Fra i dag må cyklister svinge til højre for rødt
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Fra i dag må cyklister svinge til højre for rødt

Cyklister må fremover dreje til højre for rødt i udvalgte lyskryds, når Transportministeriet torsdag indleder et nyt forsøg.

»Vi ved, at jo flere gange man skal stoppe undervejs, des mere opfatter man det som besvær,« siger transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) til Ritzau og tilføjer:

»Og det her er ligesom, når man sammenordner kryds, så der er grønt hele vejen - det man kalder grøn bølge. Det at dreje til højre ved rødt lys er egentlig en forlængelse af den grønne bølge. Man gør det simpelthen nemmere at komme frem på cykel.«

Vejdirektoratet har udvalgt en række kryds baseret på, hvor mange fodgængere der gennemsnitligt bruger krydsene, og hvorvidt cykelstien er bred nok til at blive opdelt i to baner: En bane til dem, som skal ligeud, og en til dem der skal dreje.

Cyklistforbundet har længe været fortaler for ideen, og formand Jette Gotsche tror, at det vil få flere cyklister til at overholde loven.

»Det får måske nogle til at tænke anderledes. Ligesom da man satte hastigheden på motorvejen op, fordi alle alligevel kørte 130. Så sørger man måske for, at folk i andre tilfælde følger hastighedsnedsættelsen, fordi man nu kan se fornuften i den. Så får man måske mere respekt for den måde, loven er skruet sammen på,« siger Jette Gotsche.

I første omgang dækker forsøget kun statslige veje, men trafikministeren håber, at kommunerne lader sig inspirere af forsøget, så det kan udvides til det kommunale vejnet.

Forsøget løber til 2015.

Kilde Dr.dk
Emner : Politik
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nu lyder det ikke som en lovændring, men bare som lidt opmærkning på et par veje.
Det er selvfølgelig dejligt at fremkommeligheden for cyklister bliver forbedret i et par kryds, men der trænger til mange flere forbedringer. Ved ombygning/forbedringer af veje bliver der langt fra altid bedre fremkommelighed for cyklister.

  • 3
  • 0

Gad vide hvor mange uheld vi kommer til at se når billister som køre over for grønt og instinktivt reagere med at trække til venstre når en cyklist svinger ud....??

  • 7
  • 10

Det kan samtidig bidrage til at nedbringe antallet af højresvingsulykker, fordi der så ikke længere er nogen tvivl for lastbilchauffører om, at de cyklister, som holder stille, SKAL lige ud. Det kan også delvist modvirke, at højresvingende cyklister bliver klemt af højresvingende bilister, fordi der så ikke vil være nær så mange, der venter på at dreje.

Jeg er enig i, at det er fjollet, at det kun er statsveje. De fleste lyskryds findes på kommunale veje og det er dem i provinsbyerne, der er farligst.

  • 7
  • 3

Pudsigt nok så er det jo et tiltag som vil gøre cyklisterne endnú mere anarkistiske og autonome - I dag gør de jo allerede hvad der passer dem - kører imod ensretningen , kører over for rødt , kører på fodgænger felter og uden lys osv.
Lad os indføre fri kørsel for alle uden regler som skal overholdes - Vi sparer en masse penge på kontrol fra politiets side og jeg kan garantere at det bliver læge mangel på sygehuse og skadestuer -
Lad os få bilerne ud af byen - kun cyklister og lad butiks døden komme...........

  • 5
  • 22

Cyklistforbundet har længe været fortaler for idéen, og formand Jette Gotsche tror, at det vil få flere cyklister til at overholde loven.

Oh hvilken herlig cirkelslutning! Så når man tillader det, som mange tidligere har gjort ulovligt, så vil flere overholde loven!

Det kan samtidig bidrage til at nedbringe antallet af højresvingsulykker, fordi der så ikke længere er nogen tvivl for lastbilchauffører om, at de cyklister, som holder stille, SKAL lige ud. Det kan også delvist modvirke, at højresvingende cyklister bliver klemt af højresvingende bilister, fordi der så ikke vil være nær så mange, der venter på at dreje.

Hvis de ligeudkørende så ellers holder tilbage, når de skal. De højresvingende cyklister kan ikke blive klemt af højresvingende bilister, for cyklister skal ikke klemme sig ind mellem bil og kantsten, for bilisten skal lukke af for cyklister (hvilket cyklister har svært ved at forstå). Dette forudsætter at højresvingsbane og cykelsti er ført sammen op til krydset, hvilket de nok ikke er ved de nye to-bane opmarch-cykelstier

  • 7
  • 8

Der er vist én der ikke har cyklet i byen længe... :-) En (stor) lastbil der drejer "klipper" hele hjørnet med fordi den er så lang. Det betyder ofte at hele cykelstien blokeres = stadigt farligt for uopmærksomme cyklister.

Fakta (statistik):
Forsøg og studier viser, at tættere blanding af cyklister og bilister gør at bilisterne kører langsommere og bliver mere opmærksomme = færre alvorlige uheld.

Håb (baseret på fakta):
Bilister vil kronisk være i tvivl om det nu er "frække" cyklister eller hjøresvingende og vil derfor uanset om de også må dreje, vælge at bremse ned og køre langsomt frem. Cyklister der fristes til at dreje "stort" og altså bruge kørebanen kan være ekstra i farezonen.

  • 6
  • 0

Færdselsloven bør kun ændres af dem der har prøvet at blive påkørt. For det er helt klart at dem der ikke har haft det tæt inde på livet, øjensynligt ikke kan lovgive ansvarligt. Svage trafikanter er svage trafikanter, uanset hvem der måtte have ret. Jeg må opfordre til at ignorere SF, på livets vegne.

Hold tilbage, som cyklist har man det bedste udsyn. Hold tilbage for livets skyld, ikke lovens.

  • 3
  • 2

Man skal huske at gøre det klart for for-rødt-højresvingende cyklister, at de har vigepligt overfor fodgængere og cyklister, der krydser for grønt.

Ja, der er mange cyklister, der kører forfærdeligt. En af mine yndlingsaversioner er cyklister, der når de holder for rødt kører halvt ud i krydset. Dels blokerer de for krydsende trafikanter og dels opdager de ikke, når cykellyssignalet (der ikke er fremskudt) bliver grønt før det store signal, og så holder de i vejen for de cyklister, der starter, når lyset bliver grønt. Når højresving for rødt lys bliver tilladt, vil de også blokere for dette.

Det er en god ide med en særlig højresvingsbane på cykelstien, men min erfaring fra bl.a. Dronning Louises Bro er, at mange lige-udcyklende sætter sig i højresvingsbanen for at være i front, når det bliver grønt. Det bliver en endnu mere egoistisk opførsel, hvis de højresvingende kan dreje ved rødt lys. Man kan løse det ved at lave en kant ved højresvingsbanen, der forhindrer lige-udkørsel, men det optager plads og kan give farlige situationer for cyklister, der ikke opdager kanten i tide.

Den ideelle løsning (men den kræver meget plads) er, som man har gjort i nogle større kryds, at lave en lysreguleret helle for ligeudkørende/gående cyklister og fodgængere og lade højresvingende/gående passere uden stop. Det nedsætter også højresvingsulykker. For ikke at forsinke cykler og fodgængere unødigt, er der en periode, hvor der er grønt både ud til hellen og fra hellen og over vejen.

  • 10
  • 0

Som jeg ser det, er det en direkte udvanding af færdselsloven når det grundlæggende regler (!) ikke længere gælder for alle.
Rødt lys betyder STOP & det SKAL gælde for alle, hvad er det næste?
alle erhvervs registrerede varevogne, da det betyder tabte arbejdstimer når de skal hindres i trafikken.
argumenterne er direkte tåbeligt ...'en forlængelse af den grønne bølge' så skal den vel også gælde for mig i bil, da det også gør det lettere for mig at lige dreje til højre i stedet for at skulle stoppe op...

En træls glidebane, hvor man kan se lobbyisternes magt i forhold til lovgiverne.

  • 3
  • 8

'en forlængelse af den grønne bølge' så skal den vel også gælde for mig i bil, da det også gør det lettere for mig at lige dreje til højre i stedet for at skulle stoppe op...

I mine unge dage hvor jeg drog til USA nogle gange og fik kørt ikke så få kilometer (i bil!), havde de faktisk den ordning (i hvert fald i Californien) at man godt måtte svinge til højre ved rødt lys, blot man overholdt sin ubetinget vigepligt.

Ved ikke om det stadig gælder "over there", men det så faktisk ud til at fungere...

  • 6
  • 0
  • 0
  • 0

Som jeg ser det, er det en direkte udvanding af færdselsloven når det grundlæggende regler (!) ikke længere gælder for alle.

Der er allerede undtagelser fra de grundlæggende regler, busser har specielle rettigheder i trafikken.

I forbindelse med højresvingende cyklister er det dog ikke en ændring af de grundlæggende regler, men bare et specielt svingspor, dette findes også for bilister nogle steder, så de kan svinge for rødt.

  • 2
  • 0

For mig, som daglig cyklist, er dette det mindste problem. Det er et langt større problem med venstresving, hvor vi skal holde for rødt to gange. Godt nok siger færdselsloven, at vi skal holde "midt på vejen", ligesom billisterne, og så dreje til venstre i ét hug. Men forskellen er jo bare, at cykelbanen ligger helt til højre, og vi dermed skal holde tilbage for hele molevitten, i modsætning til billisternes venstresvingsbane. Så derfor vælger langt størstedelen af os cyklister at bryde loven, og tage venstresvinget i to hug, da mængden af trafik i langt de fleste lysregulerede kryds er så stor, at venstresving for en cyklist i ét hug, er så godt som umuligt.

Et andet stort problem er også det, at ved mange indkøbscentre, butikker m.m., skal man som cyklist stå af og trække 100-200 meter hen til cykelparkeringen, hvis vi skal overholde loven, samt andre situationer, hvor vi skal stå af cyklen. Dette er dybt belastende. Cyklen er et transportmiddel, og bør selvfølgelig ikke forlades, før man er fremme ved sit bestemmelsessted. Tænk hvis man indførte en lov, der betød, at billisterne også skulle til at trække 100-200 meter, for at komme hen til parkeringspladsen.

  • 2
  • 4

Disse er skiltet med Stop for alle fire veje.
http://en.wikipedia.org/wiki/All-way_stop

Ja, men det ændrer ikke på kulturen - hvis vi havde tilsvarende kryds (markeret med fuld stop fra alle sider) herhjemme, så ville der nok ikke gå meget mere end 10 minutter før det var lykkedes 4 biler at kollidere i midten af krydset.

Fordi den dominerende "færdselsregel" herhjemme for alle typer af trafikanter er:
Jeg skal frem, skide være med de andre.

  • 2
  • 0

De fleste, du er godt nok langt ude, eller også holder du slet ikke øje med den trafik du er en del af.

For langt de fleste kører helt lovligt og pænt, og udviser hensyn til andre, det er faktisk de få der fylder så meget i gadebilledet at det for dig ser ud som om alle færdes dårligt i trafikken.
Det er også sådan mange billister opfatter det, ser de en cyklist der laver noget ulovligt så får samtlige cyklister det at føle.

Det er på tide at de trafikanter der ikke formår at overvåge den trafikken uden at generaliserer tages ud af køen og sendes til genopdragelse.

Jeg har selv skrevet om de med årene mange tilfælde hvor jeg som cyklist har været udsat for bilisters hærgen, lige fra at få fingeren af en passager i en personbil med plads til 4 men fyldt med 7-8 personer, chaufføren kunne intet se omkring sig, men holdt pænt tilbage da han havde set mig da han kørte op på siden af mig, han kunne derfor ikke se at jeg rakte armen ud for at svinge til højre, da jeg så svingede, fik jeg sprogets grimmeste gloser og fingeren osv. fordi de ikke kunne se jeg rakte hånden ud, der var for mange i den bil men jeg blev udpeget som idioten.

Jeg har utallige gange oplevet at billister har OVERHALET mig for derefter at svinge til højre så jeg måtte bremse hårdt op.
Ved spørgsmålet om hvorfor var/er svaret "jeg så dig ikke" smukt virkelig smukt, at man på en afstand over mere end 100 meter på intet tidspunkt i fuld dagslys ikke kan se en cykel på cykelstien.

Det værste angreb var da jeg holdt for rødt (ved motorvejsindkørslen i Glostrup ved hotel Scandic) der var rødt for cykler og biler.
Cyklerne holder længere fremme end bilerne.
Jeg får grønt først, kører og er kommet næsten hen til Scandic's daværende indkørsel, det er vinter der er pletvis glatte veje, jeg har 3 lygter foran og 3 bag på (alle virker upåklageligt)
Her kommer så den skraldevogn der holdt ca. 20 meter BAG MIG ved den røde lyskurv.
Han svinger ind foran mig må jeg må kaste mig af cyklen og lade mig glide ind i et skilt jeg kunne få fat i ellers var jeg havnet under skraldevognen.

Den sidste jeg var ude for er nogle få måneder gammel.
Jeg holder ved krydset Roskildevej/Tårnvej, når der er rødt der, så er der en tidligere lyskurv hvor billisterne lige kan nå med over for gult/rødt og til højre ved roskildevej/tårnvej krydset hvis de ræser af sted, dette sker hver dag, jeg hører en bil komme ræsende og kigger mig tilbage for ikke at komme galt af sted, mens jeg AF SIKKERHEDS mæssige grunde ser mig tilbage skifter lyskurven til grønt for mig, jeg begynder at kører, men i mellemtiden er der også blevet grønt for bilerne (både cykel og bil) så tager fanden ved taxaen hen kører frem og rammer min cykel, der skete ikke noget med cyklen, men hans bil har en pæn stor og meget grin ridse, hvilket han ikke er klar over, men til stor glæde for mig da jeg så kan genkende bilen senere, jeg har oplyst hans forsikringsselskab om hvad der skete, om de har gjort noget ved det ved jeg ikke.

Og desværre, historierne er 100% sande.

Men alligevel vælger jeg kun at angribe de billister der laver lortet, og ikke alle andre, da de fleste lige som cyklister kører helt pænt, med de fejl og mangler der nu engang kan opstå i trafikken.

En lang historie, men værd at tage op til overvejelse hvis man ikke vil fremstå som et fjols

  • 4
  • 2

Godt nok siger færdselsloven, at vi skal holde "midt på vejen", ligesom billisterne, og så dreje til venstre i ét hug.

Det er vist et sted mellem 40 og 45 år siden den regel blev ændret!

Færdselslovens $49, stk3:
Før vejkryds skal cyklist, der skal lige ud eller svinge til venstre, uanset § 16, stk. 1 og 3, fortsat holde til højre på vejen. Såfremt en eller flere vognbaner ved afmærkning er forbeholdt de kørende, der skal svinge til højre, er det dog tilladt cyklisten at placere sig ved linjen mellem den nærmeste vognbane, som ikke er forbeholdt de højresvingende, og højresvingsbanen. Cyklist, der ønsker at svinge til venstre, skal fortsætte gennem krydset til dets modsatte side og må først foretage svingningen, når det kan ske uden ulempe for den øvrige færdsel. Dette gælder uanset afmærkning, medmindre det fremgår af denne, at den gælder for cyklister. 1.- 4. pkt. gælder også ved kørsel over eller bort fra kørebanen uden for vejkryds.

  • 5
  • 0

@Dennis

Et andet stort problem er også det, at ved mange indkøbscentre, butikker m.m., skal man som cyklist stå af og trække 100-200 meter hen til cykelparkeringen, hvis vi skal overholde loven, samt andre situationer, hvor vi skal stå af cyklen. Dette er dybt belastende. Cyklen er et transportmiddel, og bør selvfølgelig ikke forlades, før man er fremme ved sit bestemmelsessted. Tænk hvis man indførte en lov, der betød, at billisterne også skulle til at trække 100-200 meter, for at komme hen til parkeringspladsen.

Nu joker du forhåbentlig.....
Cykler parkere ofte tætter på indkøbscenter end biler, så jeg vil nok vove den påstand at billister kommer til at gå lidt længere.
Godt nok skal bilister ikke skubbe bilen på noget tidspunkt, men de kan jo heller ikke bare krydse over et torv/plads foran/ved indkøbscenteret, men køre sikkert et pænt stykke vej for at komme frem til p-pladsen.
Og det står naturligvis cyklisten frit at cykle samme vej....

  • 1
  • 0

Den ideelle løsning (men den kræver meget plads) er, som man har gjort i nogle større kryds, at lave en lysreguleret helle for ligeudkørende/gående cyklister og fodgængere og lade højresvingende/gående passere uden stop. Det nedsætter også højresvingsulykker. For ikke at forsinke cykler og fodgængere unødigt, er der en periode, hvor der er grønt både ud til hellen og fra hellen og over vejen.

Her er jeg uenig. Den løsning du beskriver er utvivlsomt mere sikker for cyklisterne (minimerer højresvingsulykker), men den betyder at der i praksis altid er rødt for cyklister der skal lige ud eller til venstre. Det hjælper altså de få der skal til højre og er en pestilens for alle andre.

Et eksempel er cyklister sydgående på Nørre søgade ved kryds af Gyldenløvsgade.
https://maps.google.dk/maps?qie=UTF8&ll=55...

Lyset skifter vel en gang hvert minut, men det grønne vindue er maks 5 sekunder. Bilister vil næppe finde sig i en tilsvarende regulering.

  • 2
  • 0

Der er jo brådne kar i begge lejre men jeg mener seriøst mange cyklister i KBH her ingen dødsforagt !

Apropos historie så så jeg i mandagskl 21:35 en cyklist køre på Jagtvej kører over for Gult/Rødt på Ågade som har 6 spor - Uden lys og i regnvejr - Han ungik med nød og næppe at blive klippet - og så rystede han oven i købet på hovedet !!!!!!

  • 1
  • 2

Så derfor vælger langt størstedelen af os cyklister at bryde loven, og tage venstresvinget i to hug, da mængden af trafik i langt de fleste lysregulerede kryds er så stor, at venstresving for en cyklist i ét hug, er så godt som umuligt.

Det er skam fuldt lovligt som cyklist at tage venstresvinget i to hug i et lysreguleret kryds. Loven giver dig bare lov til at fortsætte tidligere, hvis du kan overskue, at det kan ske uden ulempe for den øvrige færdsel. At vente til der er grønt i den nye retning, er blot det mest sikre, hvis krydset er svært at overskue.

  • 7
  • 0

Man husker straks sin "Ordnung muss sein", når man læser Bjørn Roa Bæhr indlæg og så spørger jeg hvis orden er det nu det skal gælde?

Der findes lyskryds hvor lyssignalreguleringen differencieres efter vejbaner - også i DK.
Der findes trafiktavler der differencierer er type køretøj (fx. C25_1).

Følger man Bjørn Roa Bæhr logik må man spørge sig om trafiktavler som C23_1 eller C52 opstilles til formål at hindre erhvervstrafik med tab af arbejdstimer som følge?

Men nu hvor vi er med det der med "Ordnung muss sein", så finder man i Tyskland faktisk em trafiktavle som tillader højresving ved rødt for trafikkanter (Verkehrszeichen 720). Den har nu været der i 35 år.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...

I Nederlandene har du i næsten 24 år kunne se "rechtsaf voor fietsers vrij" - hvidt skrift på blå grund.
http://farm3.staticflickr.com/2661/3817716...

I Frankrig har du i 2 år kunne finde særlige lyssignalanlæg "Tourne à droite cycliste":
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...
2009 startede man med et pilotforsøg.

Det er fantastastisk at læse hvordan cykletrafikpolitik kan aktivere livet i debatforum også når det kun er et lillebitte pilotforsøg på ganske nøje udvalgte steder, 25-35 år efter det har været gængs praksis i andre lande, som Danmark ofte vil sammenligne sig med.

  • 3
  • 0

De lærer da aldrig at bruge armen, og i dag skal de så ydermere helt slippe styret da den ene arm sender sms.

25 cyklister skal til højre, ingen bruger armen og standser så derved hele trafikken.

Der er kun een ting der duer, og det er eget lyssignal for cyklister som man har mange steder............det koster samfundet masser af penge hvis en cyklist bliver dræbt eller handicappet, langt mere end end par standere på stedet hvor det er sket.

  • 1
  • 0

enig, Nogen steder kan der opstår kollisionsfare mellem gående og cyklende trafik. Så kan det ikke lade sig gøre der.
Advarselsskilte som http://farm3.staticflickr.com/2661/3817716... er en mulighed. Jeg vil dog ikke dømme over at praktikabliteten af dette. Men er vi ikke enig at det annoncerede er et pilotforsøg på nøje udvalgte steder. De udvælgende har antagelig været kompetente nok at træffe de rigtige valg og har haft lignende bekymringer som dig.

Vedrørende din "ideele løsning" skriver du selv at den kræver plads. Plads er som udgangpunkt knap. I en by er den endnu knappere - det er jo det der udgør en by.
Man kan også bygge tunneller og broer. Det er dog ikke ligefrem billige løsninger. Dam, der var den igen: there is no such thing as a free lunch.

  • 0
  • 0

@Svend-Erik Meelby 39 minutter siden
Re: Det mindste problem

"Kan godt se det er virkeligt hårdt for dig som cykler så meget at du sætter dit liv på spil for at spare få sekunder ??, Det er jo HUL i hoved"

Nu er det ikke mig du skrev til, men jeg tillader alligevel at svarer.
Personligt overholder jeg alle regler, og vælger endda i visse tilfælde at afstå fra "min ret", min ret er der så ikke noget der hedder i trafikken, der er ikke noget der hedder forkørsels ret der er derimod noget der hedder vigepligt og i flere forskellige grader, lige fra at holde for hajtænder til at holde for rødt og så videre, så er den vidst på plads angående mig og min mening i trafikken :-)

Og det du hentyder til er vel et eller andet sted at det er dumt at holde på "sin ret" når man kan dø af det, enig enig enig.

Men du skriver så "for at spare nogle få sekunder" der rammer du i de fleste situationer ved siden af.
Prøv at se på trafikken på et gennemsnitligt trafikkeret lyskryds, eventuelt ved selv at cykle.
Overhold samtlige regler (ja, det gør jeg virkelig :-)
Udover at overholde samtlige regler, så prøv at holde tilbage selv om du har grønt og der er biler der skal til højre.
Hvad der sker efter det er gået op for billisten at vedkommende gerne må køre er at så bliver der rødt for dig imellem tiden.
Du venter så på grønt igen, der er nye biler der venter, du lader dem passerer, der er rødt for dig igen, der er nye biler der venter du lader dem pas..... osv. osv. osv.

Du vil som cyklist aldrig komme over ved et gennemsnigligt trafikkeret kryds.

Tillæg, frivilligt at læse
Og igen jo jeg kører 100% efter reglerne.
Dette gør jeg efter en selvvalgt test jeg tog for 25-30 år siden.
Jeg havde mere end 15 km. på arbejde, vejen havde mange rigtig mange lyskurve og andre forsinkelses punkter.

Jeg har altid kørt pænt hurtigt, men aldrig ulovligt, indtil en dag!

Den dag blev jeg træt af se et par stykker der hver dag kørte ad h-til for at komme frem.
Så jeg besluttede mig til at lave ikke bare 1 men 2 tests.

Test 1.
Jeg valgte at køre som død og djævel samtlige 15+ km.
Over for rødt, satte farten op hvis der var andre på vej mod et vejkryds uden lyskurv.
Ringede som besat på klokken for at få andre til at flytte sig osv. osv. osv.
Men dog hele tiden under hensyntagen til andres sikkerhed :-)

Test 2.
Jeg kørte som jeg normalt ville køre dog også visa af når jeg drejede/stoppede osv.
Holde for rødt og gult hvor jeg kunne nå at stoppe uden risiko for andre i nærheden, i det hele taget en rigtig mønster cyklist :-) (god dreng, he he)

Jeg sammenlignede så resultaterne, og det viste sig at jeg på 15+ km. havde sparet mindre end 10 minutter på at sætte livet på spil.

Det var simpelthen ikke risikoen værd at risikere resten af livet for 10 minutter.

Så derfor er jeg i dag stort set det man kalder en mønster cyklist, da jeg ikke gider sætte livet på spil.

Og alligevel bliver jeg udsat for billister der mener at de har "ret til" og hvor jeg desværre er chanceløs hvis jeg ikke er ekstra opmærksom (disse billister er få men også farlige)

  • 3
  • 1

Et andet stort problem er også det, at ved mange indkøbscentre, butikker m.m., skal man som cyklist stå af og trække 100-200 meter hen til cykelparkeringen, hvis vi skal overholde loven, samt andre situationer, hvor vi skal stå af cyklen. Dette er dybt belastende. Cyklen er et transportmiddel, og bør selvfølgelig ikke forlades, før man er fremme ved sit bestemmelsessted


Det er måske derfor så mange smider deres cykler foran indgangsdørene, så alle andre næsten ikke kan komme ind eller ud af centrene, Se bare Frederiksbergcentrets vestlige indgang, ofte er der kun en fri bane på ca 1m mellem henslængte cykler uden for de dertil indrettede cykelstativer, for tænk hvis man skulle komme til at gå lidt længere.

  • 1
  • 2

Jens Peter Jensen skrev (tidspunkt ikke angivet) om "Re: Det mindste problem":

Det er skam fuldt lovligt som cyklist at tage venstresvinget i to hug i et lysreguleret kryds. Loven giver dig bare lov til at fortsætte tidligere, hvis du kan overskue, at det kan ske uden ulempe for den øvrige færdsel. At vente til der er grønt i den nye retning, er blot det mest sikre, hvis krydset er svært at overskue.

Sådan må man ikke køre. Færdselslovens paragraf 26 stk. 7 lyder således:

Stk. 7. Kørende, som nærmer sig eller kører ind i vejkryds, skal køre således, at der ikke opstår unødig ulempe for færdslen på den krydsende vej, såfremt vedkommende tvinges til at standse i krydset. I kryds, hvor færdslen reguleres ved signalanlæg, må den kørende, selv om signalet viser grønt lys, ikke køre ind i krydset, hvis den pågældende på grund af færdselsforholdene på stedet må indse, at krydset ikke vil kunne forlades, inden signalet har skiftet til grønt lys for krydsende færdsel.

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

  • 0
  • 3

@Rask:
Det er det, der netop ændres en anelse på i paragraf 49 stk. 3 (særregler for cykler):

"Cyklist, der ønsker at svinge til venstre, skal fortsætte gennem krydset til dets modsatte side og må først foretage svingningen, når det kan ske uden ulempe for den øvrige færdsel. Dette gælder uanset afmærkning, medmindre det fremgår af denne, at den gælder for cyklister."

  • 5
  • 0

Jeg er forhenværende grønt cykelbud, og har i mange år praktiseret min ret til at foretage venstresving i lysregulerede kryds.

Det er mig en gåde hvordan der kan være til så stor debat, om det skal være lovligt at foretage højresving for rødt, når venstresvinget har været tilladt i mange år, og samtidig er en meget mere kompliceret handling.

  • 0
  • 2
  1. Semantik.

  2. Jeg indrømmer da gerne, da jeg var cykelbud så tog jeg turen den direkte vej sammen med bilerne i venstresving. Uden dog at dette var en forøget risiko, da cykelbude orienterer sig i trafikken, i modsætning til de fleste andre.
    I dag hvor jeg ikke har så travlt, kører jeg over for grønt til modsatte side af krydset. Er der frit og kan jeg fortsætte mit venstresving uden at være til gene for andre, kører jeg "over for rødt, som er juridisk lovligt" og fortsætter ud af krydset.

I mine cykelbuddage ringede jeg og talte med en meget venlig betjent hos kbh´s færdselspoliti. Dette emne blev blev diskuteret og han informerede mig om at, når du har krydset stoplinien (for grønt) og kørt ind i krydset, så må du fortsætte indtil du er ude af krydset. Også selvom dette betyder at du rent faktisk kører over for rødt.

  • 3
  • 0

Tænk at så mange kan blive så pikerede over en ordning der har eksisteret i mindst et år. Men ok - artiklen vildleder decideret. Den siger:
'I første omgang dækker forsøget kun statslige veje, men trafikministeren håber, at kommunerne lader sig inspirere af forsøget, så det kan udvides til det kommunale vejnet.'

Ja, dette forsøg dækker kun statslige veje fordi ordningen for længst ER indført på kommunale veje. Her i Roskilde har der været højresvingspile på visse cykelstier i lang tid.

Og til den der spørger om biler i USA stadig må køre til højre for rødt. JA, i de fleste stater gælder ordningen stadig i udvalgte kryds.

Jan

  • 1
  • 1

@Peter Kyllensbeck

Jeg har også til undret mig over at de har lagt et center lige midt i cykelparkeringen ;-)

Men selv om jeg er cyklist så kan jeg godt se problemet der, problemet er dog fra starten at der er alt for lidt plads til cyklerne da der er både Metro, busser, gymnasie(mener jeg det er) og et stor-center, så tæt på hinanden, og cykel parkeringen er netop beregnet til de mange cykler, men i ægte Frederiksberg stil, har man fravalgt cykelparkering i denne mest bilglade del af Storkøbenhavn, så problemet er reelt Frederiksberg og Københavns kommune eget fravalg af cykelparkeringen.

  • 0
  • 0

Sjovt, er det ikke netop sådan en helle, de på 4. måned en sjælden gang imellem arbejder på at fjerne på Hans Knudsens plads?

  • 0
  • 0

det skal blive spaendende at se hvor mange fordgaengere, der skal lige over vejen, bliver ramt af cyklister der nu tror de bare kan svinge til hoejre uden ellers at se sig for :-)

  • 0
  • 0

Jeg fatter ikke, at det tiltag først bliver testet nu! København er en af de byer med aller flest cyklister per indbygger og alligevel er sådan et tiltag ikke blevet først ud i livet før nu. Tænk bare på, hvor mange mandetimer københavnerne kommer til at spare fremover! Men trods alt bedre sent end aldrig!

  • 0
  • 0

I Roskilde er der oven i købet lavet en evaluering af forsøget, som har været helt problemfrit.

Det problemfrie skyldes nok til dels held - citat fra rapporten: "Der er ikke observeret farlige situationer i forbindelse med højresvingene - selv om flere cyklister tilsyneladende ikke orienterer sig, inden de svinger"

Jeg er selv skeptisk over for højresving for rødt, dels fordi så betyder rødt ikke altid stop, dels fordi jeg tror (ud fra erfaring) at mange cyklister svinger til højre uden at tjekke om der kommer cyklister på den tværgående vej (formoder at de højresvingende har vigepligt for disse).

På den anden side: Færdselsloven gælder nok ikke for cyklister.............

Hvis cyklisterne får en "gave" i form af højresving for rødt, håber jeg at der til gengæld kommer mere fokus (og konsekvens) på cyklisternes færdsel og manglende respekt for færdselsloven. Det gælder både unge og ældre cyklister (som har en alder hvor vi lærte lidt om færdsel af vore forældre og i skolen :-)

For en god ordens skyld: Jeg er selv cyklist flere gange om ugen - samt billist og fodgænger, så jeg har erfaret på alle måder, hvor generende og risikabelt det er, når diverse typer trafikanter tror at loven ikke gælder for dem.

  • 0
  • 0

Jørgen Sørensen skriver, at "mange cyklister svinger til højre uden at tjekke om der kommer cyklister på den tværgående vej".

Min erfaring med højresving for rødt - og jeg benytter dagligt de omtalte kryds i Roskilde - er, at når du vælger - lovligt - at svinge til højre for rødt, så er din opmærksomhed NETOP skærpet.

Jeg oplever altså ikke det samme som i rapporten, der mener, at "flere cyklister" ikke orienterer sig.

  • 0
  • 0