Frankrig investerer millioner i luftskibe til godstransport, overvågning og internet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Frankrig investerer millioner i luftskibe til godstransport, overvågning og internet

Skepsissen overfor luftskibe er med god grund stor. Trods ambitiøse planer - eksempelvis i Tyskland - er det endnu ikke lykkes nogle af de mange virksomheder, der har forsøgt sig, at bygge et luftskib, som både fungerede teknisk og kommercielt. Alligevel vil luften ikke gå af ballonen.

Senest har den franske regering gjort udviklingen af luftskibsteknologi til en del af sin ‘genindustrialiseringsstrategi.’

Luftskibet Stratobus fra Thales er delvist gennemsigtigt, så solen kan trænge ind og ramme en prisme, der koncentrer solstrålerne ned på en række solcellepaneler. Ringen omkring luftskibets mave bruges til at dreje luftskibet, så det i løbet af dagen altid har den gennemsigtige del af kroppen vendt mod solen. Anlægget har en kapacitet på 5 kW. Overskudsenergien konveres til brint i en brændselscelle, og om natten bruges brinten til at producere strøm til luftskibets elektroniske systemer. Illustration: Thales Alenia Space

Investerer 126 mio. kr. i stratosfærisk luftskib

Og der er ikke tale om ord alene. I april bevilgede regeringen således 126 millioner kroner til ét af fire projekter, der er blevet udvalgt inden for sektoren. Det skriver projektlederen Thales Alenia Space i en pressemeddelelse.

Over de næste to år skal Thales og virksomhedens partnere udvikle et luftskib kaldet Stratobus. Som navnet antyder er der tale om et luftskib, der skal opholde sig i den nedre del af stratosfæren i cirka 20 km's højde. Herfra skal det 70-100 meter lange luftskib kunne overvåge store områder og eksempelvis bruges i internet- og 5G netværk. Lastkapaciteten er 250 kg.

Læs også: Rusland vil udstyre hæren med futuristiske luftskibe

Luftskibet skal kunne holde sig stationært ved hjælp af elektrisk drevne motorer, der får energi fra et koncentreret solenergianlæg med en kapacitet på 5kW. Målet er at have en demonstrationsmodel klar i 2018 og at kunne begynde certificeringsprocessen to år senere.

Længere nede i atmosfæren kæmper flere virksomheder om at slå igennem med forskellige løsninger. De franske myndigheder har udvalgt tre andre projekter.

Et af dem ledes af Airstar, som udvikler luftskibet Aerolifter, der kan løfte op til fire tons. Skibet skal flyves af en pilot til sit operationsområde, hvor det fortøjres, mens det udfører sine løfteoperationer over mindre områder på op til fire km. Ifølge en præsentation fra organisationen Safe-cluster, som har ansvaret for luftskibsinitiativet, er ideen, at luftskibet kan flyve op til højerebelliggende ufremkommelige områder uden last for at bringe leverancer ned til et lavereliggende område, hvor den kan fragtes videre via fx. veje. De tilsigtede markeder er tømmerindustrien samt leverancer fra flygningelejre og bjergområder. Desuden kan luftskibet bruges til undersøgelse af høje konstruktioner.

Luftskib skal kunne løfte 60 ton

Det tredje projekt har højere mål med hensyn til løftekapacitet. Flying Whales luftskib LCA60T skal efter planen være omkring 140 meter langt og kunne løfte op mod 60 ton. De ser også et marked for sig i tømmerindustrien og inden for energisektoren, hvor master, pyloner, naceller og vindmøllevinger kan transporteres uden de begrænsninger, der gælder på landjorden.

Læs også: Nu er Lockheed Martins luftskib klar til salg

Luftskibet fra Flying Whales er det største i det franske program. Det skal kunne laste op til 60 ton og fungere i vindhastigheder op til 50 km/t. Det britiske selskab Airlander går ligesom to amerikanske, et canadisk og et russisk firma efter samme målgruppe. Men Flying Whales fremhæver deres models evne til at løfte gods uden behov for en landingsplads, som en unik fordel i forhold til konkurrenterne. Hvordan de vil sikre lasten og ballasterer luftskibet under transporten har virksomheden imidlertid endnu ikke gjort meget ud af at forklare. Illustration: Skeleton Tech

Luftskibet er en stiv konstruktion med et 75 meter langt, otte meter bredt og otte meter højt lastrum. Inde i lastrummet er der kraner, så luftskibet ikke behøver at lande for at tage last med og aflevere det igen. Luftskibet styres af to piloter, mens et tredje besætningsmedlem skal styre lastning og aflastning. Er godset for stort til lastrummet kan det også bæres i wirer under luftskibet.

Flying Whales har indgået en partnerskabsaftale med kinesiske statsselskab AVIC, og satser på at have en prototype klar i 2019. Den første partnerskabsaftale er allerede blevet indgået med den franske statsskovsforvaltning (ONF). Det skriver Lloyds Loading List.

Det fjerde og sidste projekt har fået navnet AN 20000 og udvikles af virksomheden A-NSE, som har specialiseret sig i luftskibe til overvågning til både militært og civilt brug. Luftskibet skal have en lasteevne på 8-12 ton og både kunne bruges til overvågning og godstransport.

Udover alle de tekniske aspekter skal programmet udvikle lovgivningen og sikkerheden omkring flyvning med luftskibe.

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der vil være tale om helt ufattelige perspektiver og muligheder, hvis det lykkes at få luftskibe til at virke. Cargoliffter (CL180) kom desværre ikke ret meget længere end på tegnebordet. Men mindre vil også (mindre end 180 tons løfteeffekt) have helt ufattelige muligheder.
På sigt ser jeg, at lastbiler på vore landeveje er "dinosaurer" - altså en uddøde race. Og Fermern forbindelsen og udvidelse af vores vejnet, herunder ikke mindst mororvejsnettet, vil ikke længere være nødvendige.
For ikke at tale om skibstransport.....
Og, hvis man kan lave et luftskib, som kan løfte 60 tons, kan man vel også lave et, som kan løfte 75 kg., og løfte mig 35 km på arbejde hver dag? ? ?
Vildt spændende.....

  • 5
  • 6

Der flyttes milliarder af tons gods rundt på jorden hvert år.
Tanken at luftskibe nogensinde vil stå for bare nogle få procent af det virker temmelig utopisk.
Alene den mængde helium der skulle bruges vil nok overstige vores reserver med en faktor 1000 eller mere.
For sket ikke at tale om prisen.

  • 6
  • 1

Helium er desværre en begrænset ressource. Men faren ved brint er nu også overvurderet.

Jeg har længe haft en tanke om en åben celle skum som skal veje ca 0,5 kg/m3. Hvis du giver den et lag maling og suger luften ud har du et vaccum luftskib, som ikke vil strande pga helium mangel, eller gå op i flammer.

Det sejeste er dog at du kan give det en vilkårlig form. Helle for en Star Destroyer.

En endnu sikrere udgave er med lukket celle skum, som skummes op med 0,01 bar under vacuum. Den vil være stort set umulig at få ned igen.

  • 3
  • 0

Den gigantiske varmluftballon Sam McGee på 1,200,000 cu.ft. blev bygget til tømmerindustrien i Alaska, men fløj kun en enkelt gang i 1967. Dog ikke særlig miljøvenlig, da brænderen kørte på diesel. Jeg har stadig en stump af den genbrugt til at lukke en gammel rygsæk med!

  • 0
  • 0