Fragtskib sejler på batterier i udskiftelige containere

Illustration: Zero Emission Services

De massive containerskibe, der fragter gods på tværs af de store oceaner, er genstand for store udledninger af drivhusgasser. Derfor arbejder branchen arbejder i disse år hårdt på at finde løsninger på, hvordan udledningerne kan reduceres. Blandt andet med påfund som skibe med enorme sejl og skibe, der sejler på brint.

Nu er der kommet endnu et bud i kampen om at reducere udledningerne af drivhusgasser, idet den hollandske virksomhed Zero Emission Services har introduceret et koncept, der primært er målrettet emissionsfri indenrigsfragt med containerskibe.

Her får fragtskibe lastet en udskiftelige container – kaldet ZESpack – der indeholder 45 lithium-ion-batterimoduler, som i alt udgør 2 MWh pr. stk., hvilket er omkring samme kapacitet som 36 elbiler. Et system, virksomheden kalder ZES-energisystemet (ZES energy system, red.), og som Zero Emission Services vil tilbyde som et alternativ til dieseldreven skibsfragt.

Det skriver mediet New Atlas.

Videre på 15 minutter

ZES-systemet er tilmed særdeles tidseffektivt sammenlignet med eksempelvis opladning af elbilernes lithium-ion-batterier, fordi batterimodulerne ikke skal oplades, mens de befinder sig ombord.

I Stedet er der snarere tale om et swap and sail-princip.

Når energien fra containerens 45 lithium-ion-batterimoduler er ved at være brugt op, sejler skibet til en dock, hvor den afladede container ombyttes med en fuldt opladet container på bare 15 minutter, hvorefter fragtskibet kan sejle videre med nye kræfter, mens den afladede container oplades på land.

Fragter Heineken på strøm

Konceptet blev i indeværende uge for første gang udført i praksis, hvor Zero Emission Services’ løsning blev sat til at transportere øl for Heineken på en 60 kilometer lang rute mellem Alphen aan den Rijn til Moerdijk på et koncepttilpasset skib kaldet Alphenaar.

Et skib, som blandt andet har fået tilføjet standardstik, der giver dem mulighed for at tilslutte og trække strøm fra Zero Emission Services’ containerløsning.

Mål om 400 ZES-skibe i Holland

Zero Emission Services har nu indgået en 10-årig kontrakt med Heineken i bestræbelserne på at fragtes firmaets øl rundt i Holland via søvejene med det nærtstående mål, at øge flåden til otte fartøjer, 14 ZESpacks og otte stationer, hvorfra containerbatterierne kan ombyttes.

På længere sigt er det virksomhedens mål at servicere 30 shipping-ruter i 2030 og 40 i 2050 med en flåde på 400 skibe, der skal forsynes af 650 ZESpacks, som kan ombyttes ved 20 docks rundt omkring i Holland.

I videoen herunder kan du se ZES' demonstration af systemet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Som desværre nok kun virker i relativt flade lande med veludbyggede kanalsystemer.

Kanalpramme skyder en fart på 5-10 km/t, men lastet med over 20 containere er de elektriske flodbåde både energi- og tidseffektive.

Det er dog næppe relevant under vores hjemlige himmelstrøg, med mindre man kan straksaktivere folketingsmedlemmerne med at grave kanalerne. Udrustet med hver sin rendegraver forstås. Så gør de da lidt nytte?

  • 12
  • 7

i relativt flade lande med veludbyggede kanalsystemer

Kanalsystemerne i landene syd for Danmark er mere veludviklet end de fleste danskere er klar over. Der er rigtigt mange sluser der "klarer" højdeforskellen.

Det er dog næppe relevant under vores hjemlige himmelstrøg

Vi har ikke kanaler, men vi har en meget lang kystlinje med masser af havne. Det er en mindst lige så god løsning. Op til omkring 1950 foregik rigtigt meget transport af gods med små skibe, skonnerter og galeaser, langs Danmarks kyster. Problemet er når man som skib skal betale afgift for at gå i havn mens lastbilerne kan køre gratis på vejene så har man ikke kunnet konkurrere prismæssigt.

  • 30
  • 2

Jeg er egentlig helt enig i at meget lokal transport også kan (bør) klares ad søvejen, men ikke med flodpramme; sejldrevne skonnerter og galeaser måske, men containerne kan også rejse med elektriske coastere. Men du nævner et væsentligt problem:

Problemet er når man som skib skal betale afgift for at gå i havn mens lastbilerne kan køre gratis på vejene så har man ikke kunnet konkurrere prismæssigt.

Nu kommer der nok snart vejafgifter for lastbiler. Er det ikke bedre end "billigere" anløb?

  • 7
  • 1

Vi har ikke kanaler, men vi har en meget lang kystlinje med masser af havne. Det er en mindst lige så god løsning. Op til omkring 1950 foregik rigtigt meget transport af gods med små skibe, skonnerter og galeaser, langs Danmarks kyster. Problemet er når man som skib skal betale afgift for at gå i havn mens lastbilerne kan køre gratis på vejene så har man ikke kunnet konkurrere prismæssigt.

Indenrigsfragt med skibe er for længst fortid, bortset fra de ganske få tilfælde, hvor godset er for stort til at kunne fragtes på vejene.

Derfor er stort set alle købstadshavne da også konverteret til lystbådehavne, rekreative områder og ejerlejlighedskomplekser.

  • 13
  • 1

Som desværre nok kun virker i relativt flade lande med veludbyggede kanalsystemer.

Nu er konceptet ganske vist animeret som en flod/kanalbåd, men der er da vist ingen, der siger at det kun kan bruges på kanaler og floder, eller for den sags skyld fhv fladt vand.

Eneste udfordring er distancen, eller rettere, hvor stor en del af skibets lasteevne, rederen er villig til at ofre for længere distance.

Men flod- og kanalbådene er jo et oplagt sted at begynde, da de ikke alene udgør et CO2-problem, men også et lokalt luftforureningsproblem.

  • 15
  • 0

En meget væsentlig forskel og medvirken til at meget transport er flyttet fra coastere til lastbiler er at skibstrafikken er blevet pålagt meget store krav til dokumentation og medfølgende omkostninger, der ikke er pålagt landtransporten (endnu)

  • 4
  • 0

Kanalsystemerne i landene syd for Danmark er mere veludviklet end de fleste danskere er klar over. Der er rigtigt mange sluser der "klarer" højdeforskellen.

Det er dog næppe relevant under vores hjemlige himmelstrøg

Næh, hvorfor grave kanaler i Danmark, det har istidens gletjer allerede gjort, vi kalder det bare for havet !

I modsætning til landevejstransporten der har nær gratis infrastuktur stillet til rådighed, så skal skibsfarten selv betale for sine omkostninger. Selv de steder hvor man bygger en oplukkelig vejbro over et stræde, der skal skibene betale for en lods, men der er gratis at køre over broen.

Staten yder endog tilskud til at færgerne kan sejle lastbiler til øerne, mens de fragtskibe der besejler de samme øer, skal betale havneafgift, og eventuel lods.

  • 6
  • 0

Kunne man ikke kombinere den nuværende infrastruktur med vejtransport med et modulbaseret batterisystem (en kort kontainer med en batteripakke), som el-lastbiler kan få udskiftet på samme vis på skiftestationer. Lidt ligesom det kuldsejlede "Betterplace" til personbiler. En batteri pakke i modul-form kan nemme tilpasses en placering på lastbiler, der i forvejen transporterer modulbaseret gods.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten