Fragtskibe lastet til randen taber containere i tusindvis

Plus20. august 2021 kl. 02:006
Fragtskibe lastet til randen taber containere i tusindvis
I en storm i Stillehavet tabte One Apus 2250 containere og måtte søge nødhavn i Kobe, Japan. Illustration: WK Webster.
Standarder for lastning af containerskibe er ikke fulgt med udviklingen, og skibene er fyldt som aldrig før. Både miljø og skibsfart mærker konsekvenserne, mens branchefolk advarer.
Artiklen er ældre end 30 dage

Det var et sørgeligt syn, da containerskibet One Apus 8. december 2020 listede i nødhavn i Kobe i Japan. Skibet var stævnet ud fra Yantian i Kina fyldt til randen med 14.000 containere i op til ni lag. Men ved ankomsten lå containerne hulter til bulter, som havde et barn leget med byggeklodser.

2.250 containere var tabt i en storm nordvest for Hawaii, og i dag er det blevet referencehændelsen, når der tales om en voksende udfordring med tab af containere fra stadigt større skibe i en rekordtravl tid.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
6 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
6
15. december 2021 kl. 09:56

Takket være godt ingeniørarbejde gik skibet ikke til bunds!

5
23. august 2021 kl. 13:24

Jeg har lidt en diskussion igang i en FB gruppe, ang. disse containere og deres farlighed for skibe. En del påstår at disse kan ligge og flyde rundt et par meter under overfladen. Jeg kan simpelthen ikke se, hvad der skulle få den til at gøre det. Jeg vil mene at den enten flyder i overfladen, eller går til bunds. Den vil ikke kunne opnå en neutral opdrift i forhold til det omgivende vand. Jeg er selv dykker, og ved derfor at det faktisk ikke er så let endda at opnå fuldstændig neutral opdrift. Enten flyder man stille opad, og dette accellerer da luften i og omkring kroppen jo udvidder sig, eller også synker man, igen med en accellerende hastighed. Dette vil jeg mene også gør sig gældende for en container. Det eneste der vil kunne stoppe den i vandsøjlen er, hvis den på vej nedad møder en termoklin, altså et vandlag med meget koldt og saltholdigt vand. Men dette må være et spøgsmål om ganske kort tid, før tilstanden ikke længere er stabil, og den vil igen begynde at synke. Har jeg ret, eller overser jeg et eller andet?

4
22. august 2021 kl. 12:34

Nej Svend, dem der er ansvarlige for at godset tabes, bør også være ansvarlig for at rydde op. Det svarer lidt til at man taber affald i vejkanten på vej til genbrugspladsen, der skal man også rydde op efter sig.

3
21. august 2021 kl. 00:19

Og hvad vil branchen så gøre?

Det er vel først og fremmest et problem mellem rederiet og "godsejeren". Hvis begge parter accepterer spildet, så er det blot betingelserne.

2
Journalist -
20. august 2021 kl. 10:33
Journalist

Jeps. Det ved jeg. Har sejlet i området. Det stod lidt upræcist, så tak. Er rettet.

1
20. august 2021 kl. 10:29

En enkel kommentar, Borkum er en tysk ø, men rigtig meget tæt på Holland:-).