Frankrigs nye hurtigtog: Dobbeltdækker med en topfart på 350 km/t

Togsættet består af 7-9 passagervogne plus en motorvogn i hver ende og er i sin fulde version godt 200 meter langt. Illustration: Alstom/Olivier Schindler

Den franske familie af elektriske højhastighedstog TGV har fået et nyt medlem.

TGV M eller Avelia Horizon, som det nye dobbeltdækkertog er døbt, er blevet vist frem på Alstoms produktionsfabrik i La Rochelle.

Det er produceret i samarbejde mellem Alstom og det franske DSB, SNCF, der har bestilt 115 togsæt til en samlet pris af cirka 3,3 mia. euro. Det første skal efter planen i drift i 2024.

Det nye TGV er designet til også at kunne køre uden for Frankrigs grænser og kan køre med fire forskellige strømsystemer (25 kV AC / 15 kV AC / 3 kV DC / 1.5 kV DC). Illustration: Alstom/Olivier Schindler

Serien af TGV’er er kendt for deres fart.

I normal drift er tophastigheden 320 km/t, mens den på teststrækninger har nået 574,8 km/t.

Det nye TGV M yder 8 MW (10.728 hk) og har en topfart på 350 km/t, hvilket ifølge Alstom gør det til verdens hurtigste dobbeltdækker.

Motorvognene på TGV M har en længere og mere aerodynamisk næse end tidligere TGV'er. Illustration: Alstom/Olivier Schindler

Men TGV M er ikke kun fransk vildskab. Alstom skilter med, at den nye generation i dobbeltdækkerserien også har en højere komfort.

TGV M er opbygget i moduler og kan således tilpasses forskellige behov (M'et står for modularity).

En standard vognstamme består af ni passagervogne, men kan skaleres ned til otte eller syv. Sektioner med siddeplads kan pilles ud, hvis der i stedet er større behov for andre faciliteter til for eksempel opbevaring af bagage eller cykler.

Maksimeres kapaciteten, kan der være siddepladser til 740 passagerer. Det maksimale i eksisterende dobbeltdækkere er 634.

Der er endnu ikke udgivet fotos af det indvendige design, så for at få en fornemmelse af det, må man indtil videre nøjes med illustrationer. Holder nedenstående video stik er der lagt op til en noget mere grandios oplevelse, end hvad danske pendlere er vant til.

Inden TGV M efter planen går i drift i 2024, skal der gennemføres et hav af forskellige test. Den næste i rækken foregår i næste måned i Tjekkiet, hvor togsættet skal kontrolleres ved 200 km/t.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

320 km/t: 50 min Kbh-Aarhus 3 h Kbh-Amsterdam 4 h Kbh-München 10 h Kbh-Lissabon

Nøj, hvor kunne jeg godt tænke mig at man havde bygget et sammenhængende europæisk højhastighedsnet i 70'erne.

  • 25
  • 0

Det havde været bedre, hvis man (EU) havde bygget et sammenhængende europæisk højhastighedsnet i 70'erne, men det er jo ikke for sent at begynde i dag med at opbygget et. EU burde også opbygge et netværk til godstog, som der bliver muligt at fjerne lastbilerne fra vejene (lastbiler i transit).

  • 21
  • 2

350 km/t er tophastigheden og gennemsnithastigheden er lavere. Fx regner de at de 353 km mellem Købehavn og Hamborg skal kunne klares på 2½ time, når Femernforbindelsen åbner. Dvs en gennemsnitshastighed på 140 km/t hvor tophastigheden er mellem 200 og 250 km/t. Spørgsmålet er hvordan man kan forbedre køretiden. Her er det en opgradering af banen...

Men det vil tage tid at komme på meget høje gennemsnithastigheder - det kræver massiv nybygning af strækninger med høj hastighed. Desværre er mange nye strækninger, som kun bygget eller planlagt til 250 km/t.

  • 0
  • 3

En ikke uvæsentlig kamel der skal sluges er, at en hurtig forbindelse mellem A og B forudsætter, at der ikke standses mellem A og B. D.v.s. der skal, som i luftfart, kun være direkte forbindelser, og de kan ikke i praksis afgå med meget kort indbyrdes afstand, da der reelt ikke er mulighed for at overhale på en jernbane (jernbanens uovervindelige flaskehals).

  • 2
  • 1

350 km/t er tophastigheden og gennemsnithastigheden er lavere. Fx regner de at de 353 km mellem Købehavn og Hamborg skal kunne klares på 2½ time, når Femernforbindelsen åbner. Dvs en gennemsnitshastighed på 140 km/t hvor tophastigheden er mellem 200 og 250 km/t. Spørgsmålet er hvordan man kan forbedre køretiden. Her er det en opgradering af banen...

Men det vil tage tid at komme på meget høje gennemsnithastigheder - det kræver massiv nybygning af strækninger med høj hastighed. Desværre er mange nye strækninger, som kun bygget eller planlagt til 250 km/t.

Vi har jo i Danmark også den fastfrosne tankegang, at landet er for lille til højhastighedstog. Vi kan ikke forstå, at højhastighedstog rent faktisk kunne være en fordel UD af landet.

Og skal vi have rigtige højhastighedstog ud af landet, så kræver det også et opgør med vores s-tog-tankegang om små korte tog, der kører ofte og standser ved de fleste stationer.

Så skal toget fra København til Hamburg/Berlin ikke agere regionaltog, ligesom toget mellem København og Göteborg fx gør det. Så skal vi ud i tog som SJ kører mellem København og Stockholm.

Det kunne fx være SJ, der fortsatte deres Stockholms-tog fra København til Hamburg/Berlin, men det kunne også være DB, der havde interesse i at køre gode, komfortable tog fra Danmark til de store tyske byer.

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten