Forsvarsministeren udskyder igen køb af kampfly
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Forsvarsministeren udskyder igen køb af kampfly

Forsvarsminister Peter Christensen (V) har meldt ud, at han ikke når at blive færdig med beslutningsgrundlaget for nye flykøb til januar, som tidligere planlagt. Der går altså endnu et par måneder, før det afgøres, hvilket fly der skal erstatte F16-flåden.

Den overraskende udmelding skyldes besvær med at få regnskabet bag indkøbene af de 30 fly til at gå op.

»Jeg har efter samrådet kunnet konstatere, at der er behov for yderligere tid til at konsolidere beslutningsgrundlaget. Det er således nu forventningen, at beslutningsgrundlaget vil kunne offentliggøres i løbet af foråret 2016«, skriver ministeren i dag i et kortfattet svar til forsvarsudvalget.

Oprindeligt var det ministerens plan at have fly-forarbejdet klar før jul. Det er siden udskudt til januar, og nu går der altså yderligere et par måneder.

Finansieringen halter og tiden skrider

Ifølge Politiken er Finansministeret tilbageholdende med flere penge til flykøb i en tid med ekstra udgifter til flygtninge-situationen, bebudede skattelettelser til foråret og manglende udsigt til et forhøjet forsvarsbudget.

Læs også: Prisen på danske kampfly kan stige med 200 millioner

Samtidig er ministeriet fast besluttet på at få forhandlingerne om de nye fly overstået inden for de to kommende forsvarsforlig. Det sætter den nedsatte styregruppe under tidspres, især da det hele falder sammen med indsættelsen af ministeriets midlertidige departementschef, Thomas Ahrenkiel, der nu skal sættes ind i styregruppens arbejde.

Oprindeligt var der sat to år af til kontraktforhandlinger med vinderen af kampfly-konkurencen. Hver udsættelse af forløbet betyder mindre tid til købsforhandlinger.

Læs også: Kovending: Forsvarsminister vil offentliggøre kampfly-rapporter forud for køb

Hidtil har styregruppens favoritfly heddet F 35, som ud af de tre kandidater er det dyreste fly i anskaffelse og drift. Går man ned i antal fly, må Forsvaret skære på de opgaver, som de 30 F-16 fly i dag varetager i dansk og udenlandsk luftrum.

De sidste eksemplarer af de nye fly skal være leveret ved udgangen af 2024.

Før Folketinget vælger erstatning for de danske F-16-jagere, vil regeringen lægge alle overvejelser bag indkøbene frem for offentligheden, har forsvarsminister Peter Christensen tidligere lovet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er det ikke på tide den samlede danske politiker stand lægger den danske udenrigsdoktrin, om aktivisme på alverdens slagmarker på hylden ?

Der er ikke råd til den form for udenrigspolitik, og det er tvivlsomt om den virker.
Se det nu i øjnene, så vi kan komme videre. Det er ingen skam at ændre holdning så realisme og ide harmonere med hinanden.
Det er ikke realistisk at DK de næste år skal finde massive økonomiske midler til at finansiere fly, og andet materiel samtidig med at der skal spares på forsvarsbudgettet - det hænger bare ikke sammen.
- Vi har en ide om at DK skal være med i forreste line når der skal smides bomber og ryddes terror huler, til den opgave er kun det bedste godt nok. Men det er bare for dyrt, med mindre vi er villige til at lade det gå ud over andre velfærdsområder.

Hvorfor er det så svært at indse at dansk aktivisme er for dyr en politik for det samlede statsbudget ?

  • 4
  • 6

Den overraskende udmelding skyldes besvær med at få regnskabet bag indkøbene af de 30 nye jagerfly til at gå op.

og

Hidtil har styregruppens favoritflyet heddet F 35, som er det dyreste fly i anskaffelsespris og formentlig også i drift ud af de i alt fire fly gruppen har haft i betragtning

Hvad med bare at erkende at F35 er for dyr og ringe til SAAB

  • 14
  • 1

Hvad med bare at erkende at F35 er for dyr og ringe til SAAB

Hvis vi gør det bliver Løkke jo ikke inviteret på kaffe i det Hvide Hus!!!!

Jeg tror ikke, at dette indkøb kun er styret af hvad der er bedst for Flyvevåbnet, og de opgaver de skal løse, men også langt hen af vejen af hvordan vi bedst kan vise "storebror" USA at vi holder med dem.

Derfor vil det stadig ikke undre mig hvis vi vælger F-35 - om ikke andet så for at gøre USA glad. Mit umiddelbare bud på et andet valg er F/A-18 E/F Super Hornet - den er jo også amerikansk, og selv om de nok ikke bliver helt så glad for at vi køber den, i forhold til F-35, så er de nok gladere for det end hvis vi køber Eurofighteren.

  • 14
  • 2

Det viser med al tydelighed, at F-35 er valgt og har været det længe. De mangler pengene til at købe det antal fly som behøves og vil man ikke gå på kompromis der, så venter politiske forhandlinger for at skaffe flere penge eller ændre udenrigspolitisk engagement. Det kunne også være regeringen kunne indgå en stude politisk forhandling med Lockheed Martin om billigere (på papiret) indkøbspris og så få de endelige regninger over flere perioder. Dermed kunne det virke som om prisen for indkøb blev overholdt, men at reservedele fremover bare koster det dobbelte af spidsen på en jetjager. Dermed kunne sikres en længere afbetaling. Dette kommer dog til at være en politisk beslutning der kan have store konsekvenser for ens embede og karriere. Det bedre ville være at købe indenfor EU pga. pris, vedligehold, uddannelse, styrke forholdet indenfor EU, især efter afstemningen. USA klarer sig nok uden vores engagement i deres kassebeholdning.

  • 8
  • 0

Nu må de da snart få taget den beslutning. Ellers ender Danmark med en periode hvor vi ingen kampfly kapacitet har.

Til sammenligning er de første 2 nye norske F-35 rullet af samlebåndet og den første norske pilot har været på vingerne. 2-3 andre norske piloter er allerede startet omskolingen. Og de norske F-16 fly som det nye fly skal afløse er lige så gamle som de danske F-16 fly.

Så uanset hvilket fly vi vælger, så er det vidst ved at være på tide med en beslutning hvis flyvevåbnet skal have en chance for at indfase det inden F-16 udfases.

  • 4
  • 0

Jeg tror/håber stadig på en leasing-aftale, men i tilfældet F35 er det nok ikke så sandsynligt...

  • 0
  • 0

Vælg nu bare SAAB! Vi har ikke brug for et IC4-tog med vinger (F-35).

  • 6
  • 2