km/kWh om sommeren på landevej, og med en overhalningskapacitet der slår 320D med flere længder.
Jeg har ikke fortrudt skiftet:).

Jeg ville også gerne have haft en elbil. Men da vi kun har (råd til) én bil, og stort kørselsbehov i provinsen, turde jeg ikke binde an med det.

Desuden er jeg bekymret for værditabet af de nuværende elbiler, når den kommende generation ruller hen over markedet med langt større rækkevidde. (f.eks. e-Golf ifht. I.D. - MEB platform; 400-600 km rækkevidde, kabine som en Passat i en bil mindre end Golf).

Jeg venter til næste generation.

PS. Den nye BMW diesel er langt, langt rarere at køre end den gamle jeg havde, som også var rar. Men jeg havde den gamle motor (M47), hvor din 177 hk havde den nye (N47), som også sidder i min nye bil, blot i en anden version med dobbelt turbo. Det virker fantastisk, og den lille turbo sikrer enormt bundtræk, som beskrevet med 70 km/t og 1050 o/min op ad bakke.

  • 0
  • 0

Siden 1978 har jeg kørt dieselbiler, og jeg har ført kørebog i alle årene. Min nok sidste bil - jeg er 69, en Peugeot 107HDI fra 2007, kører jævnligt over 28 km på literen på en tankfuld og efter 155000 km går motoren stadig så fint og jævnt at mine mekanikere bemærker det, når jeg en enkelt gang imellem kommer på værksted. At det i høj grad skyldes min behandling af den - jeg har fyldt en sjat motorolie oven i dieseltanken når jeg tanker, fra den var helt ny, og at jeg kører "grønt" med tomgangs-rulning når det er muligt. Jeg husker ikke hvad det officielle forbrugstal var, da jeg købte den?

  • 0
  • 0

Min ene bil, en Punto 2'er fra 2000, ligger i praksis mellem 18 - 21 km/l.

Det er faktisk et område, hvor mange Up! realistisk befinder sig (..16 - 25), til trods for at Fiat'en er større og med 80hk motor og nu 17 år gammel.
Tankevækkende.

  • 0
  • 0