Fra FM-radio til digital bil

Fra FM-radio til digital bil

Væk er den analoge bil med FM-radio. I fremtidens førerløse bil vil en stor del af computerkraften blive dedikeret til video. For hvad skal vi ellers lave, når vi ikke skal styre bilen?

For 25 år siden var en FM-radio med kassetteafspiller en attraktiv standard i nye biler. CD-afspilleren var på vej ind, men store dele af bilens elektronik var stadig af den analoge slags.

Siden da er bilen, som vi kender den, blevet digitaliseret med OBD-stik til udlæsning af fejlkoder, digitale instrumenter, dæk-tryksensorer og bakkameraer. Kassetteafspilleren er for længst blevet smidt ud, og CD-afspilleren ryger snart samme vej. For vi vil hellere streame musikken med vores smartphone eller et indbygget modem.

Instrumentbrættet er nu en kæmpe fladskærme i stedet for runde analoge instrumenter, bilens computer har kæmpekræfter, og når du ikke længere selv skal køre bilen, er der film på skærmen.

I Volvos kommende førerløse bil kan hele højre side af førerens plads omdannes til en stor skærm. Her kan der ses film og anden underholdning, mens bilen kører selv. Foto: Volvo

Læs også: It-firmaer ryster bilbranchen på vejen mod førerløse delebiler

Volvo tester supercomputer i førerløs bil

I begyndelsen af året meldte Volvo ud, at de sammen med netværksleverandøren Ericsson ville udvikle et nyt streamningsystem til selvkørende biler.

For når bilerne tager over og kører selv, skal vi jo have noget at lave. Man kunne selvfølgelig læse en bog eller arbejde lidt. Men hos Volvo regner man med, at 70 procent af al data på mobilnettet i 2020 vil bestå af videostreamning. Så det skal man selvfølgelig også have mulighed for i bilen.

Det er der sikkert mange, som allerede har prøvet med et simpelt 4G-modem. Men de fleste har sikkert også oplevet, hvordan det hakker i signalet, hvis turen går med 130 i timen på tværs af landsdele.

Computeren lærer bilistens foretrukne ruter

Volvo vil sammen med Ericsson opbygge et system, hvor en computer lærer chaufførens foretrukne ruter at kende, for på den måde at kunne forud se 'huller' i datatransmissionen og i god tid hente data, mens båndbredden er høj.

Læs også: Bedre sent end aldrig: Japan kaster sig ud i førerløse biler

Volvo har også allerede fundet hardwaren, som skal drive hele systemet. Den bliver leveret af Nvidia, der på CES 2016 har annoncerede deres NVIDIA DRIVE™ PX 2. Enheden kan klare otte teraflops, men så er der også brug for vandkøling.

Al den datakraft skal selvfølgelig ikke bruges bare til at sende video til bilens passagerer. Langt størstedelen skal bruges til at analysere omgivelserne og ved hjælp af såkaldt deep learning lære at navigerer i et omskifteligt miljø med andre trafikanter, cykler, gående, og hvad der ellers befinder sig på vejene.

Læs også: Selvkørende biler stiller høje krav til 5G-netværket

Folk vil hellere bruge deres egen telefon

Men producenterne kan også komme til overvurderer vores digitale appetit. I en undersøgelse fra efteråret 2015 viste analyseinstituttet J.D.Power, at amerikanske bilejere hellere ville bruge deres mobiltelefon frem for en masse smart teknologi, som bilproducenten havde proppet i deres nye bil.

En tredjedel af ejerne brugte aldrig indbyggede routere, automatiske parkeringssystemer, head-up-display og apps fra producenten. Heller ikke Apples Carplay eller Googles Android Auto og stemmestyringssystemer var særlig populære. Bilejerne vil langt hellere bruge den smartphone eller tablet, de kendte i forvejen.

Læs også: Bilejere: Vi gider ikke bruge al den nye teknologi i bilen

En række bilproducenter og underleverandører har i 2009 stiftet sammenslutningen Genivi med det formål at udbrede en et fælles open source-software baseret på Linux. Blandt medlemmerne er BMW, Daimler, GM, Volvo og Renault. En af hovedopgaverne er også at forhindre hackerangreb på al den nye elektronik.

Kommentarer (25)

Hvad er der nu galt med at kigge ud af vinduet og bare sidde og tænke tanker?

Eller måske endnu bedre, bare ventilere hjernen uden at tænke over noget særligt.

Tænk sig hvis bilen kunne blive et frirum hvor man ikke skal forholde sig til alt muligt, nu om dage er man dog trods alt nødt til at forholde sig til de andre i trafikken :)

  • 13
  • 1

[sarkasme]
Nå vi nu ikke gider snakke med de menesker vi er sammen med til dagligt, men heller vil snakke med dem der er i vores kontaktliste på telefonen, hvorfor i al verden skulle vi så gide at snakke med dem der sidder i bilen sammen med os??

Og kigge på naturen?? Så skal den i hvert fald op i 4K opløsning, og der skal noget mere knald på farverne plus et bedre soundtrack!
[/sarkasme]

  • 8
  • 2

Hvor er det vildt, hvor mange brancher der nu bliver blandet ind i at lave biler. Hvem havde fx forudset, at en grafikkortproducent ville være leverandør til bilindustrien, ikke for at vise video men for at styre bilen?

PS Det er super godt, at ing.dk har fået fokus på denne højteknologiske branche. Tak for det!
PSS. Det er masser af artikler, videoer m.v. på https://www.facebook.com/automatiskebiler

  • 3
  • 0