Fra FM-radio til digital bil
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Fra FM-radio til digital bil

For 25 år siden var en FM-radio med kassetteafspiller en attraktiv standard i nye biler. CD-afspilleren var på vej ind, men store dele af bilens elektronik var stadig af den analoge slags.

Siden da er bilen, som vi kender den, blevet digitaliseret med OBD-stik til udlæsning af fejlkoder, digitale instrumenter, dæk-tryksensorer og bakkameraer. Kassetteafspilleren er for længst blevet smidt ud, og CD-afspilleren ryger snart samme vej. For vi vil hellere streame musikken med vores smartphone eller et indbygget modem.

Instrumentbrættet er nu en kæmpe fladskærme i stedet for runde analoge instrumenter, bilens computer har kæmpekræfter, og når du ikke længere selv skal køre bilen, er der film på skærmen.

I Volvos kommende førerløse bil kan hele højre side af førerens plads omdannes til en stor skærm. Her kan der ses film og anden underholdning, mens bilen kører selv. Illustration: Volvo

Læs også: It-firmaer ryster bilbranchen på vejen mod førerløse delebiler

Volvo tester supercomputer i førerløs bil

I begyndelsen af året meldte Volvo ud, at de sammen med netværksleverandøren Ericsson ville udvikle et nyt streamningsystem til selvkørende biler.

For når bilerne tager over og kører selv, skal vi jo have noget at lave. Man kunne selvfølgelig læse en bog eller arbejde lidt. Men hos Volvo regner man med, at 70 procent af al data på mobilnettet i 2020 vil bestå af videostreamning. Så det skal man selvfølgelig også have mulighed for i bilen.

Det er der sikkert mange, som allerede har prøvet med et simpelt 4G-modem. Men de fleste har sikkert også oplevet, hvordan det hakker i signalet, hvis turen går med 130 i timen på tværs af landsdele.

Computeren lærer bilistens foretrukne ruter

Volvo vil sammen med Ericsson opbygge et system, hvor en computer lærer chaufførens foretrukne ruter at kende, for på den måde at kunne forud se 'huller' i datatransmissionen og i god tid hente data, mens båndbredden er høj.

Læs også: Bedre sent end aldrig: Japan kaster sig ud i førerløse biler

Volvo har også allerede fundet hardwaren, som skal drive hele systemet. Den bliver leveret af Nvidia, der på CES 2016 har annoncerede deres NVIDIA DRIVE™ PX 2. Enheden kan klare otte teraflops, men så er der også brug for vandkøling.

Al den datakraft skal selvfølgelig ikke bruges bare til at sende video til bilens passagerer. Langt størstedelen skal bruges til at analysere omgivelserne og ved hjælp af såkaldt deep learning lære at navigerer i et omskifteligt miljø med andre trafikanter, cykler, gående, og hvad der ellers befinder sig på vejene.

Læs også: Selvkørende biler stiller høje krav til 5G-netværket

Folk vil hellere bruge deres egen telefon

Men producenterne kan også komme til overvurderer vores digitale appetit. I en undersøgelse fra efteråret 2015 viste analyseinstituttet J.D.Power, at amerikanske bilejere hellere ville bruge deres mobiltelefon frem for en masse smart teknologi, som bilproducenten havde proppet i deres nye bil.

En tredjedel af ejerne brugte aldrig indbyggede routere, automatiske parkeringssystemer, head-up-display og apps fra producenten. Heller ikke Apples Carplay eller Googles Android Auto og stemmestyringssystemer var særlig populære. Bilejerne vil langt hellere bruge den smartphone eller tablet, de kendte i forvejen.

Læs også: Bilejere: Vi gider ikke bruge al den nye teknologi i bilen

En række bilproducenter og underleverandører har i 2009 stiftet sammenslutningen Genivi med det formål at udbrede en et fælles open source-software baseret på Linux. Blandt medlemmerne er BMW, Daimler, GM, Volvo og Renault. En af hovedopgaverne er også at forhindre hackerangreb på al den nye elektronik.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvad er der nu galt med at kigge ud af vinduet og bare sidde og tænke tanker?

Eller måske endnu bedre, bare ventilere hjernen uden at tænke over noget særligt.

Tænk sig hvis bilen kunne blive et frirum hvor man ikke skal forholde sig til alt muligt, nu om dage er man dog trods alt nødt til at forholde sig til de andre i trafikken :)

  • 13
  • 1

[sarkasme]
Nå vi nu ikke gider snakke med de menesker vi er sammen med til dagligt, men heller vil snakke med dem der er i vores kontaktliste på telefonen, hvorfor i al verden skulle vi så gide at snakke med dem der sidder i bilen sammen med os??

Og kigge på naturen?? Så skal den i hvert fald op i 4K opløsning, og der skal noget mere knald på farverne plus et bedre soundtrack!
[/sarkasme]

  • 8
  • 2

Hvor er det vildt, hvor mange brancher der nu bliver blandet ind i at lave biler. Hvem havde fx forudset, at en grafikkortproducent ville være leverandør til bilindustrien, ikke for at vise video men for at styre bilen?

PS Det er super godt, at ing.dk har fået fokus på denne højteknologiske branche. Tak for det!
PSS. Det er masser af artikler, videoer m.v. på https://www.facebook.com/automatiskebiler

  • 3
  • 0

Jeg savner dælme min analog radio, hvor jeg selv kunne bestemme hvornår jeg skiftede kanal. Jeg er godt træt af de to kilometer, hvor jeg kun får brudstykker af radioavisen, fordi signal styrken svinger. Så hellere lidt knas uden, skift.

  • 3
  • 1

Og kigge på naturen?? Så skal den i hvert fald op i 4K opløsning, og der skal noget mere knald på farverne plus et bedre soundtrack!


Du har ret, men tror du ikke 3D briller er nødvendigt, for at kunne få fornemmelsen af sletten og bjerge?
[/sarkasme]

Mere on topic: Jeg tror at Volvo har ret i at det er i overskuelig fremtid at streaming er mainstream.
Så lad os få begravet DAB, inden det er rullet ud er teknologien forældet.

  • 4
  • 0

Så lad os få begravet DAB, inden det er rullet ud er teknologien forældet.

DAB har være forældet og vildt oversolgt længere tilbage end første salg af en DAB-radio til en forbruger.
DAB var et forsknings/udviklingsprojekt i slut 1980'erne, der blev direkte overført til praktisk brug.
Tænk på hvor meget der er sket med digital transmission siden 1988/89 - uhadadada.

Men det er endnu ikke sikkert af mobilnet har den fornødne stabilitet, dækning og kapacitet til at rigtigt mange kan modtage radio samtidigt.

Lars :)

  • 0
  • 0

...selvkørende biler bliver et must:
1: Moderne biler er allerede så propfyldte med alt mulig elektronisk lort at ingen koncentrerer sig om at køre bil længere.
2: Hvis ikke de allerede er propfyldte med selvsamme lort, så bliver smartphonen betjent samtidig med kørslen

Det er nok ikke en udvikling man kan rulle tilbage, derfor er springet fremad til selvkørende biler absolut nødvendigt.
Men i mellemtiden bliver det sgu farligere og farligere at køre bil. Jeg har angst for alle de distraherede trafikanter omkring mig.

MvH,

Bent.

(som solgte sin moderne bip-bip bil fordi alt det fis var blevet for irriterende, og købte en 20 år gammel sportsvogn i stedet.
Nu er det igen sjovt at køre bil :-)

  • 9
  • 1

På vejen til selvkørende biler er det min holdning at adaptiv fartpilot og system til automatisk opbremsning burde være standard på alle nye biler i dag. Det ville hjælpe gevaldigt at få det udbredt. At politikerne ikke har indset det endnu er sørgeligt.

  • 2
  • 3

En bil skal have en (fokuseret) chauffør

Og det er vi alle. Det er derfor vi næsten aldrig ser nogen ulykker på vejene. </ironi>

Selvkørende biler har sensorer og kameraer der konstant overvåger omgivelserne i et stor område hele vejen rundt om bilen og den bliver aldrig træt eller distraheret som en menneske gør.

Måske - men jeg mener dog ikke at bilen skal være mere selvkørende, end at chaufføren skal kunne overtage. Chaufføren skal have hænderne på rattet og en fod på bremse / speeder og være opmærksom, selvom bilen i udgangspunktet er selvkørende. Jeg er ikke sikker på at en selvkørende bil forhindrer ulykker bedre end mennesker gør.

  • 1
  • 6

Vil elektronikken altid kunne afværge uforudsigelige / pludselige situationer? Ok - det kan mennesker heller ikke altid, men spørgsmålet er om elektronikken kan gøre det bedre.

Elektronikken kan selvfølgelig ikke bremse bilen hurtigere end fysisk muligt, men elektronikken vil sandsynligvis registrere en mulig fare før et menneske (360 grader overvågning hele tiden, os mennesker overvåger kun en lille del) og reagere langt hurtigere. Reaktionstid er ret væsentlig når du bevæger dig med 100km/t.

  • 1
  • 0

Jeg håber ikke at selvkørende biler bliver almindeligt i min levetid. Det er for langt ude. En bil skal have en (fokuseret) chauffør - færdig!

Og skal tøjet være ordentlig rent, skal man bruge vaskebræt og sæbespåner!
Og nyhederne blev bestemt ikke bedre af at Radioavisen blev til TV-Avisen!
Og jeg har altid sagt at IC4 fejlede, fordi det ikke var et damplokomotiv!

Giv mig min stok, og hent mine tænder, jeg vil ud og skælde og true af de umulige unge, der hænger på gadehjørnerne og sprøjter sig med hash!

  • 5
  • 3

Elektronikken kan selvfølgelig ikke bremse bilen hurtigere end fysisk muligt, men elektronikken vil sandsynligvis registrere en mulig fare før et menneske (360 grader overvågning hele tiden, os mennesker overvåger kun en lille del) og reagere langt hurtigere. Reaktionstid er ret væsentlig når du bevæger dig med 100km/t.

Det vil jeg så sige du har helt ret i. Hvis elektronikken kan laves på en fornuftig måde til at hjælpe chaufføren med at se, hvad han ikke kan se og hjælpe ham/hende/bilen med at reagere på det. Men det behøver bilen jo ikke at være selvkørende for at kunne. Det kunne godt blive standard i nye biler, uden at det nødvendigvis behøver at være selvkørende biler. Om ikke andet så som et skridt på vejen mod selvkørende biler - hvis vi absolut skal ende med at køre rundt i selvkørende biler. ;-)

  • 2
  • 1

Jovist kan selvkørende biler altid undgå ulykker, for computere har perfekt software med alt tænkeligt foruseendhed, og så bryder de aldrig sammen.
(det kan de fleste nok gennemskue!)

På samme måde som din bil heller aldrig bryder sammen ;)
Jeg tror Elon Musk har ret når han siger at det på et tidspunkt bliver ligesom at have en hest. Det vil ikke være en du bruger til transport, det vil være en du kører i for fornøjelsens skyld i fritiden.

  • 3
  • 0

Jovist kan selvkørende biler altid undgå ulykker, for computere har perfekt software med alt tænkeligt foruseendhed, og så bryder de aldrig sammen.
(det kan de fleste nok gennemskue!)

På samme måde som din bil heller aldrig bryder sammen ;)

Det er vel ret sjældent at en "almindelig" bil pludselig bryder sammen på et uheldigt tidspunkt. Ulempen ved en elektronisk bil er vel netop at softwaren eller noget andet som er væsentligt for at bilen kører korrekt pludselig vil have en genstart eller bare går i sort - det er trods alt en computer vi snakker om - og en computer der er i et væsentligt hårdere miljø, end en computer der står hjemme på skrivebordet. Hvis den så går i sort, mens man kører 130 km/t på motorvejen - hvad så hvis "chaufføren" sidder på bagsædet eller er optaget af at se en film?

  • 2
  • 2

Det er vel ret sjældent at en "almindelig" bil pludselig bryder sammen på et uheldigt tidspunkt. Ulempen ved en elektronisk bil er vel netop at softwaren eller noget andet som er væsentligt for at bilen kører korrekt pludselig vil have en genstart eller bare går i sort - det er trods alt en computer vi snakker om - og en computer der er i et væsentligt hårdere miljø, end en computer der står hjemme på skrivebordet. Hvis den så går i sort, mens man kører 130 km/t på motorvejen - hvad så hvis "chaufføren" sidder på bagsædet eller er optaget af at se en film?


1) Er du klar over hvor meget IT der allerede findes i en "almindelig" bil i dag?
2) Elektronikken skal selvfølgeligt have nogle mekanismer der kan håndtere eventuelle fejl, f.eks. backup systemer der tager over. Kig på fly, de har haft sådanne systemer i lang tid.
3) "Pludselig vil have en genstart" giver ingen mening. Du kan ikke sammenligne din bærbare computer med en dedikeret computer i bilen.

  • 3
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten