Forsvinder trafikstøjen med elbilerne?

Lasse Drustrup vil gerne vide, om han kan se frem til reduceret trafikstøj, når vi går over til elbiler:

"Hvor stor en del af trafikstøj udgøres af hhv. motorstøj, vindstøj og dækstøj? Jeg bor nær en stærkt trafikeret vej, og vil gerne vide, hvor meget jeg kan forvente støjen mindskes, når vi med tiden går over til elbiler."

Svaret kommer fra FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen:

"Motorstøj fra personbiler er mest dominerende ved lav hastighed og ved acceleration, mens dækstøj mest høres ved højere fart. Vindstøj er stort set kun et fænomen, der kan registreres inde i bilen. For lastbiler kan motorstøj ofte være en meget hørbar støjkilde under alle driftsformer.

Hvis man bor nær en motorvej, vil man næppe kunne høre særlig forskel, hvis alle personbiler blev eldrevne, idet dækstøjen fra elbilerne sammen med motorstøjen fra lastvogne stadig være den mest hørbare.

På en stor indfaldsvej, hvor bilerne kører 70-80 km i timen, vil der være en vis støjreduktion, men mest omkring kryds og andre steder, hvor bilerne accelererer. I en lille gade vil forskellen på personbiler med forbrændingsmotor og med elmotor givetvis være ret tydelig. Men ellers skal man tænke på, at støj er noget meget subjektivt, og at en enkelt accelererende lastbil eller et par knallerter kan virke meget mere generende end en mere konstant summen.

Så det samlede svar på dit spørgsmål er, at du næppe vil mærke den helt store forandring, hvis der vel at mærke også kører lastbiler på den vej, du bor ud til. Og så skal du også vide, at der formentlig vil gå op mod 20 år, før en væsentlig andel af bilerne vil være elektriske. Indtil da vil du slet ikke kunne registrere nogen ændringer.

En lille sidste opmuntring kan dog være, at der er opnået store resultater ved at ændre asfalttypen til en mere støjsvag type. Her er der mulighed for at opnå øjeblikkelige forandringer fra det øjeblik den nye asfalt pålægges vejen. Et eksempel herpå er Motorring 3 ved København."

Dokumentation

Læs og stil spørgsmål til Scientariet

Spørg fagfolket

Du kan spørge om alt inden for teknologi og naturvidenskab. Redaktionen udvælger indsendte spørgsmål og finder den bedste ekspert til at svare – eller sender spørgsmålet videre til vores kloge læsere. Klik her for at stille dit spørgsmål til fagfolket.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man kan jo undre sig over, hvorfor det er tilladt knallerter i den ene ende og lastbiler i den anden ende at larme så meget mere end personbiler. Det kan næppe være et teknisk problem at dæmpe motorlyden fra små hhv. store motorer?

  • 0
  • 0

De hjul, der bærer RUF bilen på sin monorail er glatte hjul med lav rullemodstand og lav støj. Det er muligt på grund af det særlige drivsystem hvor drivhjulene opnår den nødvendige friktion ved at klemme om skinnen. Ydermere er alle skinnehjulene skærmet fra omgivelserne ved hjælp af chassiset hvor lyddæmpende overflader kan reducere den i forvejen lave støj. En bil er nødt til at have friktion hele tiden for nårsomhelst at kunne styre og bremse. Det betyder at dækstøjen vil være der hele tiden. Hjulene er også hele tiden synlige og udstråler støj uhindret. En almindelig elbil er typisk tungere på grund af batterierne og har derfor større rullemodstand og formentlig også mere støj.

RUF kører kun langsomt på vejene (typisk 2-3 km).

  • 0
  • 0

Som Svend Grønlund rigtigt skriver. HVORFOR ER DET TILLADT FOR LASTBILER OG 2-HJULEDE SMÅ KØRETØJER AT LARME SÅ VOLDSOMT??? Vi er jo mange som har kørt på den næsten lydløse knallert der hed VELO SOLEX . Her savner vi virkelig indgreb fra lovgiverne. Teknologisk er det ikke noget problem . Boe Jørgensen

  • 0
  • 0

Man kan jo undre sig over, hvorfor det er tilladt knallerter i den ene ende og lastbiler i den anden ende at larme så meget mere end personbiler.

