Fra ingeniørstuderende til skolelærer: »Rollemodel - det er mig!«
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Fra ingeniørstuderende til skolelærer: »Rollemodel - det er mig!«

Der er programmering på skemaet i matematiktimen hos 6.A, og Cecilie (fra venstre), Signe og Armela er hurtige til at lære, hvordan man gør, selvom det kun er Signe, der har prøvet det før. Foto: Søren Zeuth

I 6.klasse fik de en ny lærer. På det tidspunkt kunne han hverken læse eller regne. Han var den urolige dreng. Den nye lærer indførte en mere aktiv undervisning, og pludselig skulle de løbe hver dag. Det hjalp på uroen. Men det var ikke det vigtigste. Det vigtigste var, at den nye lærer troede på ham.

»Den oplevelse har betydet, at undervisning er blevet min hjertesag.«

Læs også: »Olfert tager os seriøst, selvom vi kun går i 6.klasse«

25-årige Olfert Holte er ikke længere den urolige, 12-årige knægt han var i 6.klasse. Han fortæller sin historie i et behersket tempo, men med bestemte armbevægelser og overbevisende stemme. Han er en mand med en mission. Det er tydeligt at mærke.

I dag har Olfert Holte en bachelor i produktion og konstruktion fra DTU. Den fik han i 2014, og derefter besluttede han sig for at tage orlov. Nu arbejder han som lærer i matematik, fysik og kemi, biologi og natur/teknologi 4.- 6.- og 7.klasse på Skelgårdsskolen i Kastrup.

Olfert Holte er en del af graduate-programmet Teach First, der tilbyder et graduate-program omfattende en meritlæreruddannelse til bachelorer, kandidater og ph.d.er, der har person- og fagligheden til arbejde på en folkeskole som kan være i et socialt belastet område.

»Teach First var min chance for at gøre noget i virkeligheden,« siger Olfert Holte, der også har erfaring som coach og mentor.

»De søgte rollemodeller,« siger han, og jeg tænkte: »Tjek! Det er da mig.«

Et lille skridt hver dag

Teach First-programmet startede for første gang op i juni sidste år. 30 udvalgte kandidater blev sendt på seks ugers sommercamp, hvor de skulle lære basal lærerfaglig teori og selv undervise anbragte børn på fonden Egmont Fondens ‘Learning Camp’.

Blandt underviserne på sommercampen var den tidligere jægersoldat og sociolog Nicolai Moltke-Leth, som Olfert Holte særligt lod sig inspirere af.

»Han har en anerkendende og positiv tilgang til børn, som harmonerer med mine tanker om coaching og den oplevelse, jeg havde, med læreren i 6.klasse,« siger Olfert Holte.

I Olfert Holtes klasser er der både fagligt svage og fagligt stærke elever. Derfor prøver han at tilpasse sin undervisning, så han møder hver elev i øjenhøjde.

»Det vigtigste er, at jeg tager et lille skridt med eleverne hver dag,« siger han.

Magnus (forrest) har hørt om programmering før, men han har aldrig selv prøvet at programmere - før i dag. Men han lærer hurtigt, og til sidst kan matematiklærer Olfert Holte ikke længere være med på Magnus' niveau. Foto: Søren Zeuth

Vi er håndplukkede

På Skelgårdsskolen er Olfert Holte blevet taget varmt imod. Også selvom han ikke er lærer i den klassiske forstand. Han forstår godt, hvis der er nogen, der har svært ved at acceptere, at han med en to-årig merituddannelse går ind og udfylder et job, som andre har brugt fire år på at uddanne sig til.

»Jeg må give dem ret i, at det kan virke utraditionelt, men jeg elsker den her mulighed,« siger han.

Og så understreger han, at alle kandidaterne på Teach First-programmet er topmotiverede til jobbet, og programmet har fokus på at uddanne kadidater til de fag, som skolerne har svært ved at finde lærere til.

»Det er svært at komme ind. Vi er håndplukkede fagligt OG menneskeligt.«

Sideløbende med 37 timers arbejdsuge på Skelgårdsskolen, går Olfert Holte, som de øvrige Teach First-kandidater, i skole om aftenen. Som regel 3-4 gange om ugen. Her undervises de blandt andet i social inklusion, klasseledelse og didaktik. I de første seks måneder af forløbet følges hver kandidat også af en mentor med stor erfaring fra folkeskolen.

Alt i alt bruger kandidaterne altså rigtig mange timer på job og skole til en løn, der er væsentligt lavere end den Olfert Holte eksempelvis kunne have fået som ingeniør. På spørgsmålet om hvorvidt han har taget et skridt ned af karriererangstien, lyder svaret dog.

»Nej. Jeg brænder for det her. Senere kan jeg gå ned i tid i lærerjobbet og skrive min kandidat færdig.«