Fortidens Ellert lever videre som tysk Cityel
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Fortidens Ellert lever videre som tysk Cityel

I dag hedder den gamle Ellert Cityel og produceres i Sydtyskland ikke langt fra Würzburg. Men den danske arv er ikke til at tage fejl af. Designet er stadig lettere futuristisk med den badekarslignende underdel og den store glaskuppel til at skærme for regn og blæst. De tre hjul er også bibeholdt, så alt i alt kan det være svært at se forskel på en gammel model fra 1980'erne og en spritny fra producenten Citycom AG.

Cityel er altså hverken ny eller særlig innovativ - heller ikke i den tyske version. Bilen bærer rundt på en tung og til tider temmelig negativ arv, fra dengang den blev udråbt som fremtidens køretøj, for tiden har vist, at det blev den ikke. Men faktum er, at det er den eneste elbil, som almindelige danskere kan købe og bruge til daglig transport.

Økonomi og miljø rykker$subt_off$

Når Cityel alligevel importeres til det danske marked, skyldes det to helt afgørende faktorer: økonomi og miljø.

Med hensyn til økonomien hælder det til den tunge side, at modellen i basispris koster mellem 60.000 og 70.000 kr., alt efter hvor hurtig den skal kunne køre, og hvor meget ekstraudstyr der skal installeres.

Det bedste salgsargument til at opveje nedsvælgelsen af dén kamel er prisen pr. kørt km. Her reklamerer importøren med fem kr. pr. 100 km, hvilket skyldes, at bilen under optimale forhold kan køre 100 km på mellem 3 og 5 kWh. Dog må man forvente, at forbruget stiger noget, hvis en eller flere af de andre elektriske installationer er i brug. Ud over den elektriske varmeblæser til at holde forruden dugfri, kan der for eksempel tilkøbes varme i sædet og cd-afspiller.

Hvis de 5 kWh pr. km omregnes til en CO2-emission (400 g/produceret kWh plus ti pct. transporttab, beregnet i 2004-tal for det østdanske område), lander CO2-emissionen pr. kørt km på cirka 22 gram. Det er selvfølgelig flot, men også forventeligt for et eldrevet køretøj. Til sammenligning udstøder en Toyota Aygo, der er en af Danmarks mest miljøvenlige benzinbiler, 109 gram CO2/km.

Og så er der parkeringsafgiften, som man sparer. Elbiler parkerer nemlig gratis i de fleste storbyer, bl.a. København og Frederiksberg, og det er jo ikke at foragte i en travl hverdag.

Lille og relativ hurtig$subt_off$

Siden ur-Ellerten i 1985 blev præsenteret for første gang på "Biler i Bella", er der sket en hel del tekniske forbedringer. Rækkevidden er i dag cirka 60 km. Hastigheden er også blevet forøget, så bilen nu fås i udgaver med en tophastighed på helt op til 70 km/h. Den model, Ingeniøren lånte, har en officiel tophastighed på 57 km/h, hvilket føltes fuldt tilstrækkeligt for så lille et køretøj.

Den er også udstyret med et lærreds-"tag", som med et snuptag kan fjernes på en herlig solskinsdag. Hvis man har planer om at køre det meste af året, kræver bilen den rette påklædning, da vinden piber ind ad alle sprækker. Til gengæld er der varme i sædet, men det trækker naturligvis ned for rækkevidden på ens køreture.

En tur op og ned ad Strandvejen nord for København er intet problem. Optrækket er fint, og da hastighedsgrænsen er 60 km/h det meste af vejen, føler man sig på ingen måde til gene for resten af trafikken. Eneste ubehagelige tilfælde er et lyskryds i Hellerup, hvor en Porsche Cayenne og Tømrermester Svendsen i en kassevogn ikke lige får kigget ned på vejbanen, hvor elbil og fører kommer glidende. Der sker ikke noget, men faktum er, at Cityel er let at overse i trafikken. Sidespejlene er mildt sagt uanvendelige, men den karakteristiske glaskuppel gør, at det er nemt at orientere sig, når man kigger bagud.

Cityel trives i storbyen. Myldretid i København føles ikke som noget problem, for trafikken er aldrig hurtigere, end at elbilen sagtens kan følge med. Man bryder heller ikke færdselsloven ved at tage motorvejen i sin Cityel, men det kan ikke anbefales.

Tvivlsom komfort$subt_off$

Hvis der skal spares energi til transport, er en lav egenvægt af køretøjet helt afgørende. Men det kommer let til at gå ud over komforten. På det punkt kan man virkelig mærke, at vi taler om teknologi med rod i 80'erne. Det føles nærmest, som om affjedringen alene udgøres af puderne i sædet.

Især den ringe asfaltkvalitet i indre København er noget af en prøvelse. Hver eneste lille reparation - eller mangel på samme - slår ubarmhjertigt op gennem undervognen og direkte ind i kroppen. Importøren oplyser dog, at man kan forbedre komforten væsentligt ved at tage lidt luft ud af hjulene. Prisen man betaler er dog en kortere rækkevidde.

Sikkerhed har tidligere været en akilleshæl for Cityel, men med vanlig tysk grundighed er den nu blevet crashtestet med et resultatet, som gør, at producenten tør sammenligne den med "millioner af andre små biler". I dag udgøres sikkerhedsforanstaltningerne bl.a. af en stål/aluminiums-konstruktion rundt om føreren. Selve skallen skulle også være forbedret i form at en ny sandwich-konstruktion af forskellige plasttyper.

På bagsædet er der plads til et enkelt barn eller dagens indkøb - barn og købmandsvarer må dog højst veje 36 kg tilsammen.

God til de få$subt_off$

Hvad kan man så bruge en Cityel til? Transport af én person fra A til B! Men det kræver, at man er villig til at gå på kompromis med en række afgørende faktorer: hastighed, rækkevidde, komfort og rummelighed. Som tak for det får man et miljøvenligt køretøj med meget lave driftsomkostninger.

Men hvis vi kigger bare nogle år fremad, kan vi konstatere, at Cityel bygger på fortidens teknologi, selv om der foregår test hos producenten med lithiumion-batterier, hvilket skulle forøge rækkevidden til 120 km. De store bilproducenter begynder at rykke på sig, og de sigter mod anvendelige hybridbiler og plug-ins, som er til gavn for mennesker med kørselsbehov, som kun en rigtig bil kan leve op til. u

Læs mere på nettet:

Cityel

kortlink.dk/3zqq

Cityels danske importør

kortlink.dk/3zqh

Ellertforum

kortlink.dk/3zqm

Ellert-info

kortlink.dk/3zqp

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten