Frankrig: Brug bilens skrotpræmie til at købe en elcykel

Illustration: Biomega

Den franske cykellist-forening FUB er begejstret for et nyt forslag, som har fået en foreløbig godkendelse i den franske lovgivende forsamling: Hvis du sælger din gamle benzin- eller dieselbil til skrot, så kan du modtage 18.750 kroner (2.500 euro) til indkøb af en elcykel.

Målet med den nye ordning, der er en del af en større klimapakke, er at reducere CO2-emissionen med 40% i 2030 fra 1990-niveauet:

»For første gang er det accepteret, at løsningen ikke er at gøre biler mere grønne, men simpelthen at reducere antallet af dem,« siger Olivier Schneider, der er formand for FUB til Reuters.

I den franske lovgivning, er det også et håb, at flere elcykler vil reducere trængslen i de franske storbyer.

Andre lande har forsøgt sig med lignende tiltag.

Hellere cykel end offentlig transport

Sidste sommer indførte Litauen en ordning, hvor borgere kunne få udbetalt 7.500 kroner, hvis de skrottede deres gamle bil og købte en ny cykel, elcykel, el-knallert, el-motorcykel eller endda bare et kort til offentlig transport.

Budgettet var på 60 mio. kroner og det blev lynhurtigt overtegnet. I efteråret blev der afsat yderligere 22 mio. kroner til ordningen. Langt de fleste af pengene er blevet brugt på cykler og elektriske scootere (37 mio. kroner), mens elcykler har modtaget 2 mio. kroner. Kun 370.000 kroner er blevet udbetalt til borgere, som ønsker at udskifte bilen med offentlig transport.

Sverige gav 25 procent

I Sverige var der i 2018 en ordning, hvor borgere kunne få refunderet 25 procent af købsprisen på en elcykel, elscooter, elmotorcykel eller elektrisk påhængsmotor. Der var her ikke noget krav til, at man skulle skrotte en benzinbil, men til gengæld var der en grænse for tilskud på 7.300 kroner (10.000 svenske kroner).

Over en periode på et år, blev der udbetalt 270 mio. kroner til 89.396 ansøgere. 93 procent af pengene gik til at købe elcykler. En efterfølgende undersøgelse af ordningen viste, at den mest almindelige årsag til, at folk havde købt en elektrisk cykel, var øget bekvemmelighed, interesse for miljøet, øget mulighed for at nå forskellige steder samt et ønske om øget fysisk aktivitet.

Cirka halvdelen af ​turene på elcykel ville ellers have været sket i bil, mens den anden halvdel ville have været med offentlig transport, almindelig cykel eller til fods.

I Danmark eksisterer der stadig en skrotningspræmie for biler. Den lyder på 2.200 skattefri kroner.

Emner : El-cykler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er da en god ide. :-) I DK skal vi måske supplere med et sæt regntøj i en god kvalitet. Samt en cykelhjelm til personen på billedet. :-)

Men der skal en gammel bil i bytte, for ellers nytter det jo ikke noget. Den skal ud af markedet.

  • 10
  • 3

Samt en cykelhjelm til personen på billedet. :-)

Apropos cykelhjelm. Statsminister Poul Nyrup beskrev i nytårstalen 1998 en mor på cykel med sine børn. Han afsluttede anekdoten med "kan vi ikke gøre det lidt bedre" som blev et mantra for hele talen.

Socialdemokratiets svar i dag er: Jo, LIDT bedre. Ikke noget med "en bil" som Poul Nyrup talte om. Nej, pøblen skal fortsat cykle i regn og slud.

Lyt til 22 sekunder fra talen: https://www.dr.dk/nyheder/politik/fem-vigt... Ikke verdens mest ambitiøse mål, men åbenbart helt umuligt at opnå i 2021, da vi skal ofre os for verdens klima. Er det virkeligt socialdemokrationets politik?

Svaret er nej. I regeringens nye infrastrukturplan er der droppet så mange jernbaneprojekter fra Togfonden og lagt op til så mange nye motorveje, dobbeltmoralen og uærligheden med egen politik er slående.

  • 4
  • 17

Teknologien har gjort det meget bedre. Den selvsamme moder(nu også modernet mand) fra Poul Nyrup talen ankommer nu med et elektrisk drevet hybrid køretøj med 3 hjul. Hun/han kan laste børn og gods, oplyse de dårligt belyste og dårligt vedligeholdte cykelstier, kan beskytte sig selv mod regn, slud og kulde. Har opnået en meget større rækkevide, og dermed større uafhængighed af biler/busser/letbane/s-tog. Og børnene ser ud til at nyde det, de forstår logikken instinktivt. og vi andre nyder at se det jubel glade småkravl blive transporteret på den måde. Fremtiden for Urban transport er defineret og afprøvet i praksis.

Det er dybt bekymrende at Danmark som det eneste land ikke har set det komme. Ikke en eneste regering har plukket det grønne æble der ligger lige for fødderne. Det er bekymrende.

  • 3
  • 3

De 3 hjulede transport cykler uden hybrid teknologi, er helt forældede og passer ikke mere ind i den modernede urbane cykel infrastruktur. Det svare til at have hestevogne på bil kørebanen. Indløs en skrotpræmie når den udskiftes med en mere modernet hybrid teknologi micro transporter.

De nye muligheder vil udskyde behovet for at investere i en såkaldt mega transporter(kaldet en bil) og tilføre det urbane miljø flere af de problemer der følger med dette.

De gamle rugbrød only 3 hjulede micro transportere , installeres med de bredeste punkterfri dæk, og doneres til et uland.

  • 0
  • 4

Det er da meget bedre at udskifte kranken med en kinesisk krankmotor, som skulle tillades at være på 500 eller 750 watt, for at opveje cyklens høje vægt.

Ja det skulle være en mulighed at bruge skrotpræmien på den måde. Det ville også sætte et ekstra flueben ved det dersens genandvendelse praxis vi har snakket om i de sidste 30 år. Men lad andre bruge den på de dersens super moderne 3 og 2 hjulede lad cykler der er kommet på markedet.

Det fornuftige i at sparke cykel udviklingen 10 år frem i tiden med kraftigere motore til 3 hjulede transport cykler, er op til Europa at bestemme. Det bliver nok ikke til andet end forsinkelse af udviklingen.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten