Første jumbojet på biobrændstof

Rolls-Royce, Air New Zealand og Boeing har indgået et samarbejde om at undersøge, hvordan vedvarende energikilder kan bruges i flyindustrien.

I andet halvår af 2008 vil de sende en af Air New Zealands Boeing 747-400 med en Rolls-Royce RB211-524-motor drevet af blanding af biobrændstof og jetbrændstof i luften.

Præcis hvilken brændstof-blanding der skal drive jetmotoren, bliver offentliggjort senere. Boeing undersøger lige nu på verdensplan, hvem der kan levere tilstrækkeligt biobrændstof, der lever op til de strikse luftfartskrav, til både laboratorietest og jetmotor testen.

De tre øvrige motorer på testflyet bliver drevet af traditionel flybrændstof.

Første kommercielle forsøg

Jumbojetten vil højst sandsynligt flyve fra Auckland og bliver første forsøg med et kommercielt fly på biobrændstof. Afprøvningen kommer til at ske under stor sikkerhedsbevågenhed og uden passagerer.

Under forsøgsturen bliver der indsamlet data, der kan bruges til en bredere forståelse af biobrændstoffets muligheder og begrænsninger i flyindustrien. Efter testen vil motoren blive undersøgt, inden den sendes retur til almindelig brug igen.

Målet er, at finde bio-jet-brændstof, der kan benyttes i dagens kommercielle flytyper. Der skal findes et alternativt brændstof, som er bedre økonomisk og miljømæssigt, og som ikke kræver ændringer på flymotorerne eller luftfartens infrastruktur omkring brændstof.

Air New Zealand leverer gerne flere fly til sådanne test og påpeger samtidig, at teknologien udvikler sig så hurtigt, at biobrændstof til passagerfly kan være en realistisk mulighed inden for kortere tid end tidligere antaget.