Forsvarsvirksomheder jubler: Ordrer for milliarder i nye helikoptere

Fire milliarder kroner kommer det til at koste forsvaret - og dermed skatteyderne - at købe ni Seahawk-helikoptere. Men en god del af de penge vil over de kommende år vende tilbage i form af de såkaldte modkøbsaftaler.

Penge, som vil sikre ordrer til danske ingeniørvirksomheder og derfor lander et tørt sted hos mange af selskaberne, der også mærker finanskrisen.

Sådan lyder det fra flere repræsentanter fra den danske forsvarsindustri, efter at det i går kom frem, at forsvaret har valgt MH-60R som afløser for Lynx.

Læs også: Se hvor helikopteren Seahawk får sine vinger

»Der ligger et meget stort potentiale ikke bare hos producenterne Sikorksky og Lockheed, men også hos de mange store virksomheder, der står bag holdet og på den ene eller anden måde er en del af helikopteren,« siger Michael Holm, der er bestyrelsesformand for Forsvars- og Aerospaceforeningen i Danmark, FAD.

Læs også: Forsvaret: Seahawk dyrest, men bedst

Hans egen virksomhed, it-virksomheden Systematic, er allerede langt i forhandlinger om at levere konsoller til det, der kaldes situational awareness.

»Det handler ikke bare om Seahawk. Sikorsky producerer mange helikoptere, så der er gode muligheder. Når det er sagt, er det ikke sådan, at penge bare falder ned fra himlen de næste syv år, fordi der er tale om modkøb. Vi er stadig i konkurrence og skal levere produkter af høj kvalitet,« siger Michael Holm.

Helikopterne sælges af den amerikanske flåde, men leveres af et konsortium, der kaldes Team Seahawk og består af Lockheed Martin og Sikorsky.

Mens førstnævnte i sig selv er verdens største producent af militærudstyr, ejes Sikorsky af United Technologies, som har flere andre store selskaber ind under hatten. Det gælder blandt andre motorproducenten Pratt & Whitney, hvor danske Brüel og Kjær i forvejen sælger avanceret elektronisk måleudstyr.

»Vi forventer at udvide vore eksisterende salg og samtidig sælge nyt udstyr til flere leverandører og projekter,« siger Birger Kriegbaum, der er aerospace defence manager hos Brüel og Kjær og samtidig ansvarlig for offset-programmer.

Læs også: Så er det sikkert: Seahawk afløser Lynx

Den danske ingeniørvirksomhed har i forvejen et tæt samarbejde med Sikorsky Innovations, der er udviklingsafdelingen hos den legendariske helikopterproducent. De bruger blandt andet måleudstyr fra danskerne til at teste deres nye dobbeltrotorer, der bliver et vigtigt element i fremtidens helikoptere.

Ifølge Birger Kriegbaum forventer den danske virksomhed også at sælge måleudstyr til det, der kaldes condition monitoring af gearkasser på helikopterne. Et produkt, man har erfaring med fra europæiske producenter, fortæller han.

Den danske forsvarsindustri er lille, og det bliver svært at omsætte fire milliarder kroner en-til-en. Derfor opererer Erhvervs- og Byggestyrelsen med en mulighed for at tilbyde en nedskrivning med faktor 1-10 alt efter, hvor meget værdi eventuelle ordrer genererer hos de enkelte danske virksomheder.

Modkøbsforpligtelserne er et omdiskuteret fænomen. Forsvaret er helst fri for kravet, da det gør produkterne dyrere, men politikerne ser mere på den omsætning, der lander i danske virksomheder. Hvor meget det bliver, vil vise sig.

Læs også: Rovsing i forhandlinger med Lockheed Martin

Sikkert er det dog, at der kommer ordrer i et eller andet omfang, og dermed job. Som en tommelfingerregel siger man i branchen, at en million kroner i forøget omsætning giver 1- 1,5 nye job alt efter kompleksiteten i det enkelte job.

Jørn Henrik Levy Ramsussen er international direktør i Terma, som alene repræsenterer over halvdelen af den forsvarsrelaterede omsætning i Danmark. Her er forventningen et betydeligt trecifret millionbeløb over de kommende syv-otte år og adskillige nye medarbejdere - både ingeniører og specialiserede produktionsfolk.

»Vi havde første møde med Sikorksy for fem år siden. Nu skal vi til at høste frugterne af det arbejde,« siger Jørn Henrik Levy Rasmussen

For Terma går forventningerne især på produktion af kompositstrukturdele til helikoptere, hvor virksomheden forventer at udnytte den viden, man har fået fra F-35-programmet. Samtidig ser Levy Rasmussen et stort potentiale inden for elektronik som strømforsyninger.

Læs også: Norsk frustration over helikopterbestilling: Overvejer skift til Seahawk

Endelig er der store forventninger til Termas selvbeskyttelsessystemer, der allerede flyver på helikoptere fra Boeing samt en lang række fastvingefly. Hvor meget det kan blive til, afhænger af de kommende forhandlinger med Sikorsky og deres kunder, der skal have udstyret monteret.

»Vi er meget optimistiske og ser et godt match mellem vores produkter og Sikorskys række af helikoptere. Vi forventer, at de første kontrakter lander i løbet af 2013,« siger Jørn Henrik Levy Rasmussen.

Også set med branchens øjne, er der optimisme at spå, efter at flere selskaber har brugt energi på at positionere sig over for flere potentielle leverandører under den årelange konkurrence.

FAD-formand Michael Holm siger, at begge amerikanske selskaber har en god historik, når det kommet til at efterleve deres modkøbsforpligtigelser i Danmark. Et synspunkt, der i øvrigt bekræftes af Erhvervs- og Byggestyrelsen.

»Vi vil formentlig se mange langsigtede projekter sammen med underleverandører til producenterne og i andre divisioner. Det ser interessant ud,« lyder det fra Michael Holm.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg tror og mener at nogen får et chock, da der netop blev nævnt -for -et stykke tid siden, 0 modkøbsordrer da det var U.S Navy som var sælger

mvh Tom.P

  • 0
  • 0

hvordan hænger modkøbsordrer sammen???

Hvis DK køber for 4mia isenkram hos en leverandør, hvordan kan denne leverandør så tjene penge, hvis de også skal købe for 4mia isenkram hos danske underleverandører?

  • 0
  • 0

Glem ikke at de jobs som bliver genereret i forbindelse med modkøbet igen giver penge tilbage i statskassen. Hvis det var udenlandske virksomheder der skulle levere de dele så vi nok ikke meget til de penge igen. Det er betalingsbalancen det handler om.

  • 0
  • 0

Endeligt! Uagtet forsvaret har haft princippet om at købe Military-Commercial of the Shelf i mininum 15 år, er det først nu man i ramme af et stort (dyrt) projekt følger princippet. Håber man applikerer princippet på "afløseren for F-16" og ikke kaster sig ud i et udviklingsprojekt, hvor prissedlen som tommelfinger regel skal ganges med 2, uagtet hvor kritisk man prissætter systemet indledningsvist.

  • 0
  • 0

Jeg tror og mener at nogen får et chock, da der netop blev nævnt -for -et stykke tid siden, 0 modkøbsordrer da det var U.S Navy som var sælger

mvh Tom.P

Du tror og mener vist forkert Tom... aktstykketeksten der lige er kommet viser tydeligt det modsatte af hvad du siger....

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten