Fra 0-80 km/t på to sekunder i Blokhus' nye rutsjebane
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Fra 0-80 km/t på to sekunder i Blokhus' nye rutsjebane

Den indre fartdjævel kan få frit spil i Fårup Sommerlands nye rutsjebane, Fårup Lynet, hvor passagererne bliver skudt af sted med en G-påvirkning på 1,5.

På et 30 meter fladt stykke accelererer vognene fra 0 til 80 kilometer i timen på 2 sekunder. Fremdriften bliver skabt af kraftige magneter i skinnerne og på vognens sider, som fungerer som et moderne magnettog. Dermed undgår passagererne den langsommelige optur til rutsjebanens højeste top med et traditionelt kædetræk.

»Rutsjebanen er den første af sin slags i Danmark, og accelerationen kan sammenlignes med et jagerfly og en formel-1,« siger direktør Søren Kragelund.

En McLaren Formel-1 racer kan gå fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,4 sekunder, mens en Ferrari F430 klare det på 4,0 sekunder.

Svinghjul skal holde gang i strømmen

Fårup Lynet er produceret af det tyske firma Gerstlauer og går under navnet Launch Coaster 540. Strømmen til batterierne kommer fra et stort svinghjul på 1,4 meter, der sender energien videre til en generator.

Hver gang rutsjebanens vogne sendes af sted, bruges der 1020 hestekræfter, og derfor går svinghjulet en smule ned i omdrejninger.

Prisen for den nye rutsjebane er 35 millioner kroner, men så kan sommerlandet også tilbyde en tur på lidt over en halv kilometer, med en maxhastighed på 80 kilometer i timen og et udkig fra det højeste punkt på 20 meter. Undervejs oplever passagererne både at vende på hovedet og være vægtløse i længere tid.

Tivoli sakker bagud

Til sammenligning så er Tivolis vildeste rutsjebane, Dæmonen, 564 meter lang og en højde på 28 meter. Dog kører den maksimalt 77 kilometer i timen og kræver et kædetræk op til toppen, før tyngdekraften sætter den i gang.

Fårup Lynet kan tage 800 mennesker i timen og skal stå klar den 5. juni. Til den tid behøver man ikke længere at tage til forlystelsesparken Lisaberg i Sverige eller Tusindefryd i Norge for at sætte sig i en Launch Coaster.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hej Jan Olsen. Oplysningerne om bilernes acceleration er taget fra pressematerialet fra Fårup Sommerland og krydstjekket med diverse oplysninger på nettet. Men som det fremgår af dit link vil F1-biler fra 2006 kunne accelerere fra 0 til 100 på cirka 2 sekunder, altså lige så hurtigt som Fårup Lynet. Så vidt jeg kan se er de 3,4 sekunder udtryk for accelerationen hos ældre F1-biler, men på McLarens hjemmeside kan man finde flere oplysninger om de forskellige F1-bilers egenskaber.
http://www.mclarenautomotive.com/cars/inde...
MVH Thomas Djursing

  • 0
  • 0

Rent bortset fra at man som journalist på Ingeniøren burde vide at tyngdeaccelerationen forkortes g og ikke G (det gravitaionskonstanten), så er 0-80 km/h mindre end 1½ g.

Simpel folkeskolefysik og lidt hovedregning giver 30 m/s = 108 km/h efter 2 s ved 1½ g.

  • 0
  • 0