At knallerter larmer vildt meget i forhold til det nødvendige er nok mest af hensyn til førerens ego, piben til udstødningen ligger og ruster ude i redskabsskuret, og politiet er ligeglade med så små detaljer.

Den mest irriterende støj kommer fra evigt accelererende og gearskiftende motorcykler, det varer desværre ikke så længe før de kommer ud af deres hi, ved at stille sig på en motorvejsbro kan man konstatere at der er mange motorcykler man slet ikke kan høre, og endelig er der også motorcykler med en behagelig dyb buldren, det lyder ligefrem fedt når der kommer en større gruppe af dem.

Efter de alt overdøvende motorcykler er der lastbiler som lige skal teste om rumlestriberne nu også virker på denne strækning, det irriterer nok mest fordi man ved det er unødvendigt, dernæst flagrende plastic over tagbagage.

Alt i alt er det kun ved det jeg vil kalde misbrug, at det er motoren der generer, problemet er dækstøj, og den hænger nøje sammen med asfalten og hastigheden, el og hybridbiler vil hvis de kører lige så hurtigt som den nuværende trafik ikke støje mindre, det vil også altid være de 2% af trafikken der støjer mest der sætter støjniveauet.

Mine synspunkter er på støjen bag en motorvejsvold, der vil helt sikkert være gevinster på støjen for dem der bor hvor forretningerne får varer, taxaholdepladser, busstoppesteder og i nærheden af lyskryds, og mon det vil være særlig sjovt at køre dørtræk i ude i villa områderne når der næsten ikke er lyd på, nej el-biler opfordrer i sig selv til en anden kørestil.

  • 0
  • 0

[quote]Her savner vi virkelig indgreb fra lovgiverne.

Loven er på plads, der er nøje regler for hvor mange dB et køretøj må støje. Det kniber med at håndhæve loven, for politiet prioriterer mordere, røvere og fartsyndere højere.[/quote]

Mon dog? Det vrimler med fartsyndere.

Det er "timevis" siden jeg sidst så en pilitimand eller -bil på vejene. Jeg fornemmer, at de prioriterer papirarbejde, mordere, røvere mest - og i den rækkefølge. Men jeg kan jo tage fejl.

  • Søren
  • 0
  • 0

Helt rigtigt. Når jeg om sommeren kører på min velosolex (nyistandsat) kan jeg høre fuglene. Iøvrigt så kom til Svaneke den 25 juni til velosolex rally, Her er mindst 25 veloer på vejene, anført af Søren Piilmark.

  • 0
  • 0

Man kan jo undre sig over, hvorfor det er tilladt knallerter i den ene ende og lastbiler i den anden ende at larme så meget mere end personbiler.

Knallerter larmer ikke mere end biler, med mindre lyddæmperen ikke er intakt. De har mig bekendt samme støjgrænse for motorstøj, målt ud for udstødningen, som biler.

Men de generer så lidt dækstøj at denne ikke kan overdøve motoren, som biler gør.

Idet dækstøjen overdøver motorstøjen på bilen, er det jo indlysende at bilen støjer mest, når motorstøjen grundlæggende er på samme niveau for begge typer køretøj.

  • 0
  • 0

Jeg er uenig i en del af svaret fra Søren W. Rasmussen.

Jeg har selv gennem en årrække testet og tunet biler på rullefeldt, hvilket bl.a. har givet mig denne erfaring:

Da det foregår i et lukket rum indendørs, hvor man er nødt til at lukke for porten, ad hensyn til støjgenerne for de nærmeste beboere, oplever man hvor infernalsk dækstøj er sammenlignet med motorstøj.

Det er eksempelvis ikke noget voldsomt højt støjniveau, når man gasser en normal bilmotor i frigear op inde på værkstedet, selvom det naturligvis larmer.

Rigtig larm oplever man først når hjulene begynder at rulle på rullerne, og den stiger naturligvis proportionalt med hjulenes omdrejningstal. Dette slipper man ikke uskadt fra ret længe uden høreværn!

Det er hverken svært eller tidskrævende at indstille fuldgassystemet, Det kræver blot nogle få accelerationer i højgear, hvor man accelererer til max rpm med speederen i bund. Det larmer naturligvis mere end noget andet, men man kan sidde inde i bilen imens, og man skal blot aflæse gastestere of dynamometer imens.

Noget sværere er det at indstille mellemlastområdet optimalt. Her skal køres i længere perioder i jævnt konstant rpm og relativt lav rullehastighed, og det er nødvendigt at lytte til motorgang og evt tændingsbanken imens, da det er i dette område man tilstræber at føde bilen så magert som muligt, med mindst muligt tab af moment og omdrejningsrespons.

Med denne erfaring ved jeg at en bil med bare 50 km/t, genererer betydeligt mere dækstøj end motorstøj - også selvom der accelereres forbi de 50 km/t.

Dette endda selvom rullerne er af stål med glat overflade, og kun to ud af fire hjul ruller på disse.

Dæk støjer betydeligt mere mod asfalt pga ruheden. Jo mere ru, jo mere støj. Det erfarer vi alle, hver gang vejen skifter fra en type asfaltbelægning til en anden med større ruhed.

  • 0
  • 0

Knallerter larmer ikke mere end biler, med mindre lyddæmperen ikke er intakt.

Nu er det jo en del af førerens ego at lyddæmperen ikke er intakt. Fuldstændigt som nødvendigheden af at motorcykler skal have masser af gas mens der foregår et gearskifte. Generelt proportionalt med lydniveauet på det enkelt køretøj, det er nok bare en del af det image der forsøges opnået.

Men fair nok, det er jo nok en livsstil at stille sin egen fornøjelse bedst ved at genere andre mest muligt. At tro at lovgivning gør noget ved det er pænt naivt, for alle motorcykler og biler af den kaliber har netop "synskittet" liggende klar hjemme i garagen. Og en synsindkaldelse fra ordensmagten afstiver kun ego'et endnu mere.

Vi får se, for teknisk set burde el-scootere være noget af det første til at slå igennem da rækkevidde-issues er løst på dem. Men lur mig om ikke de fejler indtil de får indrettet en eller anden form for gejl der kan kompensere "brian" for den manglende larm.

  • 0
  • 0

hvornår er der nogen der forstår at morderne knallerter ikke har en udstødnings pibe. De består af en effekt potte der skaber den rette resonans i forhold til slaglængde, kubikcentimeter på cylinder og luft indsugningen. Udover effektpotten er den en dæmpende del, det hele er "fittet" i det samme rør, (2-takt)

Grunden til så mange knallerter larmer er pga. begrænsninger i gear variator, de begrænsninger får motoren til at køre med urealistisk høje omdrejninger i forhold til fart. Og så det faktum at en udstødning produceret så billigt begynder hurtigt at blive porøs og utæt (kan ske på bare et år) hvis knallerten er en "billig" model.

Der er begyndt at komme en masse knallerter på market som har 4-takt motorer, de køre ved lidt lavere rpm, og her er det mest lyden af ventiler og knaster man høre. Når de har fået fjernet begrænsningen i gear variator komme omdrejningerne også til at falde ned på et nivaue der er mere acceptabelt og passende til farten.

Til sidst er der de elektriske knallerter, der er kommet modeller frem med litium batterier og med rækkevidder på over 60 km pr. opladning. Lade tiden på en knallert med litium er ca. 3 til 5 timer afhænigt af ladesystem og batterier.

Så jeg vil gerne slå fast at der ikke er nogle (udover spejlblanke brian typer) der med vilje gør at deres knallerter larmer, udstødningen bliver altså bare hullet på rekordt tid :-( De fleste der skifter køber udstødninger til små 500 kr, hvor at der findes kvalitets modeller op til omkring 5000 kr, så man får hvad man betaler for!

  • 0
  • 0

[quote]Her savner vi virkelig indgreb fra lovgiverne.

Loven er på plads, der er nøje regler for hvor mange dB et køretøj må støje. Det kniber med at håndhæve loven, for politiet prioriterer mordere, røvere og fartsyndere højere.[/quote]

Støjen fra det enkelte køretøj er lovbestemt via typegodkendelsen. Dvs. der er ikke en fast dB(a) grænse for motorcykler, knallerter, biler. Der er en speciel grænse for en Harley model xyz, og en anden for en Vespa 123. Der findes enkelte køretøjer der er godkendt til støj over 100 dB(a). Dette er det glade vandvid. Det bliver først lavet om, når der er en der har for mange penge, der køber en sådan støjgenerator og begynder lovligt at køre lange ture kl 0330 i de kvarterer hvor politikerne bor. Det kunne med fordel gøres når der er hedebølge og alle vinduer står åbne.

En anden problemstilling der ikke har været nævnt, er frekvensen af støjen. Jo lavere frekvens, des vanskeligere er det at filtrere sig ud af det (støj i indre-by-boliger). Det betyder at Tåbelige-Brian og alle hans ligesindede med store udstødninger måske ikke larmer frygteligt mange dB(a) udenfor, men de larmer til gengæld rigtig mange dB(a) indenfor, hvor støj-glas og fortsatsvinduer ikke har kunne gøre nævneværdig nytte (-er godt klar over der ikke kommer flere dB(a) indenfor, men støjen opleves enorm relativt til den almindelige stilhed indefor).

Vores lovgivning er et håbløst mismask af lapper tilbage fra stavnsbåndets tid. Der er slet ikke taget højde for at vi skal bo tæt sammen. Lovgivningen synes at tage udgangspunkt i den enkeltes ret til at forurene (bilejere, landmænd, sprøjtegidtproducenter, etc.) efter eget behov og ønske, uagtet hvor vedkommende befinder sig. Der er således ikke forskel på om man bor langt ude på landet, eller om man bor på indre nørrebro. Man må i grove træk udlede lige meget støj, partikler, lys, etc.

Hvis man skal dette til livs starter det med lovgivning, suppleret måske med et korps (efter samme model som p-vagter), der udsteder bøder til indehavere af forureningskilder der ikke overholder lov om forurening (støj, partikler, lys, etc.). Det ville regulere adfærd.

  • 0
  • 0

Jeg har sammen med mine naboer overvejet at spænde en stram snor tværs over vejen i ca. 1.4 meters højde og sidde på et par stole og se om Brian nu bryder sig om det når han kommer forbi igen.

Hvad han gør er REN terror, så det må jo bekæmpes med anti-terror, ikke sandt ?

Det er jo så moderne i disse tider...

  • 0
  • 0
  • ret høj. Knallerter der larmer og morgensurhed der vare hele døgnet er typiske alderstegn. Bandbulerne går især på de hurtigtroterende motorer.

Kunne være interessant at lave sammenlignende europæiske og amerikanske undersøgelser på området, da amerikanerne hader omdrejninger over 2500/min i deres motorer.

Foråret står for døren og jeg afventer det sikreste forårstegn, nemlig japanermotorcyklerne der i det fjerne på vej udaf byen får fuld hane med fem-cifrede omdrejningstal. Uhmmm !

Bevars' - smag og behag er forskellig. Jeg har f.eks. ikke V A L G T (!!!) at bo i en storby. Desuden er jeg også kun næsten 56 år.

  • 0
  • 0

Og gør det gerne igen:

Hvad har Brian med sagen at gøre - Det er et udtryk for fordomme og er ret generende at høre den slags.

Lad være at bruge øgenavne, det er urimeligt at tillægge pesonlighedskarakteristika til et navn alene. Minder om den tid, hvor man mente mennesker med bestemt kranieform var laverestående individer og bestemte racer ikke stuerene.

I kan nok regne ud, hvorfor jeg skriver dette :o)

  • 0
  • 0

Hvad har Brian med sagen at gøre (...) I kan nok regne ud, hvorfor jeg skriver dette :o)

Hmmm.... hvilket køretøj ejer du?

Og har du foretaget after-market modifikationer?

  • 0
  • 0

[quote]Hvad har Brian med sagen at gøre (...) I kan nok regne ud, hvorfor jeg skriver dette :o)

Hmmm.... hvilket køretøj ejer du?

Og har du foretaget after-market modifikationer?[/quote]

Selvom vi er ude på kanten af emnet, må jeg byde ind på denne række af fordomme; Ingen under 45 år, politimænd undtaget bruger udtrykket "køretøj" om biler, motorcykler, knallerter og flere andre ting som netop er beskrevet mere præcis med disse betegnelser. Underligt nok at man har trang til at bruge det upræcise udtryk "køretøj". Jeg gentager; Gammelmandsprog !

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten