Frank Jensen: Forbyd nye dieselbiler i København fra 2019
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Frank Jensen: Forbyd nye dieselbiler i København fra 2019

Op til kommunalvalget i november kommer nuværende overborgmester i København Frank Jensen (S) med et plan for, hvordan han vil sikre ren luft i København fremover. Det fremgår af en pressemeddelelse fra borgmesterkontoret.

En del af udspillet går på, at dieselbiler indregistreret fra 1. januar 2019 ikke skal have lov at trille ind over miljøzonens grænser. Dieselbiler indregistreret før 2019 kan til gengæld rulle ind og ud, som de plejer.

Grunden til denne skæringsdato bygger ikke på konkrete beregninger af, hvordan det vil påvirke den københavnske byluft, men skal snarere »motivere (…) til en miljørigtig adfærd«, står der i pressemeddelelsen.

Bygger på ideologi og ikke beregninger

At udfasningen af dieselbiler fra byen sker på denne måde, bygger på ideologi. Frank Jensen vil ikke ramme den enlige mor, som kun kan komme frem og tilbage i sin dieselbil, eller andre, som har indrettet sig efter de nuværende regler.

Læs også: For høj NOx-udledning dræber årligt 5.000 europæere

Derudover viser ny forskning fra det tyske miljøministerium, at selv helt nye dieselbiler forurener langt mere, end de er testet til, står der i pressemeddelelsen.

Der foreligger ingen undersøgelser, som kan vise, hvor meget det ville gavne at forbyde gamle dieselbiler i forhold til nye dieselbiler.

De fire b’er: biler, busser, både og brændeovne

Forbudet mod dieselbiler er ikke det eneste, som ligger i Frank Jensens forslag. Af pressemeddelelsen fremgår det, at han vil satse på fire b’er: biler, busser, både og brændeovne.

Installation af brændeovne i boliger, som har en miljørigtig varmeforsyning, som for eksempel fjernvarme, bliver forbudt. Derudover vil der komme en klækkelig skrotpræmie for brændeovne.

Alle dieselbusser skal være ude af byen senest i 2025, frem for i 2031, som det tidligere mål lød.

Læs også: Kina vil stoppe salg af benzin- og dieselbiler

Prisen på bopælsparkering fordobles for nye registreringer af bopælsparkeringspladser for dieselbiler fra 2019. Det vil komme til at koste 2.300 kroner årligt at parkere nær sit københavner-hjem.

Derudover skal krydstogtskibe ved kaj i Nordhavn slukke motoren. Der vil blive etableret et landstrømanlæg til skibene i stedet.

Ingeniøren har en forespørgsel liggende hos Frank Jensen for at få en uddybning på forskelsbehandlingen af nye og gamle dieselbiler.

Så hvis man står og skal bruge en dieselbil til kørsel i den indre by, så skal man hellere købe en ældre brugt model end en helt ny. Det skal da fedt hjælpe på luftkvaliteten.

  • 21
  • 7

Frank Jensen er bare blevet SÅ grøn her op til kommunalvalget, som kan ende med et grønt flertal hvor han kan miste sin overborgmesterpost :-)

  • 13
  • 3

Jeg blev nu en smule overrasket da jeg skiftede dieselbilen ud med benzin og derefter steg i parkeringsafgift pga dieselbilen kører længere på literen.

  • 9
  • 1