Den franske cykellist-forening FUB er begejstret for et nyt forslag, som har fået en foreløbig godkendelse i den franske lovgivende forsamling: Hvis du sælger din gamle benzin- eller dieselbil til skrot, så kan du modtage 18.750 kroner (2.500 euro) til indkøb af en elcykel.
Målet med den nye ordning, der er en del af en større klimapakke, er at reducere CO2-emissionen med 40% i 2030 fra 1990-niveauet:
»For første gang er det accepteret, at løsningen ikke er at gøre biler mere grønne, men simpelthen at reducere antallet af dem,« siger Olivier Schneider, der er formand for FUB til Reuters.
I den franske lovgivning, er det også et håb, at flere elcykler vil reducere trængslen i de franske storbyer.
Andre lande har forsøgt sig med lignende tiltag.
Hellere cykel end offentlig transport
Sidste sommer indførte Litauen en ordning, hvor borgere kunne få udbetalt 7.500 kroner, hvis de skrottede deres gamle bil og købte en ny cykel, elcykel, el-knallert, el-motorcykel eller endda bare et kort til offentlig transport.
Budgettet var på 60 mio. kroner og det blev lynhurtigt overtegnet. I efteråret blev der afsat yderligere 22 mio. kroner til ordningen. Langt de fleste af pengene er blevet brugt på cykler og elektriske scootere (37 mio. kroner), mens elcykler har modtaget 2 mio. kroner. Kun 370.000 kroner er blevet udbetalt til borgere, som ønsker at udskifte bilen med offentlig transport.
Sverige gav 25 procent
I Sverige var der i 2018 en ordning, hvor borgere kunne få refunderet 25 procent af købsprisen på en elcykel, elscooter, elmotorcykel eller elektrisk påhængsmotor. Der var her ikke noget krav til, at man skulle skrotte en benzinbil, men til gengæld var der en grænse for tilskud på 7.300 kroner (10.000 svenske kroner).
Over en periode på et år, blev der udbetalt 270 mio. kroner til 89.396 ansøgere. 93 procent af pengene gik til at købe elcykler. En efterfølgende undersøgelse af ordningen viste, at den mest almindelige årsag til, at folk havde købt en elektrisk cykel, var øget bekvemmelighed, interesse for miljøet, øget mulighed for at nå forskellige steder samt et ønske om øget fysisk aktivitet.
Cirka halvdelen af turene på elcykel ville ellers have været sket i bil, mens den anden halvdel ville have været med offentlig transport, almindelig cykel eller til fods.
I Danmark eksisterer der stadig en skrotningspræmie for biler. Den lyder på 2.200 skattefri kroner.
