Første induktions-oplader til elbiler installeret ved Google

Om føje tid behøver de ansatte ved Googles i Californien måske snart ikke længere forbinde kabler, når de skal oplade de små elbiler, der kører rundt ved søgemaskinegigantens hovedkvarter.

Virksomheden Evatran, har installeret en oplader ved Googles hovedkvarter kaldet Plugless Power. Der er tale om den første offentlige installation af systemet, som gør kabler overflødige. Laderen fungerer via elektrisk induktion, hvor energi bliver overført via magnetisme mellem ladestanderen og en adapter i bilen, skriver Fastcompany.com.

Den trådløse energioverførsel er dog ikke helt uden omkostninger. Systemet har den ulempe - sammenlignet med en kablet løsning - at der sker et energitab på i forbindelse med overførslen. Energitabet skulle være på under 10 pct., og det bevirker ikke en øget ladetid, men derimod at systemet trækker mere strøm fra elnettet for at kompensere for energitabet.

I første omgang er det ikke planen, at gøre Evatrans oplader tilgængelig for alle hos Google. Foreløbigt er adapteren med magneten, der gør den trådløse opladning mulig, blevet eftermonteret i et enkelt el-køretøj som en forsøgsordning. Fra næste år satser Evatran på at gøre Plugless Power bredt tilgængelig.

Der er indtil videre ingen forlydende om prisen for lade-systemet.

Dokumentation

Pressemeddelelse fra Evatran

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er lidt underligt at Google, der har så stor fokus på PUE i deres datacentre tillader sig at smide 10% af energien ud når der er tale om opladning af elbiler.

Synes det gør Google kulsort og ikke grøn.

Martin. Elbilejer og UPS-udvikler. http://www.citystromer.dk

PS: Overnstående er min personlige mening og afspejler ikke nødvendigvis min arbejdsgivers holdning.

  • 0
  • 0

Ting på forsøgsstadie har ofte mange steder hvor der kan optimeres. Induktions-opladning vil da helt sikkert være fremtiden, hvis det kan gøres effektivt nok.

  • 0
  • 0

Ting på forsøgsstadie har ofte mange steder hvor der kan optimeres. Induktions-opladning vil da helt sikkert være fremtiden, hvis det kan gøres effektivt nok.

Der er ikke noget nyt i at overføre energi via induktion så vidt jeg ved :)

Martin.

  • 0
  • 0

Det er lidt underligt at Google, der har så stor fokus på PUE i deres datacentre tillader sig at smide 10% af energien ud når der er tale om opladning af elbiler.

Synes det gør Google kulsort og ikke grøn.

Wow, det synes jeg godtnok er at sætte tingene på spidsen.

I langt de fleste systemer vil et energitab på 10% blive betragtet som virkeligt flot.

Der er en masse fordele ved trådløs opladning som jeg synes klart opvejer ulemperne:

Det vil gøre det muligt at deloplade elbiler, selv ved korte stop således at man får en større samlet rækkevidde. Det vil gøre det mere attraktivt at skifte over til elbiler, der jo har rækkevidde som en klar akilleshæl.

Derudover kan man forestille sig at f.eks. bybusser kan have sådan en lader ved alle holdestederne, så batteriet kan blive ladet løbende dagen igennem. Igen, for at forøge rækkevidden og gøre elektrisk drevne køretøjer mere rentable.

  • 0
  • 0

[quote]Det er lidt underligt at Google, der har så stor fokus på PUE i deres datacentre tillader sig at smide 10% af energien ud når der er tale om opladning af elbiler.

Synes det gør Google kulsort og ikke grøn.

Wow, det synes jeg godtnok er at sætte tingene på spidsen.

I langt de fleste systemer vil et energitab på 10% blive betragtet som virkeligt flot.

Der er en masse fordele ved trådløs opladning som jeg synes klart opvejer ulemperne:

Det vil gøre det muligt at deloplade elbiler, selv ved korte stop således at man får en større samlet rækkevidde. Det vil gøre det mere attraktivt at skifte over til elbiler, der jo har rækkevidde som en klar akilleshæl.

Derudover kan man forestille sig at f.eks. bybusser kan have sådan en lader ved alle holdestederne, så batteriet kan blive ladet løbende dagen igennem. Igen, for at forøge rækkevidden og gøre elektrisk drevne køretøjer mere rentable.[/quote]

Nu kræver selv de kun 90% effektivitet jo en ret nøjagtig positionering af de 2 spoler i forhold til hinanden - hvorfor så ikke have en fysisk kontakt i stedet for - så sparer man også den tunge (og dyre) modtagerdel i hver eneste bil.

mvh Flemming (der er enig i, at trådløs opladning er mere "smart" end smart)

  • 0
  • 0

Nu kræver selv de kun 90% effektivitet jo en ret nøjagtig positionering af de 2 spoler i forhold til hinanden - hvorfor så ikke have en fysisk kontakt i stedet for - så sparer man også den tunge (og dyre) modtagerdel i hver eneste bil.

mvh Flemming (der er enig i, at trådløs opladning er mere "smart" end smart)

Rent teknisk er det en suboptimal løsning, men i jagten på at finde et spiseligt forbrugsmønster synes jeg det er en god ting at prøve af.

Jeg forventer også at vi på et eller andet tidspunkt kommer til at se systemer der automatisk kan sætte et kabel i bilen når den skal oplades (hvis ikke det alleredes findes), og så ser jeg ellers frem til de forsøg der kommer til at ske i praksis - må den bedste teknologi vinde :)

  • 0
  • 0

det er jo helt normalt at man i usa ser bekvemlighed som noget der er mange gange vigtigere end energi optimering. se bare på deres overdrevne brug af airconditionering. Der er jo ALT for koldt indendøre, når der er brandvarmt udenfor, så bliver man også mere syg og dårlig af disse extreme temperatur ændringer når man skal ind og ud mange gange på en dag. Hvis alle i usa ville hæve temperatur set punktet et par grader, kunne der nok spares milliarder !

  • 0
  • 0

jeg vil nok ikke sige at det gør google kulsort men er enig i et det nok ikke er optimal løsning hvis det giver 10% ekstra tab i forhold til ledning. fuldautomatisk kan være elegant men det virker lidt dyrt købt med spoler. og vildfarne kraftige magnetfelter. istedet kunne man have en lille arm der kører op og får kontakt med bilen på undersiden. eller ned fra bilen.

  • 0
  • 0

I langt de fleste systemer vil et energitab på 10% blive betragtet som virkeligt flot.

I min branche er 90% effektivitet lig med en død forretning. Hvis vores UPS'er ikke er 96% eller bedre (AC -> AC), så sælger de ikke - så simpelt er det bare. Dette er gældende for det segment jeg normalt arbejder med (3x400/480V 10kW -> 1.6MW).

Martin.

  • 0
  • 0

Med 10% tab spekulerer jeg på hvad man bliver udsat for når man er nær laderen. Jeg ville nødig sidde i en bus der blev opladet på den måde. Så er mobiltelefoner det rene barnemad i den sammenhæng.

  • 0
  • 0

Når man tænker på hvor meget der hyles op når benzinprisen stiger 10% har jeg svært ved at se fornuften i denne løsning. Det er jo blot en transformer hvor sekundæren er gjort udskiftelig. Gad vide hvilke frekvenser der anvendes og hvad med den magnetiske udstråling (EMC) fra sådanne indretninger - for ikke at tale om den mængde kobber m.m. der må medgå.

  • 0
  • 0

Jeg synes 10% tab var acceptable, hvis der var tale om en ny løsning, der afhjalp et meget stort problem. I min daglige omgang med ladning af min egen elbil, anser jeg ikke at 10% ekstra tab er ok, for at slippe for 2-3 min "hårdt" arbejde med at sætte en ledning i en stikkontakt. Denne løsning er på linie med at sætte lyd på elbiler - ugennemtænkt af personer, der har et ringe elelr intet kendskab til dagligdagen med en elbil. Denne løsning kunne være ok, hvis alle elbiler udnyttede den elektriske isolation, der er i dette koncept og dermed forenklede den indbyggede lader i elbilen. Den 2kW lader, der sidder i min (gamle) elbil har ca. en effektivitet på 85% og den udgør sammen med den 25 m forlængerledning, det største enkelttab i transporten fra min elmåler til hjulene i bilen. Jeg vil tro at den type integration, der skulle til for at gøre dette til en god ide, kun kan gennemføres ved hjælp af lovgivning, der skulle kræver ensartet interface fra spolen i vejen til bilen og styring af samme.

Martin. http:/www.citystromer.dk

  • 0
  • 0

Jeg synes 10% tab var acceptable, hvis der var tale om en ny løsning, der afhjalp et meget stort problem.

ja, induktiv kraftoverførsel er fint til den elektriske tandbørste, hvor tabet måske er 20% af så godt som ingenting, eller måske til blenderen, som ikke så ikke behøver at have ledningen gennem diverse madvarer, eller blenderen kan forsegles helt så den kan ryge med i opvaskeren, på den slags produkter er der et klart formål.

Men til bilen finder jeg ikke et par procent ekstra tab som acceptabelt, og jeg tror hverken tab eller pris vil komme ned hvor jeg finder det spiseligt.

http://ing.dk/artikel/92295-blender-drives...

  • 0
  • 0

Kun én ting at dige til det... Tag jer sammen!

Martin Zacho: Kan det virkeligt tage over 2 min. at sætte stikket i?

Hvis ledningssystemet er lavet ordenligt, er der ingen tvivl om at det tager længere tid at fylde benzin/diesel på bilen, for ikke at snakke om at få dieselfingre. Har lige fået diesel, og er godt træt af møgbeskidte håndtag.

  • 0
  • 0

google folkene er ikke den typiske super ignorante amerikaner. de gør det nok fordi det er elegant og ikke fordi de er for tykke til at bukke sig efter en ledning.

og ja det bør ikke tage mere end 15 sekunder at koble en elbil til når man kommer hjem hvis man har anlægget til det.

  • 0
  • 0

Kan det virkeligt tage over 2 min. at sætte stikket i?

Sammenlignet med blot at stå ud af bilen og gå væk, ja så er det nok noget i den stil. Min bils ladestik er placeret bag nummerpladen i fronten, så man skal om til fronten, bukke sig ned og tage stikket ud af holderen, der bruges under kørsel. Dernæst skal man (måske) finde en forlængerledning frem, hvis den fastmonterede spiral ledning ikke er lang nok. Når man så skal køre igen, skal ledningen så sættes på plads igen. Så 2 - 3 minutter alt i alt er nok ikke det halve galt, men jeg har ikke timet det ;-)

Martin. http://www.citystromer.dk

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten