Frankrig tvinger producenter af hvidevarer til at oplyse levetid på forhånd
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Frankrig tvinger producenter af hvidevarer til at oplyse levetid på forhånd

Så er der godt nyt til de franske forbrugere. Nu skal det nemlig være slut med vaskemaskiner, køleskabe og smartphones, der sætter ud tidligere end forventet, samtidig med at det er billigere at købe en ny end at få den repareret.

Et nyt dekret dikterer, at hvidevareproducenterne skal oplyse, hvor lang levetid et givent produkt har, inden forbrugeren køber det.

Det skriver Washington Post.

Det bliver samtidig obligatorisk for producenterne at oplyse, hvor langt ud i fremtiden reservedele til det solgte produkt vil være tilgængelige, og de franske myndigheder håber at kunne slå et slag for forbrugerne mod planlagt forældelse - altså ideen om, at producenter designer produkter med en begrænset levetid, således at forbrugerne er nødt til at erstatte dem tidligere.

Helt konkret pålægges det producenten at oplyse levetiden til forhandleren. Forhandleren skal så informere kunden på skrift, og hvis et af leddene ikke lever op til sit ansvar, takseres det med en bøde på op til 112.000 kroner pr. gang.

Læs også: Hårde hvidevarer dør tidligere og tidligere

Til næste år træder et relateret dekret i kraft, der forpligter producenter til at reparere eller erstatte fejlramte produkter gratis inden for to år efter køb.

Lovgivningen er relevant netop nu, da det tilsyneladende går den forkerte vej med hvidevarernes levetid.

En markedsundersøgelse fra den tyske miljøstyrelse viste for nylig, at andelen af enheder med en levetid på under fem år er mere end fordoblet fra 2004 til 2012.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Helt konkret pålægges det producenten at oplyse levetiden til forhandleren. Forhandleren skal så informere kunden på skrift, og hvis en af leddene ikke lever op til sit ansvar, takseres det med en bøde på op til 112.000 kroner pr gang."

Det lyder som om levetid er blevet et synonym for garanti.

  • 4
  • 3

hvis en af leddene ikke lever op til sit ansvar, takseres det med en bøde på op til 112.000 kroner pr gang

Jeg forstår det ikke helt. Gav det ikke mening, at de bare skulle give en garanti i den periode. Altså hvis de opgiver levetid på 5 år, så skal de sørge for at holde liv i det.

En supersuper dyr Miehle kan jo også gå i stykker dagen efter man køber den, men det sker bare ikke særlig tit. Forbrugeren har vel ikke noget ud af, at producenten får en bøde?

  • 8
  • 3

Tror ikke det handler om de skal give garanti, men mere at hvis der er sæt en timer eller andet som kan få den til at holde op at virke før den faktisk går i stykker så skal de oplyse det , sådan at du kan vælge at købe et tv som du ved går i stykker efter 3 år ... eller vælge en som faktisk først går i stykker når der er noget galt med den. nogen printer er jo sæt til at gå i stykker efter et bestem antal udskrifter .. og den slags bør man som kunder vide når man køber et produkt

  • 15
  • 1

Nå må du lige tage sølvpapirshatten af, Børge. En printer går typisk i stykker, fordi der er brugt komponenter, som onde tunger så kan hævde, med vilje blev valgt i en for lav kvalitetsgrad.
Derfor giver et sådan oplysningspligt heller ikke megen mening, for hvem vil dog offentligt skrive på et skilt, at man bevidst valgte at spare 50 cent på en kondensator, vel vidende, at den dyrere kunne have holdt produktet i gang meget længere tid?
Jeg kan ikke se, at den slags er andet end staffage og ikke særlig praktisk.
Men reglen om oplysningspligt vedr. reservedele er fin nok. Altså hvis man lige ser bort fra, at man jo blot kan prissætte reservedelene sådan, at man kan påregne samtlige reparationer droppet og at kunderne køber nye produkter i stedet for.
Konklusionen er, i min optik, at den franske lovgivning ikke rigtigt hjælper noget som helst i praksis.

  • 2
  • 13

Nick. Børge har faktisk ret, især printere i den billige ende er der indbygget forældelse så den stopper efter et på forhånd programmeret antal print. Det har ikke noget med en billig kondensator at gøre.

  • 14
  • 1

Producenter kan anvende produktdele de ved har en begrænset levetid (ca. 2 år, 3 år eller 5 år), men at forestille sig at der er indsat timere eller lignende effekter, der på dato holder op med at virke, og som kan holdes hemmeligt for omverdenen (måske fordi det kun er CEO'en der installerer dem til sidst før pakning ...), det tror jeg ikke på.

Sådanne teorier er på linje med konspirationsteorierne om Månelandingen, der fandt sted i et Hollywood studier.

  • 5
  • 17

Som jeg har forstået det, handler det om hvor lang tid der kan leveres reservedele (og muligvis service)


Det handler det også om

Det bliver samtidig obligatorisk for producenterne at oplyse, hvor langt ud i fremtiden reservedele til det solgte produkt vil være tilgængelige

Med mindre journalisten er helt ude af trit med det danske sprog, så er der noget som ikke er fortalt i den artikel.

Levering af reservedele er så en udemærket ting.
Men hvordan pokker skal man kunne oplyse levetid på et givet apparat?
Det svare lidt til at jeg beder en læge om at oplyse min levetid.

Måske der menes forventet levetid, men igen hvordan kontrolleres man det?

  • 1
  • 0

Ja, helt klart. De verdensomspændende aftaler mellem alle producenter af alting er nedfældet i r*ven af et æsel og residerer på en tropisk ø med Elvis og Master Fatman.

Kom nu tilbage til virkeligheden. Man kan bevidst vælge at bruge dårlige komponenter, men du tror da vel ikke for alvor, at man smider en "timer" i sit produkt? Det, som nogle producenter af f.eks. printere gør, er at indbygge en "tæller" i forhold til f.eks. sliddele, så man tvinges til at skifte disse inden den begynder at strejke.

Nå, jeg må løbe... Loch Ness uhyret er lige steget af en luftballon her udenfor. Det er rigtigt. Du kan selv Google det.

  • 3
  • 22

fra dr artiklen
"Printer genoplives
det tager kun den trænede reparatør et øjeblik at finde synderen:
Kan du se her - det ligner en eller anden datoknap eller en tidsknap. Den skal nulstilles - simpelthen."
http://www.dr.dk/DR1/kontant/2014/01/21103...
det er et "godt" DR program, som jeg desværre ikke har kunne finde et link til,
der viser og siger en del om firmaernes moral eller skal vi sige mangel deraf.

For det store spørgsmål er, hvorfor er disse mafiametoder tilladt.

  • 5
  • 1

Jeg tror også det mere handler om sjusk og manglende omtanke fra producenternes side. Og for billige komponenter. Historien om det "programmerede" Samsung TV fra DR bundede jo netop i for billige kondensatorer i strømforsyningen. Den slags gør Samsung ikke med vilje. De er afhængige af et godt omdømme. Og det har de også. Og printerne. Hvordan kan det så være, at ikke ALLE printere takker af efter fx 3 år? Jeg har en HP printer der har printet upåklageligt i 6 år. Er den "fejlprogrammeret"?:-)

  • 3
  • 1

Det kommer an på hvor meget du har brugt den og hvad model det er. Min HP laserjet er over 10 år, har ikke og kommer heller ikke til at stoppe da den er beregnet til det professionelle marked.

  • 1
  • 0

Nick, du bør overveje at se 'The Light bulb Conspiracy'. Planlagt forældelse er over 100 år gammelt.

Som tidligere nævnt i en anden kommentar, så er Miele altså noget der holder. Min opvaskemaskine er fra 1994, kører 3-4 gange om ugen, og den buldre stadig derudaf!

/Martin

  • 5
  • 0

Det er lidt spændende at debattørerne herinde tilsyneladende ved så meget om alt, af de med det samme kan affeje ting som det rene vås.
Det taler ikke godt for den danske ingeniør stand, som gerne skulle have en hvis nysgerrighed og åbent sind med i baggagen.

Et af de bedste eksempler på planned obsolence er 100 års pæren, ja en lyspære der har lyst i 100 år. Men selvfølgelig er det en åndsvag business case at sælge 10 pærer hver 100. år pr. kunde, så er det da meget sjovere at sælge 10 hvert 2. år pr. kunde....
http://www.centennialbulb.org/

ups Martin kom mig vist i forkøbet.

Skridtet Frankrig tager er muligvis lille, men det er IMHO et uhyre vigtigt skridt for samfundet !

  • 5
  • 1

Der er mange eksempler på strømforsyninger til diverse IT udstyr, der dør efter 2 - 3 år. Det kan så være OK.

LED pærer er typisk rated til 50.000 timer. Ved 24/7 brug er det ca 7 år. Det er korrekt, at LED dioden kan klare dette. Men kan strømforsyningen? Det vil vise sig indenfor de næste tre-fire år.

Nogle fabrikanter er givetvis seriøse og lever op til levetiden. Andre vil dumpe. Vi er tvunget til at følge med (også) i dette spil.

  • 2
  • 0

Nå må du lige tage sølvpapirshatten af, Børge. En printer går typisk i stykker, fordi der er brugt komponenter, som onde tunger så kan hævde, med vilje blev valgt i en for lav kvalitetsgrad.
Derfor giver et sådan oplysningspligt heller ikke megen mening, for hvem vil dog offentligt skrive på et skilt, at man bevidst valgte at spare 50 cent på en kondensator, vel vidende, at den dyrere kunne have holdt produktet i gang meget længere tid?


Så du så altså iåbenbart ikke den udsendelse hvor en mand næsten vi gang i alle "ødelægge" printer bare ved at nulstille en tæller ? De må jo gerne vælge en lav kvatietsgrad, da de nemt bare kommer til at lave den selv og får et dårlig ry.... men på den anden måde lave de et produkt dårligere, spilder en masse resurser og samme tid sikker sin egen røv.... Derudover så handler det jo om at når de ved præses hvornår noget går i stykker .. hvorfor så ikke oplyse det .. så folk kan vælge at købe det de betaler for ? eller skal det virkelig være nødvendig at snyde sine kunder ?

  • 3
  • 0

Windows holder ikke op med at virke... du kan da stadig køre Windows 95 hvis du skulle have lyst


Jo det gør det reelt set.
Da en essentiel del i forhold til et OS er at kunne bevæge sig sikkert på nettet, og det kan man ikke uden sikkerhedsopdateringer.

Eksemplet med W95 er dog lidt søgt, da op til 20 års levetid på et OS er mere end man bør forvente.
Her er et mere relevant eksempel:
www.version2.dk/artikel/google-dropper-opd...

Og som jeg kommenterede der:

comment-297500
Minimum 5 år efter de stoppede med at levere produktet må være rimeligt.
Da langt de fleste har deres smartphones på nettet. Er sikkerhedsopdateringer essentielle for at kunne bruge telefonen som tiltænkt.

Det kan så gøres via opdateringer til den oprindelige OS version.
Eller kombineret ved officielle opgraderinger til nyere versioner af OS'et. Hvor kun det opgraderede OS modtager sikkerhedsopdateringer.

comment-297501

Jeg håber ikke at folk forventer at få Android 5 på deres 4 år gamle telefon (som nok blev leveret med Android 2.2?), men det er vel rimeligt at forvente, at den næst-mest udbredt version (den kun 2½ år gamle Jellybean v4.1) stadig får patchet sikkerhedshuller.  

Jo. Jeg forventer enten at få sikkerhedsopdateringer til 4.0.4 som min SGS2 har været solgt med, eller opgradering til version 5.

Det burde jo ikke kunne passe at en ned til ~3 år gammel telefon ikke bliver sikkerhedsopdateret ( jeg regner med at SGS2 blev solgt fra januar 2011 indtil ~2 kvartal 2012 ).

www.version2.dk/artikel/google-dropper-opd...

  • 2
  • 0

De forskellige Windows udgaver løber også ud, inden at hardwaren brænder ud

Jeg troede, jeg var den eneste med gammel hardware! ;-)

  • 2
  • 0

LED pærer er typisk rated til 50.000 timer. Ved 24/7 brug er det ca 7 år. Det er korrekt, at LED dioden kan klare dette. Men kan strømforsyningen? Det vil vise sig indenfor de næste tre-fire år.

Hej Jens

De 50.000 timer er ved ca. 60°C chip-temperatur. Hvis producenten har været "nærig" med kølingen (fx kølepladen), kan levetiden være meget lavere.

Hvis lampen isolerer for meget (fx små eller ingen lufthuller i toppen), så dør lysdiodepæren langt hurtigere:

Lysdiodemodul: High Power 10W LED, HPR20D-19K10xWGx - se på grafen pdf-side 22 (papir side 21). Er chiptemperaturen fx 100°C er levetiden (70% lysstyrke) sølle 4.000 timer:
http://web.archive.org/web/20120313202802/...

  • 0
  • 0

Washington Post skriver tydeligt, at der er tale om en angivelse for hvor lang tid produktet serviceres.
Levetid kan ikke gives som garanti. Hvordan skulle det udtrykkes for forbrugeren?.
Teknisk angiver man ofte levetid som en sandsynlighed for hvor mange timer et produkt kan holdes i gang uden fejl. Men det forhindrer ikke at produktet bliver repareret. Og det knyttes til betingelse for driften.
Forbrugere, der indbygger deres køleskabe med ingen eller ringe luftkøling skal ikke belønnes i forhold til de forburgere, der gør det rigtige - sørge for ordentlig ventilation.

I øvrigt har Frankrig først i 2014 indført udvidet garanti til 2 år.

  • 1
  • 0