Første computersejr over menneske i japansk skak
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Første computersejr over menneske i japansk skak

For første gang nogensinde er det lykkedes for en computer at vinde over en professionel spiller i Shogi - et japansk brætspil, der minder om skak.

Mandag stillede en af verdens bedste kvindelige shogi-spillere, Ichiyo Shimizu, op i en seks timer lang match mod programmet Akara 2010.

Helt sensationelt vandt programmet, da Shimizu opgav efter 86 træk. Matchen, der foregik på Tokyo University, blev overværet af 750 personer.

Shogi spilles på et bræt med 9x9 felter. Hver spiller har 20 brikker af forskellig styrke, og som i almindelig skak gælder det om at fange modstanderens konge.

Det helt specielle ved Shogi er, at slagne brikker kan overtages af modstanderen. Det er med til at gøre Shogi til et meget mere kompliceret spil end skak.

Computerprogrammet Akara tager sit navn efter et buddhistisk ord, der betyder 10^224. Tallet svarer nogenlunde til antallet af mulige Shogi-spil, oplyser den engelsksprogede japanske avis Mainichi Daily News

Forskellen i kompleksitet mellem Shogi og skak kan illustreres ved, at den hollandske computerforsker Victor Allis har estimeret, at antallet af forskellige skakspil 'kun' er 10^123. Tallet er dog højere end antallet af atomer i den observerbare del af universet, der er i størrelsesordenen 10^80.

35 års udvikling kronet med succes

Der ligger mange års arbejde med at komme så langt. Professor Hitoshi Matsubara fortæller til Mainichi Daily News, at han har arbejdet med Shogi-software i 35 år.

Matchen mellem Akara og Shimizu kom i stand efter Matsubara og andre medlemmer af det japanske selskab for informationsprocessering havde kontaktet det japanske Shogi-selskab.

Shogi-selskabet har siden 2005 forbudt sine medlemmer at spille mod computere uden forhåndsgodkendelse. Sidste gang en Shogi-topspiller og en maskine mødte hinanden var i 2007. Da vandt Akira Watanabe over programmet Bonanza.

Akara indeholder bl.a. programmet Bonanza foruden tre andre Shogi-programmer. Det har desuden kendskab til 50.000 Shogi-partier.

Shogi-selskabet overvejer nu, om det skal tillade en match mellem en mandlig topspiller og Akara.

Først røg skak - Go holder skansen

Informationsteoriens far, Claude Shannon fra Bell Laboratories i USA, satte gang i udviklingen af skakcomputere allerede i 1950 i en klassisk artikel: Programming a computer for playing chess.

Det helt store gennembrud kom i 1996, hvor IBM computeren Deep Blue vandt et parti over verdens bedste skakspiller Gary Kasparov. Kasparov vandt dog matchen over seks partier med 4-2.

Året efter vandt en opdateret version af Deep Blue over Kasparov i en tilsvarende match med 3½-2½.

Computere er også blevet bedre og bedre til det komplicerede brætspil Go, men her vinder de bedste spillere stadig over programmerne.

Dokumentation

Shogi computer beats female champ Shimizu
Se indslag fra det japanske tv-selskab NHK (på engelsk)
Shogi (Wikipedia)
Claude Shannon: Programming a computer for playing chess (1950)

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kunne være interessant at vide hvorfor buddhisterne lige netop har navngivet tallet 10^224 .. ?!

  • 0
  • 0

Jo,det er antal myre i den hellige tue ved 4.tuldmåne efter nytår delt med antallet af sten i den nye pyramide plus det halve af længden på kongens højre fod i anden plus 3

nu aner du nok at jeg ved det heller ikke :-)

  • 0
  • 0

Da jeg skrev min lille artikel inde på redaktionen i formiddag viste jeg, at Buddhas talsystem var kort beskrevet i bogen Alex's Adventures in Numberland af Alex Bellos. Bogen havde jeg derhjemme, så nu kommer en lille tillægsoplysning på den anonyme opfordring øverst i denne tråd:

Alex Bellos forklarer, på side 114-115 hvordan Buddha i Lalitavistara Sutra (det kan googles) beskriver forskellige talsystemer. Alex nævner det ene system, der går fra koti (ti millioner) i spring af faktorer 100 til tallakshana, som er 10^53.

Men der var flere systemer end tallakshana-systemet med endnu mere besynderlige navne, der angav endnu højere tal. Et af dem går helt op til 10^421.

Bellos skriver: "Tallet er så stort, at det ikke har nogen som helst praktisk anvendelse - i det mindste ikke for at tælle ting, der eksisterer (i Universet)"

I hvilket talsystem Akara betyder 10^224, har jeg ikke kunnet finde. Måske der er nogle buddhister blandt læserne, der kan hjælpe.

  • 0
  • 0

Problemet er at komputeren ikke tænker men må prøve sig frem. Det vil sige at den afprøver alle træk. Denne mulighed har den menneskelige spiller ikke., så det er ikke retfærdigt.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten