

Det var et sørgeligt syn, da containerskibet One Apus 8. december 2020 listede i nødhavn i Kobe i Japan. Skibet var stævnet ud fra Yantian i Kina fyldt til randen med 14.000 containere i op til ni lag. Men ved ankomsten lå containerne hulter til bulter, som havde et barn leget med byggeklodser.
2.250 containere var tabt i en storm nordvest for Hawaii, og i dag er det blevet referencehændelsen, når der tales om en voksende udfordring med tab af containere fra stadigt større skibe i en rekordtravl tid.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Takket være godt ingeniørarbejde gik skibet ikke til bunds!
Jeg har lidt en diskussion igang i en FB gruppe, ang. disse containere og deres farlighed for skibe. En del påstår at disse kan ligge og flyde rundt et par meter under overfladen. Jeg kan simpelthen ikke se, hvad der skulle få den til at gøre det. Jeg vil mene at den enten flyder i overfladen, eller går til bunds. Den vil ikke kunne opnå en neutral opdrift i forhold til det omgivende vand. Jeg er selv dykker, og ved derfor at det faktisk ikke er så let endda at opnå fuldstændig neutral opdrift. Enten flyder man stille opad, og dette accellerer da luften i og omkring kroppen jo udvidder sig, eller også synker man, igen med en accellerende hastighed. Dette vil jeg mene også gør sig gældende for en container. Det eneste der vil kunne stoppe den i vandsøjlen er, hvis den på vej nedad møder en termoklin, altså et vandlag med meget koldt og saltholdigt vand. Men dette må være et spøgsmål om ganske kort tid, før tilstanden ikke længere er stabil, og den vil igen begynde at synke. Har jeg ret, eller overser jeg et eller andet?
Nej Svend, dem der er ansvarlige for at godset tabes, bør også være ansvarlig for at rydde op. Det svarer lidt til at man taber affald i vejkanten på vej til genbrugspladsen, der skal man også rydde op efter sig.
Og hvad vil branchen så gøre?
Det er vel først og fremmest et problem mellem rederiet og "godsejeren". Hvis begge parter accepterer spildet, så er det blot betingelserne.
Jeps. Det ved jeg. Har sejlet i området. Det stod lidt upræcist, så tak. Er rettet.
En enkel kommentar, Borkum er en tysk ø, men rigtig meget tæt på Holland:-).