Fragtskib fik motorstop lige efter 'Viking Sky': Styrtsø førte til kortslutning i eltavle
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Fragtskib fik motorstop lige efter 'Viking Sky': Styrtsø førte til kortslutning i eltavle

Hagland Captain er her fotograferet i noget pænere vejr, end det var tilfældet i weekenden. Illustration: Cavernia / Wikimedia Commons (CC-BY-SA)

På vej over Hustadvika fuldt lastet med tømmer fik Hagland Captain motorstop, lige efter at cruiseskibet Viking Sky oplevede det samme. Mens man nu leder med lys og lygte for at finde årsagen til Viking Skys motorhavari, er grunden til Hagland Captains motorstop allerede afdækket:

Vand kom ind i hovedtavlen og forårsagede en kortslutning. Dermed standsede dieselpumpen på det seks år gamle skib.

Lidt i skyggen af dramatikken med Viking Sky kæmpede mandskabet på ni om bord på det 90 meter lange bulkskib med fuldt motorstop.

I en styrtsø kom der vand ind i et luftindtag, og vand sprøjtede op i en eltavle og forårsagede en kortslutning og dermed motorstop.

»Det er superuheldige omstændigheder. Det bør ikke kunne ske, men det gjorde det,« siger operationschef i Hagland Shipping Øivind W. Aanensen.

Mandskabet på ni fra bulkskibet Hagland Captain tog overlevelsesdragter og blev reddet op af havet lørdag aften den 23. marts. Det var samme aften, cruiseskibet Viking Sky med over 1.300 personer om bord fik blackout, og evakueringen foregik med helikopter. Artiklen fortsætter efter videoen.

Bliver hybrid

Bulkskibet Hagland Captain skal efter planen bygges om til batterihybrid drift og skifte til biobrændstof. Skibet er 90 meter langt, 14,5 meter bredt og er på 2.984 bruttoton. Det har en kapacitet på 3.500 m3 tømmer eller 5.720 m3 bulklast.

»Dette uheld vil ikke betyde noget for ombygningsplanerne,« siger Øivind W. Aanensen.

Ud over en ødelagt elektrisk tavle skal nogle tømmerstøtter repareres eller erstattes.

»Men ud over det har skibet ingen skader fået,« siger Øivind W. Aanensen.

Mandskabet om bord gjorde det, de er trænet i og fik sænket begge ankrene.

Eftersom skibet mistede al motorkraft, blev det liggende og rullede i bølgerne, hvor dele af tømmerlasten flyttede sig, og noget faldt over bord.

Skibet fik slagside, men var ikke ved at forlise ifølge rederiet.

Øivind W. Aanensen roser alle, som bistod med redningsarbejdet, og mandskabet om bord.

»Redningshelikoptermandskabet, Kystvakten og BOA gjorde et enestående arbejde.«

Øivind W. Aanensen siger, at kaptajnen ønskede at komme om bord igen, men at redningsarbejderne ville afklare situationen og koncentrere sig om Viking Sky.

Der er dobbelte sæt overlevelsesdragter om bord. Mandskabet på ni tog dragter på, hoppede i vandet en efter en og blev hejst op i helikopteren, assisteret af en redningsmand, som lå i vandet.

»Mandskabet har trænet det, og de fulgte proceduren. Der er blevet taget hånd om dem på bedst mulig måde af professionelle folk på land,« siger Øivind W. Aanensen.

Reparation

Han fortæller, at der i den grad var nerver på på Hagland Shippings rederikontor i Haugesund.

»Jeg tror, der var flere nerver på her end om bord. De tænker løsningsorienteret, og handler som de har trænet til,« siger Øivind W. Aanensen.

Mandag morgen blev seks fra mandskabet sat om bord igen, mens BOA Balder trak skibet ind til Averøy Industripark. Der stod et elfirma klar til at se på tavlen og vurdere reparationsbehovet.

Skibet skal tømmes for last, og ankrene, som blev kappet, da skibet skulle slæbes til land, hentes og kobles til kæderne.

Hagland Shipping regner med, at reparationen ikke vil tage lang tid. Derefter skal alle systemer testes, før det igen kan sættes i drift.

Hybrid

Det er Wärtsilä, som skal levere den nyeste generation hybrid fremdriftssystem og batteripakker. Efter den oprindelige plan skulle skibet være færdigombygget i løbet af 2019. I samråd med Wärtsilä er planerne dog justeret et par måneder for at få 5. generation af det elektriske system.

»Vi opnår yderligere syv procentpoints energieffektivisering og brændstofbesparelse. Det gør det værd at udsætte ombygningen et par måneder,« siger Øivind W. Aanensen.

Ud over seneste generation af det elektriske system er det besluttet, at man vil benytte et andet katalysatorsystem, som gør, at NOx-udledningen sænkes yderligere. Motorerne lever dermed op til Tier III-kravene.

Hagland Shipping samarbejder med sin største kunde, affaldsvirksomheden Noah, om hybridiseringen af Hagland Captain.

Elektrisk gravemaskine

Ombygningen omfatter også elektrificering af den gravemaskine, som bruges til autonom losning. Alene med det tiltag kan der spares 78.000 liter diesel om året.

»Uden en kunde, som bakker op og bidrager, ville vi ikke have kunnet klare det økonomiske selv,« siger Øivind W. Aanensen.

Både Noah og Hagland Shipping mener, at den totale driftsomkostning på sigt vil blive reduceret med den nye teknologi, og at betalingsviljen blandt miljøbevidste kunder med opgaver vil stige.

NOx-fond

I alt vil ombygningen til hybrid drift af Hagland Captain komme op på en pris på mellem 25 og 30 millioner NOK.

Hagland er blevet lovet støtte fra NOx-fondet på op mod 10 millioner NOK til at dække installation af katalysatoren.

Hagland Shipping har 13 skibe i deres flåde og omkring 1.100 havneanløb om året. Hvis flere kunder bakker op, kan det ende med, at endnu flere skibe bygges om.

Artiklen er fra tu.no.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten