Forsvarsministeriet genstarter konkurrencen om indkøb af nye kampfly

Efter tre års pause sætter Forsvarsministeriet atter gang i købsprocessen for nye kampfly til det danske forsvar.

I kulissen har processen mere eller mindre været i gang et stykke tid, blandt andet var forsvaret på besøg hos to potentielle leverandører i USA i efteråret, og der er også udnævnt en ny chef for projektkontoret.

Men med udmeldingen er der altså trykket på den officielle knap, der sætter gang i hele indkøbsprocessen med at finde en afløser for de aldrende F-16-fly. Et køb, der vil ende i et trecifret milliardbeløb over flyenes levetid, og som vil påvirke hele forsvarets budget kraftigt i årtier frem.

Beslutningen er politisk og blev truffet på et møde i forligskredsen onsdag. Her blev forsvarsordførerne også enige om at lade det europæisk udviklede kampfly Eurofighter Typhoon komme tilbage i konkurrencen. Eurofighter trak sig i december 2007 fra den danske og norske konkurrence, da man mente, at det amerikanske F-35 blev favoriseret.

Den fælleseuropæiske producent igen sin interesse i at vende tilbage i juni 2010. Det skete i et interview her i Ingeniøren med konsortiets administrerende direktør, Enzo Casolini, hvor blandt andet udviklingsproblemer for F-35 Joint Strike Fighter gav München-koncernen mod på at forsøge sig igen.

»Nu er situationen anderledes, og derfor er vi i konsortiet meget interesseret i Danmark,« sagde Enzo Casolini tilbage 2010.

Eurofighters genindtræden er på mange måder kontroversiel, dels fordi man forlod den danske konkurrence i 2007, dels fordi de tre øvrige kandidater har brugt ressourcer gennem på tre år på projektet, mens den europæiske kandidat har stået udenfor. Samtidig vil Eurofighter trods rygter om en høj pris være en relativt stærk kandidat, fordi flyet bruges af den nære Nato-allierede Storbritannien samt Tyskland, der er det vigtigste danske eksportmarked.

Illustration: Kevin Flynn/Imaging Services STL, The Boeing

Eurofighters indtræden har da også været undersøgt af Kammeradvokaten, der ikke har villet forholde sig officielt til analysen på grund af tavshedspligt.

Forsvarsministeriet oplyser dog torsdag morgen, at der ikke er fundet hverken juridiske eller evalueringsmæssige forhold, som har givet anledning til indsigelser mod et gensyn til den europæiske kandidat. Derfor blev politikerne enige om at lade Eurofighter komme tilbage.

Konkurrencen om at afløse F-16 blev sat på standby i april 2010, men ifølge den nye forsvarsaftale skal der være truffet typevalg inden sommer 2015. Når der samtidig skal være tid til politiske forhandlinger, betyder det, at Forsvarsministeriet skal være klar med sin anbefaling omkring årsskiftet 2014/2015.

De øvrige kandidater er, som sidst vi omtalte projektet, F-35 fra Lockheed Martin m.fl, Boeing Super Hornet og Saabs Gripen Next Generation.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg håber man beslutter noget fornuftigt, men der er vist meget mere tale om handelsrelationer end om kampfly. Personlig håber jeg de vælger nogle der ikke larmer for meget, men det er nok mest fordi jeg bor i indflyvningszonen :-)

  • 7
  • 1

Siden man ønsker at starte konkurrencen, er F35 så blevet klar til at flyve??

Vælg nu noget europæisk eller noget der kan flyve i forvejen uden at piloterne besvimer. Men for Guds skyld ikke noget nyt eksperimentalt, som F35.

  • 8
  • 2

Kan man ikke bare vente lidt længere, måske i stedet holde lidt øje med udviklingen inden for ubemandede droner?

  • 1
  • 0

“Eurofighters genindtræden er på mange måder kontroversiel”. Hvordan kan det være kontroversielt at Eurofighter genindtræder? Det er da mere kontroversielt at de danske politikere og de danske forsvar klart favoriserer en leverandør og giver denne leverandør specielle fordelagtige betingelser, betingelser som de andre leverandører ikke kan få.

  • 9
  • 1

I et format der får IC4 til at blegne. "omkring" en Mia stykket er, selv om de så skulle vise sig at flyve perfekt, et latterligt beløb. Flere kilder påstår at der er bygget langt over 100. Er det tilfældet, er der under 1/3 der kan komme i luften.

  • 0
  • 0

Det kunne være interessant om en kombination blev valgt. For eksempel grippen eller super hornet sammen F35. Hver flytype har sine fordele og ulemper. Måske F35 ikke er helt så god til arktiske missioner som et gammelt flådedesign er?

  • 0
  • 1

Griben og Sverige kan jeg bedst lide - største fordel synes jeg er at risikoen for størstedelen tages af Saab! (og så ellers også lav pris og driftomkostninger). Schweiz har valgt dem og fået en ret fin deal. F35 har problemet at prisen er ukendt eller ihvertfald utrolig usikker - og vi vil ligge med størstedelen af risikoen - ala IC4...

  • 2
  • 1

Det enda som hindrar ett köp av det bästa planet "Gripen" är den amerikanska kongressen - om man väljer att lägga ned hela projektet har säkert Boeing något spännande i ryggsäcken som plötsligt gör planet till det bästa världen och som därför är som klippt och skuret för den lilla nordiska supermakten Danmark. Ofattbart när det allra bästa planet (Gripen) finns bara på andra sidan Öresund

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten