Forsvarets nye Seahawks er på vej i aktion
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Forsvarets nye Seahawks er på vej i aktion

Illustration: René L. Rasmussen

Danmarks første Seahawks gennemgår i disse dage et hårdt program i hænderne på Forsvaret. De første tre helikoptere landede i Danmark i foråret, og de bliver i øjeblikket underkastet de strabadserende SHOL (Ship Helicopter Operating Limits)-tests. Det er dæklandinger i dårligt vejr, som skal vise, præcis hvor meget bølgegang helikopterne kan klare under en landing på et skib.

Flere af de nye helikoptere kommer nemlig til at operere fra inspektionsskibe i Nordatlantens barske forhold omkring Grønland og Færøerne.

Forsvaret har bestilt i alt ni eksemplarer af MH-60R Seahawk, som er en videreudvikling af den kendte amerikanske UH-60 Black Hawk, og Danmark bliver den første europæiske køber af den nye helikopter, der blev færdig­udviklet til U.S. Navy i 2005.

Artiklen fortsætter efter grafikken

Illustration: Forsvaret/MI Grafik

De ni Seahawks skal afløse forsvarets Lynx-helikoptere, som nu har været i tjeneste i 36 år. De nye helikoptere er væsentligt større end forgængerne, så anskaffelsen betyder også, at helidækket på søværnets inspektionsskibe skal udvides.

Fiskeriinspektion og skibsangreb

Seahawk kommer ligesom Lynx til at løse både hjemlige og interna­tionale opgaver, herunder i Arktis. De danske Seahawks bliver særligt konfigureret til eftersøgnings- og redningsoperationer og til såkaldt antioverfladekrigsførelse mod krigsskibe, men opgaverne kommer også til at spænde over farvandsovervågning, fiskeriinspektion, antipirateri-operationer og støtte til landmilitære operationer.

MH-60R Seahawk er egentlig også bygget til at jagte ubåde, men i lyset af Danmarks nedprioritering af ubådsforsvaret, har Folketinget valgt ikke at udstyre de nye helikoptere med sonar til det formål.

Spørgsmålet om sonarkapacitet blev imidlertid aktualiseret igen forrige år af de svenske myndigheders jagt efter en formodet russisk ubåd i den stockholmske skærgård, og regeringspartiet Venstre har siden talt for alligevel at udruste de nye helikoptere til ubådsjagt i forbindelse med det kommende forsvarsforlig.

De sidste seks helikoptere skal leveres løbende frem til sommeren 2018.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvordan tester man egentlig præcis hvor meget bølgegang helikopterne kan klare under en landing på et skib?
Jeg er med på at man nærmer sig grænseværdierne gradvis - men hvad er kriteriet for, at man er nær nok?
Set i relation til konsekvensen ved at komme over grænseværdierne!

  • 5
  • 0