Forsvarskommandoen har fortsat ikke fundet fejlkilde: Kongeskibet prøvesejles torsdag

Illustration: BackyardProductions/Bigstock

Kongeskibet Dannebrog er, siden skibet kom i havn søndag, blevet undersøgt grundigt med henblik på at finde fejlkilden til, at begge motorer på skibet satte ud lørdag.

Men foreløbigt er det ikke lykkedes at finde frem til, hvad der fik motorerne til at sætte ud. Forsvarskommandoen vil gennemføre en testsejlads torsdag, og resultatet heraf vil afgøre, om det bliver muligt for skibet at være en del af H.M. Dronningens besøg på Færøerne og i Grønland.

Det oplyser Forsvarskommandoen i en pressemeddelelse.

Ifølge Forsvarskommandoen har teknikere fra MAN Diesel, Forsvarsministeriets Materiel- og indkøbsstyrelse, 1. Eskadre og skibets egen besætning arbejdet på højtryk for at finde og udbedre fejlen, hvor alle relevante dele nu er renset og efterset, mens enkelte dele er skiftet ud, og skibets brændstof og smøreolie er udskiftet.

Læs også: Kongeskibets motorer satte ud: Godt, det ikke skete i grønlandske eller færøske farvande

»Det er usædvanligt, at begge motorer sætter ud på samme tid. Når det er tilfældet vil mistanken naturligt falde på, at der har været urenheder i brændstoffet eller smøreolien, som så har fået motorerne til at gå i stå. Men det er der ikke umiddelbart noget, der tyder på,« udtaler Gorm Bergqvist, der er chef for Søværnets 1. Eskadre, i pressemeddelelsen og tilføjer:

»Vi er ikke nervøse for, at der er noget grundlæggende galt med motorerne. Dannebrog er et godt skib, og nu er vi klar til at prøve det af. Testsejladsen kommer i første omgang til at foregå i farvandet ud for Frederikshavn. Resultatet af den test kommer så til at afgøre, hvornår Dannebrog igen er klar til at stævne ud.«

Usædvanligt meget røg

Forsvarskommandoen oplyser, at problemerne med Dannebrog blev opdaget, da besætningen kunne se, at der kom »usædvanligt meget røg« fra skorstenen.

»Besætningen konstaterede hurtigt, at det var den ene hovedmotor, der var noget galt med, og den blev stoppet. Skibet fortsatte med den anden hovedmotor, mens der blev arbejdet på at finde ud af, hvad der var galt. Omkring halvanden time senere, kom der igen usædvanligt meget røg fra skorstenen,« hedder det i pressemeddelesen.

»Det blev på dette tidspunkt besluttet, at det ikke var forsvarligt at fortsætte sejladsen. Skibet vendte derfor om og satte kurs mod Frederikshavn. Kort efter blev det vurderet, at yderligere sejlads med den anden hovedmotor ville medføre risiko for yderligere skade på motoren. Den blev derfor også stoppet«.

Læs også: Grønland dropper al fremtidig olieefterforskning

Herefter beordrede Det Nationale Maritime Overvågningscenter fregatten Iver Huitfeldt til at sejle ud til Kongeskibets position, hvorfra fregatten slæbte Kongeskibet Dannebrog mod Flådestation Frederikshavn, så flere teknikere kunne komme til at arbejde på motorerne.

Forsvarskommandoen oplyser videre, at besætningen på Dannebrog under slæbningen foretog nødreparation af den ene hovedmotor ved hjælp af dele fra den anden, så skibet igen kunne sejle for egen kraft.

Det blev dog besluttet ikke at starte motoren igen for ikke at risikere yderligere materielskade.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Forskelle og forandringer (FoF) er en tussegammel teknik til indsnævring af problemer, som ofte kan hjælpe med at spore fejl.

I dette tilfælde ville det nok kunne hjælpe at vide hvad farve røgen havde; hvid, blå eller sort? Det oplyses ikke; så vi læsere må nøjes med at undre os.

Da begge motorer (i følge pressemedelsen) blev stoppet - for at hindre yderligere skade, kan vi nok udelukke, "høj sø" har afbrudt brændstoftilførslen.

Hvis ekadren ikke ved mere end de skriver, bør man nok afholde sig fra længere togter, før fejlen fundet.

Flere oplysninger: (FoF og røgfarve) ville hjælpe!

  • 4
  • 6

Jeg var selv værnepligtig marinesoldat på Dannebrog i '98 og var oppe i skorstenen for at gøre den ren. Måske man har glemt en gast deroppe?

Eller også kunne det være fremmedlegmer i indsugningen til motoren - måske nogen har gemt nogle dåsebajere dér - så motoren soder til efter et stykke tid :)

  • 4
  • 6

Motorerne satte ikke ud. Det er altså sensationsjournalistens trang dramatisering som leder til en aldeles usand overskrift. Motorerne blev stoppet for at undgå motorhaveri efter at der var konstateret misfarvet røg.

  • 37
  • 3

Er det på en eller anden måde muligt at hacke noget ved sådanne maskiner?

Ikke hvis det er den originale maskinkontrol fra 1980.

Omtrent samme hovedmotor som de store miljøskibe, og Frigg Sydfyn. Meget udbredt i danskbyggede skibe af den årgang. Motorfabrikken i Frederikshavn har nok endnu nogle folk der ved hvordan den virke, service er en del af deres foretning.

Vi kan fortsat levere reservedele til Hjejlen, sagde man da jeg var i praktik på Stamholmen i 1989.

  • 13
  • 0

Måske skulle man elektrificere Dannebrog? Jeg har dog ingen anelse om hvor lange ture det gode skib sejler.

De sejler jo af og til til Grønland - og den tur vil man ikke kunne klare på el, med mindre man har en størrer batteripram med på slæb.

Den længste tur Dannebrog har været på, er vist til New York (selvom jeg ikke har kunne finde nogen data om det). Men det er også tæt på grænsen af hvor lang aktionsradius er.

  • 7
  • 0

Den længste tur Dannebrog har været på, er vist til New York (selvom jeg ikke har kunne finde nogen data om det). Men det er også tæt på grænsen af hvor lang aktionsradius er.

Den har også været på de Vestindiske Øer. Aktionsradius er nærmest ubegrænset, man tanker undervejs. Begrænsningen ligger i økonomien og den tid man hartil rådighed. Dannebrog er kun under kommando i perioden maj -september, og så skal man gerne besøge nogledanske havnebyer, hver sommer.

  • 8
  • 0

Det ville være meget let at komme med både kritiske og sarkastiske kommentarer til hele nyhedsformidlingen i denne her sag.

Derfor vil jeg bare konstatere, at teksten under billedet fra maskinrummet i den linkede pressemeddelelse sagtens kunne være udsendt for en uge siden. Men udveksling af uvidenhed var så undgået ! At pressemeddelelsen indledningsvis fortsætter med at tale om "begge motorer sætter ud på samme tid" er øjensynlig det tætteste man kan komme på direkte usandt.

PS: Misinformation og kunstfærdige omskrivninger er øjensynlig i tidens ånd. Jeg har netop haft en personlig konfrontation med IDA Forsikring og emnet.

  • 2
  • 1

Dannebrog er fortsat off Frederikshavn.

Der er 600 sm til Torshavn, dvs. godt 40 timer, så det bliver ikke søndag morgen som andre skriver.

  • 3
  • 0

Intet sted nævnes der misfarvet røg, men derimod usædvanlig meget røg. Hvis der var tale om blå eller hvid røg må man næsten forvente de ville skrive det - og dermed give hint om vand eller olieforbrænding. Så hvis det ikke er brændstofsnask, ja så er det da interessant om den ikke får nok luft.

  • 3
  • 0

Intet sted nævnes der misfarvet røg, men derimod usædvanlig meget røg. Hvis der var tale om blå eller hvid røg må man næsten forvente de ville skrive det - og dermed give hint om vand eller olieforbrænding.

Ja, Thomas. Men "sort" er vist normalt efter motorstart eller opgasning? Men jeg er (undskyld udtrykket) på dybt vand her! Hvorfor jeg greb ud efter klassisk "trouble shooting". Har man skiftet noget i tilførsel af brændstof eller luft? (Jeg går ud fra, at det var det første søværnets personale tænkte på.) Det mystiske er, at vi ikke har hørt noget om prøvesejladsen torsdag.

Det er også uheldigt, når man har to mototorer, at de ikke har adskilte fuel og smørringssystemer. Der er intet, som kan udløse "idérigdom" her, som et uforklaret problem.

  • 0
  • 0

er tilsyneladende stadig på prøvesejlads. Den ligger lige nu tæt NV for Hesselø med kurs mod Ø og en fart på 12,5 knob - indikerende at begge motorer kører.

Mon ikke, den er på vej "hjem" til Holmen?

  • 4
  • 0

Det er også uheldigt, når man har to mototorer, at de ikke har adskilte fuel og smørringssystemer.

Hver motor har sit eget smøresystem, men man tager normalt gasolie fra samme dagtank.

Vand i olien, de har ikke haft det i en sætningstank, simplet

Skibe der sejler på gasolie har normalt ikke en decideret sætlingstank, men man kan dræne dagtanken for kondensvand.

Gasolie er et relativt rent produkt. Skibe der sejler på fuelolie har sætlingstanke. Tung fuelolie, det er rafinaderiaffald.

  • 7
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten