Forsvundet ubåd sejler uden AIS-sender om bord
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Forsvundet ubåd sejler uden AIS-sender om bord

Opdatering: Efter redaktionens slutning har Københavns Politi oplyst, at Peter Madsen er sigtet for drab. Vi dækker som udgangspunkt ikke sagen de kommende dage. Meddelelse kan kan læses HER.

Mens militære ubåde er underlagt krav om at være udstyret med AIS-transpondere, der gør det muligt at følge deres færd, har Peters Madsens hjemmebyggede ubåd ikke en transponder om bord. Det oplyser Forsvarets vagtholdsleder, Ole Theill Sørensen, som leder efterforskningen.

»Vi ved, at ubåden i hvert fald ikke har haft en tændt AIS-transponder. Ifølge vores oplysninger er det relativt begrænset, hvad ubåden har om bord af nødudstyr. Det vil sige hverken en transponder eller en nødsender, der kan sendes op fra ubåden,« siger han.

Ubåden blev meldt savnet klokken 02:30 i nat, efter at en journalist, som var om bord sammen med Peter Madsen, ikke var vendt hjem. Forsvaret søger på nuværende tidspunkt med patrulje-, rednings- og marinevandsfartøjer samt to redningshelikoptere.

Ikke krav til civile ubåde

»Der er ikke krav om, at ubåde skal have en transponder om bord. Der findes i det hele taget ikke noget normalt inden for civile, hjemmelavede ubåde. For militære ubåde er der krav om AIS-transponder, men ubåden her er jo lidt af et pionerprojekt. Selv på verdensplan er antallet af hjemmebyggede ubåde stærkt begrænset,« siger Ole Theill Sørensen.

Han oplyser også, at Forsvaret ikke siden i morges har udvidet eftersøgningsområdet, som dækker området uden for Københavns Havn og omkring Middelgrundsfortet. Eftersøgningen er nu overgået til at også at omfatte sonar for at afdække undergrunden. Ubåden sejlede fra Københavns Havn klokken 20:30 og er muligvis set i overfladen omkring Drogden Fyr ved Amager.

Der foreligger endnu ikke oplysninger om, at der skulle være foretaget en nødmelding fra ubåden, men det er blevet bekræftet, at Peter Madsen var om bord på Nautilus. Private med sonar er blevet opfordret til at deltage i eftersøgningen, som er rykket ud til Middelgrunden ved Øresund, da Peter Madsen angiveligt havde planlagt at dykke med ubåden der.

Emner : Skibe
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ved man om der bruges hydrofoner i eftersøgningen? Der er vel en god chance for at man banker et signal indefra ubåden, ved en nødsituation.

  • 0
  • 0

AIS virker ikke under vand, så den eneste fordel ved systemet, i denne forbindelse, vil være at have en sidste position, på overfladen.

Det vil kunne indsnævre søgeområdet baseret på ubådens neddykkede rækkevide.

Men da ubåden ikke har AIS er det jo omsonst, at spekulere i det!

  • 4
  • 1

Har båden udslusningsmuligheder? Med de begrænsede vanddybder vi har omkring København burde en fri opstigning være en mulighed også uden forudgående træning.

  • 2
  • 0

Uden at kende farvandet, så forestiller jeg mig at der er så meget støj at det vil være stort set umuligt at lytte sig frem. Trafikken er jo ret tæt i det farvand...

  • 0
  • 0

Jeg troede, at forsvaret helt automatisk holdte øje med hvad der kom og gik i det relativt smalle Øresund, især undervandsbåde.

At man ikke har styr på dette, er måske i sig selv bekymrende,

Måske skulle det danske forsvar tilkalde hjælp fra svenskerne i mens tid er, de har trods alt en del erfaring i at jagte ubåde , og ved måske lige hvad de skal lytte og kigge efter?

  • 3
  • 0

"Mens militære ubåde er underlagt krav om at være udstyret med AIS-transpondere, der gør det muligt at følge deres færd, har Peters Madsens hjemmebyggede ubåd ikke en transponder om bord.

Det oplyser Forsvarets vagtholdsleder, Ole Theill Sørensen, som leder efterforskningen."

Jeg vil gerne påpege, at kravet om tændt AIS-transponder for militære fartøjer kun gælder i Dansk farvand. Ligesom det for udenlandske militære ubåde er et krav at de skal være uddykket.

Militære skibe er de eneste som har lov til at tænde og slukke samt redigere deres deres AIS-oplysninger som de vil, så længe de er i internationalt farvand. Det vil jo sjældent give mening for et krigsskib at skulle sende sin position offentligt.

For civile skibe siger lovgivningen at alle skibe som opfylder nedenstående krav skal have AIS klasse A.

  • Alle skibe over 300 bruttotons
  • Alle passagerskibe
  • Alle fiskeskibe over 15 meters længde (EU-regler)

Hvis ikke fartøjet opfylder disse krav, er det valgfrit om der bruges AIS. Her vælger mange at bruge AIS klasse B, som ikke sender positionen så ofte som klasse A.

  • 3
  • 0

Dejligt at de er fundet i god behold!

Jeg læste en artikel hvor en ven af Peter havde udtalt sig om sikkerheden og at det var noget af det der var højest vægtet og dyk ofte var ganske lave - men hvis sikkerheden betyder så meget, så kan man undre sig over manglen på AIS, selv om den ikke er et krav. De kunne jo have fundet dem ganske kort tid efter anmeldelsen var løbet ind og ikke kostet voldsomme summer - flere militære fartøjer, sikkert også nogle civile og 2 redningshelikoptere - var der nu sket noget og de lå på bunden, så havde minutter kunne betyde forskellen imellem liv og død. Hvis det var mit projekt, så var der sikkerhedsudstyr til at fortælle hvor jeg var eller havde været, i tilfælde af jeg lå på bunden og ventede...

  • 0
  • 0

Mads Strauss beskriver kravene for civile skibe.
Der er intet krav for militære skibe, men de vælger oftest at bruge AIS når der ikke er operative krav der forhindre det.

Andre civile skibe, herunder lystbåde (altså den omtalte U-båd) kan benytte AIS, men fravælger det ofte - frihed, vil ikke opvåges, økonomi for anskaffelse, ...... Det er uden reel betydning at der findes type A og B.

Jeg synes alle fartøjer, og især fartøjer i trafikerede farvande, burde anskaffe og benytte AIS - som fundamentalt er sikkerhedsudstyr: det fortæller de store skibe "her er jeg". Hvor en radar kan generes af bølger, måger og dårlig betjening, så er en AIS meget sikker - det er i praksis næsten umulig at overse et andet fartøj.

Man kan så have holdninger for og imod den overvågning som er mulig. Overvågningen har den positive side, at en seneste position kan findes - man behøver ikke ringe hjem "jeg tog på kroen, kommer senere".
Det er naturligvis rigtigt, at der er få nødsituationer / udblevelsessituationer, MEN de som er der koster ganske meget både i tid, penge og stress for familierne. Alene DET berettiger AIS i alle fartøjer.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten