Forstæderne skriger på letbane, havnetunnel og ny ringvej

Kommunerne i forstæderne til København har i et forsøg på at råbe regeringen og dens infrastrukturkommission op prioriteret tre projekter, som kan lette trafikken i hovedstaden.

For det første skal forstædernes beboere kunne følge bilerne på motorring 3 i en ny letbane.

For det andet skal fingrene i fingerplanen samles af endnu en ringvej, der starter i Hørsholm og slutter ved Køge Bugt syd for Taastrup.

Og for det tredje skal der sparkes gang i byggeriet af en havnetunnel fra Nordhavn til Sjællandsbroen.

Ny ringvej tæt på Ring 3

Forslaget om en ny ringvej er også at finde i Infrastrukturkommissionens idékatalog, men kommissionens forslag er, at ringvejen skal gå fra Helsingør til Roskilde.

De 15 forstadskommuner, som er samlet i Omegnskommunernes Samarbejde, ønsker en ekstra ringmotorvej tættere på centrum og den nuværende Ring 3, fordi den bedre vil aflaste det nuværende motorvejsnet.

»Trafikudviklingen har i de seneste år gjort, at de nord-sydgående statsveje er kraftigt belastede. Således udbygges Motorring 3 med et tredje spor på grund af trafikbelastningen, men med en effekt, der kun på kort sigt løser de alvorlige trængselsproblemer,« fremgår det af kommunernes brev til Infrastrukturkommissionen.

Ikke et ord om motorvej ved Køge

Valget af de tre projekter er udtryk for en benhård prioritering fra forstadskommunerne. Væk fra deres ønskeseddel er blandt andet en ny motorvej mod Køge, som andre har talt varmt for, en tunnel over Køge Bugt og mere metro.

»Som sådan må disse projekter også gå forud for alle planer om en Kattegat-bro, jyske motorvejsstrækninger og andre infrastrukturprojekter, samt motorvejs- og broprojekter andre steder i Danmark, uden for hovedstadsområdet,« mener forstæderne.

16.000 fuldtidsjob spildes hver dag

Ifølge formanden for kommunernes sammenslutning, Rødovres socialdemokratiske borgmester Erik Nielsen, vil flere biler og længere køer få det samfundsøkonomiske tab til at vokse fra seks til ni milliarder kroner om året i løbet af de næste 10 år.

»For en god ordens skyld kan vi lægge de alvorlige miljøproblemer til, som udstødningsgassen fra de mange biler skaber. Det betyder voldsomme hospitalsomkostninger, og når Københavns Miljøkontrol anslår en før-dødelighed på 150 - 200 københavnere hvert år, så er det altså galt fat,« siger Erik Nielsen.

Han henviser også til en rapport fra DTU, der i 2004 pegede på, at biltrængslen i hovedstaden svarer til 100.000 timer per dag, og regner man buspassagererne med, så når tallet op på 120.000 timer per dag.

»Det svarer omregnet til 16.000 fuldtidsstillinger,« siger Erik Nielsen.

Omegnskommunernes Samarbejde omfatter Albertslund, Ballerup, Brøndby, Dragør, Egedal, Gladsaxe, Glostrup, Herlev, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, Lyngby-Taarbæk, Rødovre, Tårnby og Vallensbæk.